ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΔΗΚΤΗΣ

Εχουν τον τρόπο, θέλουν λαϊκή εντολή

Μια πρώτη αποτίμηση του προεκλογικού προγράμματος της Ν. Δ. έκανε ο υπουργός Οικονομίας κ. Γ. Παπαθανασίου, υποστηρίζοντας ότι τα μέτρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής στη ΔΕΘ θα μειώσουν το έλλειμμα «τουλάχιστον κατά 4,5 δισ. ευρώ το 2010 και κατά 5 δισ. ευρώ το 2011».

Επίσης, ο κ. Παπαθανασίου ανέφερε ότι «με τα διαρθρωτικά μέτρα που έχουμε ανακοινώσει εκτιμούμε ότι θα έχουμε επιπλέον μείωση του ελλείμματος για το 2010 κατά 700 εκατ. ευρώ και κατά 2,5 δισ. ευρώ το 2011. Επομένως, με τις πολιτικές που έχουμε εξαγγείλει το έλλειμμα θα διαμορφωθεί το 2011 κάτω από το 3% του ΑΕΠ».

Από την άλλη πλευρά, ο υπουργός παραδέχτηκε ότι ακόμα και αν αποδώσουν πλήρως τα εισπρακτικά μέτρα του Ιουνίου (να αποφέρουν έσοδα της τάξης των 2,6 δισ. ευρώ), τότε το έλλειμμα φέτος θα αυξηθεί στο 6% του ΑΕΠ. Ουσιαστικά, παραδέχτηκε έμμεσα ότι και ο στόχος του 6% του ΑΕΠ για το έλλειμμα του 2009 είναι αισιόδοξος.

Αλλά το ερώτημα που προκύπτει είναι άλλο: Αφού τα μέτρα που ανακοινώθηκαν στη ΔΕΘ έχουν τέτοια αποτελεσματικότητα, γιατί δεν τα έλαβε η σημερινή κυβέρνηση από το 2004 οπότε και είχε νωπή τη λαϊκή εντολή και ζητάει εκ νέου τώρα την ψήφο του λαού για να τα εφαρμόσει;

Ανανέωση προσλήψεων…

Απάντηση στις αναφορές για παράνομες προσλήψεις συμβασιούχων έργου προσπάθησε να δώσει το υπουργείο Οικονομίας, αλλά μάλλον δεν έπεισε.

Σύμφωνα με το υπουργείο, δεν έγινε καμία πρόσληψη νέου προσώπου με σύμβαση έργου, ενώ όπως υποστηρίζει στην ανακοίνωσή του «σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία δεν απαγορεύεται κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου η σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου».

«Αυτό που έγινε», αναφέρει το υπουργείο, «ήταν να ανανεωθούν οι συμβάσεις ανθρώπων, οι οποίοι ήδη εργάζονταν στο υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, με το ίδιο ακριβώς καθεστώς». Επομένως, καταλήγει η ανακοίνωση του υπουργείου, αυτό που κάποιοι επέλεξαν να παρουσιάσουν ως δήθεν «παράνομες προσλήψεις», στην πραγματικότητα ήταν «η καθ’ όλα νόμιμη ανανέωση συμβάσεων με άτομα που ήδη εργάζονται». Θα τις ανανέωναν νωρίτερα, αλλά δεν ήταν βέβαιοι ότι επιτρεπόταν.

Λάτρης του real estate

Η ακίνητη περιουσία φαίνεται ότι ήταν το αγαπημένο σπορ του βασικού μετόχου της Ασπίς Πρόνοια, Παύλου Ψωμιάδη. Ο έλεγχος του 2005 είχε αναδείξει την περίπτωση του δασο – αγροκτήματος στην περιοχή Σίμια της Εύβοιας, το οποίο είχε αγοράσει έναντι τιμήματος 7,7 εκατ. ευρώ, για να το εγγράψει στη συνέχεια στα αποθέματα της εταιρείας, με βάση την αντικειμενική του αξία, η οποία προσδιορίστηκε στα 30,8 εκατ. ευρώ, προσαυξημένη κατά 30%. Η αγορά των οικοπέδων στα Ισθμια ήταν αυτή που απασχόλησε στη συνέχεια τις εποπτικές αρχές, ενώ σήμερα στο επίκεντρο του ελέγχου είναι οικόπεδα στην Κύπρο, αλλά και στη Ρουμανία. Ενα νέο ακίνητο στη Θεσσαλονίκη φέρεται να είναι η τελευταία δραστηριότητα του επιχειρηματία, καθώς πληροφορίες κάνουν λόγο για εκταμίευση από τα ταμεία της εταιρείας ποσού πολλαπλάσιου του πραγματικού κόστους για την ανέγερσή του, το οποίο μάλιστα ουδέποτε έφτασε στα χέρια του κατασκευαστή.

Αυξήσεις κεφαλαίου

Πλησιάζει η ώρα των αυξήσεων κεφαλαίου των εμπορικών τραπεζών, για την αποπληρωμή του Δημοσίου και τη μετοχική «απελευθέρωση». Το θετικό κλίμα στις αγορές έχει παγιωθεί και η διάθεση για ρίσκο καθημερινά αυξάνεται. Οι διεθνείς οίκοι, ο ένας μετά τον άλλο, αναθεωρούν προς υψηλότερα τις εκτιμήσεις τους για την κερδοφορία των ελληνικών τραπεζών, ενώ σημαντικά βελτιωμένες, έπειτα από πολύ καιρό, είναι και οι συνθήκες στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο ορίζοντας φαίνεται τώρα πιο καθαρός και ξεπερνιούνται τα προβλήματα για το μεγάλο βήμα: την αύξηση κεφαλαίου. Οπως μαθαίνουμε, τα επιτελεία ορισμένων τραπεζών δουλεύουν νυχθημερόν για την προετοιμασία του εγχειρήματος και τα νέα δεν θα αργήσουν να δημοσιοποιηθούν. Οι σύμβουλοι έχουν βρεθεί, οι όροι έχουν αποφασιστεί και μόνον λεπτομέρειες απομένει να καθοριστούν.

Επιπλέον χρέωση η επιλογή θέσης στην British Αirways

Αν μέχρι πρότινος θεωρούσαμε αυτονόητο ότι στο αεροπλάνο θα ταξιδεύουμε δίπλα-δίπλα με την παρέα ή την οικογένειά μας, όταν πηγαίνουμε διακοπές, τώρα πλέον δεν είναι. Η παγκόσμια οικονομική κρίση έχει έρθει να κλονίσει μία ακόμα από τις βεβαιότητές μας. Ο βρετανικός αερομεταφορέας της British Airways θα χρεώνει από τον Οκτώβριο και μετά με κάτι παραπάνω τους επιβάτες που θα θέλουν να επιλέγουν τη θέση τους. Εκτός των φίλων και συγγενών, με τους οποίους θα θέλουν να συνταξιδεύουν, η χρέωση θα αφορά και την επιλογή παραθύρου ή διαδρόμου ή κοντά στην έξοδο κινδύνου. Στις οικονομικές θέσεις των δρομολογίων εντός Ευρώπης οι χρεώσεις θα κυμαίνονται από 10 στερλίνες ανά άτομο έως τις 60 στελρίνες, όταν τα δρομολόγια είναι μακράς διάρκειας και αφορούν τη διακεκριμένη θέση. Οι επιβάτες ήδη έχουν αρχίσει να αντιδρούν, ενώ η ίδια η εταιρεία αντιτείνει ότι απλώς «προσφέρει στους καταναλωτές περισσότερο έλεγχο στις επιλογές των θέσεών τους».