ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε δυνατό «παίκτη» στη ναυτιλιακή βιομηχανία αναδεικνύεται η Κίνα

Νότια Κορέα και Κίνα αποτελούν τις δύο χώρες που εμπιστεύονται περισσότερο οι Ελληνες εφοπλιστές για την κατασκευή νέων πλοίων καθώς από τα 654 πλοία συνολικής χωρητικότητας 63,2 εκατ. τόνων που «χτίζονται» με παραγγελίες Ελλήνων εφοπλιστών το 92,8% ή τα 607 πλοία κατασκευάζονται στις δύο συγκεκριμένες χώρες, σύμφωνα με στοιχεία έρευνας της εταιρείας XRTC, συμβούλου επί ναυτιλιακών θεμάτων.

Πιο συγκεκριμένα, στη Νότια Κορέα «χτίζονται» 310 πλοία συνολικής χωρητικότητας 31,7 εκατ. τόνων, που αντιπροσωπεύουν το 47,4% του συνόλου των παραγγελιών, στην Κίνα κατασκευάζονται 297 πλοία χωρητικότητας 28,5 εκατ. τόνων που αντιπροσωπεύουν το 45,4% των παγκόσμιων παραγγελιών και ακολουθούν η Ιαπωνία με 22 πλοία χωρητικότητας 1,3 εκατ. τόνων, η Ινδία με 14 πλοία και χωρητικότητα 902 χιλ. τόνους, οι Φιλιππίνες με δύο πλοία και χωρητικότητα 359 χιλ. τόνους, το Βιετνάμ με οκτώ πλοία και χωρητικότητα 264 χιλ. τόνους και η Ελλάδα με ένα πλοίο και χωρητικότητα 15 χιλ. τόνους.

Ο ελληνόκτητος στόλος περιλαμβάνει σήμερα 3.848 πλοία και αντιπροσωπεύει το 7,7% του παγκόσμιου στόλου και σε επίπεδο χωρητικότητας το 14,6%.

Να σημειωθεί ότι η Νότια Κορέα ανέκαθεν αποτελούσε τη χώρα την οποία προτιμούσαν οι Ελληνες εφοπλιστές για να παραγγέλνουν τα πλοία τους. Ωστόσο, από το 2007, περίοδο κατά την οποία οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων είχαν εκτιναχθεί σε δυσθεώρητα ύψη και ο χρόνος παράδοσης των πλοίων στην Κορέα διπλασιάστηκε, οι Ελληνες πλοιοκτήτες στράφηκαν στην Κίνα η οποία, προκειμένου να εκμεταλλευτεί την αλματώδη αύξηση ζήτησης πλοίων, προχώρησε στη δημιουργία νέων ναυπηγείων.

Σήμερα, η Κίνα εξελίσσεται σε έναν από τους μεγαλύτερους «παίκτες» στον κλάδο της ναυτιλιακής βιομηχανίας επηρεάζοντας τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση των ναυτιλιακών αγορών. Οι κινεζικές τράπεζες έχουν επεκτείνει τις ναυτιλιακές χορηγήσεις σε αρκετά μέρη του εξωτερικού, όπως και την Ελλάδα. Μέχρι σήμερα οι κύριοι χρηματοδότες στην παγκόσμια ναυτιλία είναι: China Development Bank (CDB), Export Import Bank of China (EXIM), Bank of China (BoC), Industrial and Commercial Bank of China (ICBC), Communication Bank of China (CCB), Agricultural Bank of China (ABC), Construction Bank of China (CΒC).

Στην ευρωπαϊκή ναυτιλία οι κινεζικές τράπεζες άρχισαν την επέκτασή τους από τη σκανδιναβική χερσόνησο και ύστερα χρηματοδοτώντας γερμανικές εταιρείες.

Η ουσιαστική αρχή για την ελληνική ναυτιλία έγινε το 2009 όταν πρωτοεπισκέφθηκαν τη χώρα μας αρκετοί Κινέζοι τραπεζίτες και μελέτησαν τη δυναμική της ελληνικής αγοράς. Τα πρώτο ουσιαστικά δάνειο ήταν αυτό της CDB που δόθηκε στον ναυτιλιακό όμιλο του Γιώργου Οικονόμου ενώ την ίδια στιγμή η ΕΧΙΜ χρηματοδοτούσε μέσω της νορβηγικής τράπεζας DNB τους ομίλους του Σ. Παλιού και Ι. Αγγελικούση.

Παλαιότερα οι κινεζικές τράπεζες ήταν γνωστές στην ελληνική αγορά από τις εγγυήσεις που παρείχαν προς αυτούς εκ μέρους των ναυπηγείων (refund guarantees).

Να σημειωθεί ότι η κινεζική πλευρά σε συνεργασία με την Ελλάδα έχει δημιουργήσει το Ελληνικό-Κινεζικό Ταμείο ύψους 8,5 δισ. δολαρίων μέσω του οποίου οι Ελληνες εφοπλιστές, που θέλουν να «χτίσουν» πλοία σε κινεζικά ναυπηγεία ή επιθυμούν να ολοκληρώσουν τις παραγγελίες που ήδη έχουν κάνει και καθυστερούν ελλείψει χρηματοδότησης, θα μπορούν να δανείζονται χρήματα με χαμηλά επιτόκια. Μάλιστα η πρόθεση της κινεζικής πλευράς να στηρίξει την ελληνική ναυτιλία επιβεβαιώθηκε και κατά τη διάρκεια της επίσκεψης που πραγματοποίησε αρχές του 2011 ο τότε υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Γιάννης Διαμαντίδης συνοδευόμενος από ομάδα Ελλήνων εφοπλιστών.

Εμπορικός στόλος

Αυξημένος κατά έντεκα πλοία, εννέα φορτηγά, ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ένα δεξαμενόπλοιο εμφανίζεται ο υπό ελληνική διαχείριση εμπορικός στόλος τον Αύγουστο του 2011 σε σχέση με τον Ιούλιο του ιδίου έτους, καθώς αρκετές εταιρείες ξεκίνησαν να παραλαμβάνουν νεότευκτα που είχαν παραγγελθεί σε διάφορα ναυπηγεία, κυρίως, της Ασίας. Το ίδιο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Golden Destiny, Ελληνες εφοπλιστές προχώρησαν στην παραγγελία τεσσάρων φορτηγών πλοίων και ενός δεξαμενόπλοιου. Να σημειωθεί ότι ο ελληνόκτητος στόλος περιλαμβάνει σήμερα 3.859 πλοία και αντιπροσωπεύει το 7,8% του παγκόσμιου στόλου και σε επίπεδο χωρητικότητας το 14,9%.