ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ακτοπλοϊκές: 5% κάτω οι δανειακές υποχρεώσεις τους

Μειωμένες κατά 5% εμφανίζονται το 2010 οι δανειακές υποχρεώσεις των εισηγμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών, μαζί και της Hellenic Sea Ways (HSW), σε σχέση με το 2009, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας XRTC. Ειδικότερα η ΝΕΛ μείωσε τον δανεισμό της κατά 26%, ο όμιλος ATTICA κατά 8%, οι Μινωικές Γραμμές κατά 3% και η HSW κατά 2%. Στη μελέτη της XRTC σημειώνεται ότι από το 2007 εμφανίζεται μια σχετική σταθεροποίηση του επιπέδου δανεισμού των εταιρειών λόγω της αποπληρωμής των δανείων και της πώλησης πλοίων που βοήθησαν στη μείωση των δανείων λόγω προπληρωμών. Ωστόσο, εκφράζεται η εκτίμηση ότι «στο εξής τα δάνεια των ακτοπλοϊκών εταιρειών θα είναι περίπου 300% – 400% πιο ακριβά σε σχέση με το 2006. Για να μπορέσουν να αντληθούν νέα δάνεια, θα πρέπει οι επενδύσεις να αποτελούν ευκαιρίες, οι οποίες θα υλοποιηθούν στο άμεσο μέλλον».

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της XRTC, Γιώργο Ξηραδάκη, σημαντική εξέλιξη στην τραπεζική αγορά αποτέλεσε για το 2010 η κεφαλαιοποίηση χρέους της ΑΝΕΚ και της HSW από την Τράπεζα Πειραιώς, η οποία επανήλθε στον μετοχικό πίνακα της ακτοπλοϊκής αγοράς. «Αισιοδοξία προκαλεί το γεγονός ότι όλες οι τράπεζες απέφυγαν επιμελώς τις αναγκαστικές κατασχέσεις και τη ρευστοποίηση περιουσιακών στοιχείων εταιρειών με δυσκολία όχι μόνο στην αποπληρωμή αλλά και στην κατανόηση των αναγκαίων αναδιαρθρώσεων των δανείων. Η ομαλή σχέση των τραπεζών με τις μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες της χώρας προσδίδει μια αισιοδοξία για την πορεία του κλάδου προς την έξοδο από την κρίση», ανέφερε ο ίδιος.

Ακτοπλόοι – τράπεζες

Ανεξάρτητα από τις όποιες θετικές εκτιμήσεις για το μέλλον της σχέσης των ακτοπλόων με τις τράπεζες, τα προβλήματα στη συνεργασία συνεχίζουν να υπάρχουν και πλήττουν, κυρίως, τις μικρές εταιρείες, που επιβιώνουν από τα δρομολόγια δημόσιου συμφέροντος, δηλαδή από τα δρομολόγια προς νησιά της άγονης γραμμής, που επιδοτούνται.

Οι τράπεζες δεν δέχονται πλέον ως εγγύηση τη συμφωνία εκτέλεσης δρομολογίων δημόσιου συμφέροντος προκειμένου να χορηγήσουν ρευστό, με αποτέλεσμα πολλές μικρές ακτοπλοϊκές εταιρείες να βρίσκονται στο «κόκκινο», καθώς δεν γνωρίζουν εάν θα είναι σε θέση να αγοράσουν ακόμη και καύσιμα, με δεδομένο ότι οι επιδοτήσεις καταβάλλονται από το κράτος με καθυστέρηση οκτώ μηνών.