ΔΗΚΤΗΣ

3' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Βήχει» η Ελλάδα, «ασθενούν» οι ΗΠΑ

Πολλοί, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες χώρες, αναρωτιούνται πώς η μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου και συγκεκριμένα αυτή των ΗΠΑ, είναι δυνατόν να έχει αυτοεγκλωβιστεί σε ένα αδιέξοδο που εγκυμονεί τον κίνδυνο της χρεοκοπίας. Σε αντίθεση με τις περισσότερες χώρες του κόσμου, στην Ουάσιγκτον έχουν συγκεκριμένο όριο για το ποσό που δύναται να δανεισθεί η ομοσπονδιακή κυβέρνηση και αυτό αποφασίζεται νομοθετικά από το Κογκρέσο σε μια διαδικασία που δεν ακολουθεί την παραδοσιακή μέθοδο της υιοθέτησης του προϋπολογισμού.

Στο πλαίσιο αυτό, και καθώς οι ΗΠΑ δανείζονταν για να καλύπτουν τις ανάγκες τους, το Κογκρέσο έχει αναγκασθεί να αυξήσει το όριο του χρέους 75 φορές τον τελευταίο μισό αιώνα. Τελευταία φορά αυτό συνέβη στις αρχές του 2010 όταν το όριο αυξήθηκε σε 14,3 τρισ. δολάρια.

Πριν από δύο ακριβώς μήνες, στις 16 Μαΐου, ο υπουργός Οικονομικών, Τίμοθι Γκάιτνερ (φωτογραφία), ανακοίνωσε ότι το όριο αυτό είχε καλυφθεί και άρχισε να εφαρμόζει ειδικά μέτρα για να περιορίσει την ανάγκη του κράτους για περαιτέρω δανεισμό. Στο πλαίσιο αυτό δεν προχώρησε στην έκδοση νέων ομολόγων σε αντικατάσταση των ομολόγων διάφορων συνταξιοδοτικών ταμείων, των οποίων η προθεσμία αποπληρωμής έληγε, αλλά ακόμη και αυτές οι «μεθοδεύσεις» είναι προσωρινού χαρακτήρα και απλά μεταθέτουν την κήρυξη στάσης πληρωμών έως τις 2 Αυγούστου.

Το πρόβλημα μπορεί να «ακούγεται» μακρινό, αλλά στην πραγματικότητα βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με το αντίστοιχο πρόβλημα χρέους, που αντιμετωπίζει η Ελλάδα, όπως αναλύεται σήμερα σε σχετικό ρεπορτάζ, που δημοσιεύει η «Κ» σε διπλανές στήλες.

Οι πειρατικές επιθέσεις ανά τον κόσμο έφτασαν τις 266 στο πρώτο εξάμηνο του 2011, έναντι 196 που είχαν σημειωθεί την ίδια περίοδο πέρυσι. Αυτό αποκαλύπτει η έρευνα του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC) και του International Maritime Bureau’s (IMB) που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα. Πάνω από το 60% των επιθέσεων έγιναν από Σομαλούς πειρατές. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 30 Ιουνίου οι Σομαλοί κρατούσαν 20 πλοία και 420 μέλη πληρώματος, απαιτώντας λύτρα εκατομμυρίων δολαρίων για την απελευθέρωσή τους.

Στάση αναμονής από τους επενδυτές

Οσο αυξάνονται οι τιμές των ακινήτων στη Μεγ. Βρετανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία και τις υπόλοιπες χώρες, τόσο θα λιγοστεύουν και οι επενδυτικές ευκαιρίες για τους Ελληνες που διαθέτουν τη σχετική ρευστότητα και αγοράζουν σπίτια στο εξωτερικό, ως ένα είδος επένδυσης. Στην ελληνική αγορά, οι περισσότεροι φορείς και αναλυτές εκτιμούν ότι η μέχρι σήμερα συγκράτηση της πτώσης των τιμών, απόρροια της σκληρής στάσης των κατασκευαστών νεόδμητων κατοικιών, θα αρχίσει να αμβλύνεται. Καθώς η οικονομική κρίση οξύνεται και τα νοικοκυριά πιέζονται ακόμα περισσότερο, είναι δεδομένο ότι οι αγοραπωλησίες θα μειώνονται συνεχώς, ωθώντας όλο και περισσότερους πωλητές σε περαιτέρω εκπτώσεις, ιδίως από τη στιγμή που το απόθεμα απούλητων κατοικιών παραμένει στα επίπεδα ρεκόρ των 200.000 – 250.000 ακινήτων. Ετσι, είναι πιθανό να καταγραφούν επιλεγμένες τοποθετήσεις επενδυτών και σε ελληνικά ακίνητα, καθώς αποτελεί κοινό μυστικό, ότι οι έχοντες ρευστότητα αναμένουν την περαιτέρω πτώση των τιμών για να κινηθούν στην αγορά προς εύρεση ευκαιριών.

2+1 σενάρια για τη Metro Group

Οι εξελίξεις φαίνεται ότι τρέχουν στον γερμανικό όμιλο της ΜΕΤRΟ GROUP, της μητρικής αλυσίδας των Media Markt και Saturn που δραστηριοποιούνται και στην Ελλάδα, αναπτύσσοντας διαφορετικά δίκτυα. Οι Γερμανοί, παρά τις περί του αντιθέτου διαψεύσεις, φαίνεται να εξετάζουν δύο σενάρια για το μέλλον των καταστημάτων τους. Το πρώτο αφορά τη συνένωση, ενδεχομένως μέσω απορρόφησης, της αλυσίδας ηλεκτρικών συσκευών Saturn από την αλυσίδα Media Markt. Εννοείται πως μέσα από αυτήν τη συνένωση, αν αποφασισθεί, θα γίνουν οικονομίες κλίμακος.

Το δεύτερο, που θεωρείται πιο ακραίο, αφορά ακόμη και την αποχώρηση του ομίλου από την Ελλάδα, αν και διαψεύδεται. Υπάρχει βεβαίως και το σενάριο της παραμονής, χωρίς ριζικές αλλαγές. Σύντομα θα φανεί η τελική επιλογή στην πράξη.

Πολλές στάσεις για την αδειοδότηση επιχειρήσεων

Αλήθεια, τι γίνεται με την περίφημη επιτάχυνση των διαδικασιών, που θα έκανε την αδειοδότηση των επιχειρήσεων μια εύκολη και κυρίως γρήγορη διαδικασία, ενισχύοντας την παραπαίουσα επιχειρηματικότητα;

Και ως προς αυτό το σημείο υπάρχει αυτή τη στιγμή εκκρεμότητα, καθώς τα βασικά προβλήματα, που υπήρχαν στο παρελθόν, εν πολλοίς παραμένουν. Το νομοθετικό πλαίσιο για την αδειοδότηση μεταποιητικών μονάδων μέσης και χαμηλής όχλησης απλοποιήθηκε πρόσφατα. Ωστόσο, απομένουν ακόμη πολλά βήματα προκειμένου να λειτουργεί και στην περίπτωση αυτή υπηρεσία «μιας στάσης» (one stop shop).

Οι μεγάλες επενδύσεις, ακόμη και στην περίπτωση που αφορούν έργα της λεγόμενης «πράσινης ανάπτυξης», συνήθως απεμπλέκονται έπειτα από πολυετή μάχη με τη γραφειοκρατία, με την «πυροσβεστικού» τύπου παρέμβαση της ειδικής ομάδας που έχει συσταθεί υπό τον Θ. Πάγκαλο και της Invest in Greece. Οι ενισχύσεις του αναπτυξιακού νόμου ή των κοινοτικών προγραμμάτων αποτελούν σίγουρα ενέσεις ρευστότητας. Οσο, όμως, η τραπεζική χρηματοδότηση φθίνει και οι μεταρρυθμίσεις θεσμικού χαρακτήρα δεν προχωρούν, η επίδραση των ενέσεων θα είναι βραχείας διάρκειας.

Οπότε η συνολική, απαιτούμενη, λύση στο πρόβλημα δεν θα δίνεται κι έτσι η σημερινή κατάσταση θα «σέρνεται» για πολύ καιρό ακόμα, σύμφωνα με τις έως τώρα ενδείξεις, που μάλλον δύσκολα θα διαψευσθούν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή