ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το διαδίκτυο είναι το νέο πεδίο ανταγωνισμού των σούπερ μάρκετ

Ψώνια με ένα «κλικ» στον υπολογιστή από το σπίτι ή το γραφείο, ακόμη και όταν πρόκειται για είδη πρώτης ανάγκης, έχουν τη δυνατότητα να κάνουν πλέον όλο και περισσότερο οι καταναλωτές στην Ελλάδα. Πριν από λίγες ημέρες, μία ακόμη μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, η Carrefour, ξεκίνησε τη λειτουργία ηλεκτρονικού καταστήματος. Αν μη τι άλλο, η εποχή που η μοναδική υπηρεσία που προσέφεραν στους καταναλωτές τα μπακάλικα της γειτονιάς ήταν η πίστωση στο γνωστό τεφτέρι -πρόγονος της πιστωτικής κάρτας- και η κατ’ οίκον παράδοση της παραγγελίας συνήθως από τον παραγιό του μπακάλη έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί.

Σήμερα, ο ελάχιστος ελεύθερος χρόνος που διαθέτουν τα νοικοκυριά δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, γεγονός που αναμένεται να εντείνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των μεγάλων αλυσίδων και σε αυτό το πεδίο. Μέχρι στιγμής, πάντως, οι online πωλήσεις των σούπερ μάρκετ παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα, αν και μετρούν εννέα χρόνια ζωής στην Ελλάδα, από το 2000, όταν τέθηκε σε λειτουργία το διαδικτυακό κατάστημα της αλυσίδας Βερόπουλος.

Το διαδικτυακό κατάστημα της Carrefour στη νέα, αναβαθμισμένη ιστοσελίδα της εταιρείας www. carrefour. gr βρίσκεται σε πιλοτικό στάδιο, ισχύει για παραγγελίες από 75 ευρώ και άνω, ενώ ο καταναλωτής επιβαρύνεται με 5,95 ευρώ έξοδα αποστολής.

Σε πρώτη φάση, το ηλεκτρονικό κατάστημα εξυπηρετεί τους καταναλωτές που διαμένουν στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Η παράδοση της παραγγελίας γίνεται τον χρόνο που επιθυμεί ο καταναλωτής και ύστερα από συνεννόηση με το κατάστημα, ενώ η πληρωμή γίνεται μέσω πιστωτικής κάρτας.

Ηλεκτρονικό κατάστημα το οποίο μέχρι στιγμής εξυπηρετεί τις περιοχές των Δήμων Αθηναίων και Βύρωνα λειτουργεί και η αλυσίδα OK! Anytime Markets, αλυσίδα σύγχρονου mini market, η οποία επίσης ανήκει στον όμιλο της Carrefour – Μαρινόπουλος. Το ηλεκτρονικό κατάστημα βρίσκεται στην ιστοσελίδα www. okmarkets. gr.

Η αρχή στις online αγορές από σούπερ μάρκετ έγινε το 2000 από την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Βερόπουλος, ενώ ένα χρόνο μετά, το 2001 ξεκίνησε η κανονική λειτουργία του ηλεκτρονικού καταστήματος στην ιστοσελίδα www. veropoulos. gr. Και σε αυτή την περίπτωση η παραγγελία μπορεί να γίνει ανά πάσα στιγμή μέσα στο 24ωρο, προβλέπεται ελάχιστη παραγγελία 75 ευρώ, ενώ υπάρχει δυνατότητα επιλογής του τρόπου πληρωμής. Η αποστολή της παραγγελίας γίνεται δωρεάν. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα του Βερόπουλου καλύπτει όχι μόνο τις περιοχές της Αττικής, αλλά πλέον της Λάρισας και των Τρικάλων.

Τόσο στην περίπτωση του Βερόπουλου όσο και σ’ αυτήν της Carrefour ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να βλέπει στην οθόνη του υπολογιστή του πλήρεις καταλόγους των διατιθέμενων προϊόντων και ανάλογα με τις ανάγκες του επιλέγει το προϊόν και την ποσότητα αυτού.

Τη δυνατότητα παραγγελιών μέσω Διαδικτύου παρέχει και η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος. Στην περίπτωση αυτή η παραγγελία γίνεται μέσω e-mail και όχι με επιλογή από κατάλογο. Το κατάστημα έχει θέσει ως ελάχιστη παραγγελία τα 60 ευρώ, ενώ η αποστολή των προϊόντων γίνεται δωρεάν.

«Ο τζίρος του ηλεκτρονικού μας καταστήματος ως ποσοστό του συνολικού πανελλαδικού τζίρου είναι ακόμη πολύ χαμηλός, γύρω στο 1,5%, αλλά παρατηρείται το τελευταίο διάστημα μεγάλη δυναμική», τονίζει μιλώντας στην «Κ» ο υπεύθυνος του ηλεκτρονικού καταστήματος της Βερόπουλος, κ. Μπάμπης Αναστασόπουλος. Επισημαίνει δε ότι ο κύριος όγκος των πελατών, περίπου το 40%, είναι για μεγάλες εταιρείες.

«Ζούμε στην ηλεκτρονική εποχή των γεγονότων, όπου καθένας μας επιθυμεί και πρέπει να έχει άμεση πρόσβαση στην πληροφόρηση και στις εξελίξεις της κάθε αγοράς. Εμείς στον Ομιλο Carrefour Μαρινόπουλος οραματιζόμαστε τον πελάτη της νέας δεκαετίας, τον πελάτη που είναι εξοικειωμένος και χρησιμοποιεί σε μεγάλο βαθμό τις νέες τεχνολογίες και είμαστε εδώ για να τον εξυπηρετήσουμε», δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, κ. Βασίλης Στασινούλιας.

Από το θρυλικό μπακαλόγατο «Ζήκο», λοιπόν, στις online αγορές και από τα σούπερ μάρκετ. Οι εποχές αλλάζουν.

Σε Ε.Ε. και ΗΠΑ

Μπορεί η μόδα των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ να αναπτύσσεται στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο στο εξωτερικό. Στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης και στις ΗΠΑ, η λειτουργία διαδικτυακών καταστημάτων από τις γνωστές αλυσίδες σούπερ μάρκετ αποτελεί τον κανόνα και όχι την εξαίρεση.

Μάλιστα, στη Βρετανία υπάρχει σούπερ μάρκετ με την επωνυμία Ocado το οποίο δραστηριοποιείται αποκλειστικά στις πωλήσεις μέσω του Διαδικτύου. Το κατάστημα ανήκει στον ίδιο όμιλο με την αλυσίδα Waitrose και όπως και τα υπόλοιπα online βρετανικά σούπερ μάρκετ, παραδίδει παραγγελίες και τις Κυριακές.