Μέσα σε 60 ημέρες ελπίζουν να καλύψουν τις απώλειες οι ακτοπλόοι

Μέσα σε 60 ημέρες ελπίζουν να καλύψουν τις απώλειες οι ακτοπλόοι

3' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε ένα «θερινό θαύμα»… 60 ημερών ελπίζει η ακτοπλοΐα προκειμένου να καλύψει τις οικονομικές απώλειες από τις αρχές του έτους ύψους αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Η διακίνηση επιβατών και οχημάτων παρουσιάζει μείωση 15% και 25% αντιστοίχως, ενώ οι υψηλές τιμές των καυσίμων σε συνδυασμό με την έλλειψη ρευστότητας εκ μέρους των εταιρειών προκαλούν αβεβαιότητα για το μέλλον τους και κατ’ επέκταση και της ίδιας της ακτοπλοΐας. Μάλιστα, ναυτιλιακοί κύκλοι δεν κρύβουν την αγωνία τους από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο να μείνουν ελάχιστα πλοία στα Αιγαίο, καθώς τα περισσότερα είτε θα «δέσουν», διότι είναι οικονομικά ασύμφορη η λειτουργία τους είτε θα πωληθούν στο εξωτερικό για να αντιμετωπισθούν προβλήματα ρευστότητας των εταιρειών. Ωστόσο, στο γκρίζο τοπίο της ακτοπλοϊκής αγοράς υπάρχουν, ακόμη, πινελιές αισιοδοξίας: Από χθες στα νερά του Αιγαίου θα ταξιδεύει το νεότευκτο πλοίο «Blue Star Patmos», του Ομίλου Attica, το οποίο θα καλύπτει τη γραμμή Πειραιάς–Χίος–Μυτιλήνη.

Τα βλέμματα, πάντως, των ανθρώπων της ακτοπλοΐας είναι στραμμένα στο δίμηνο Ιούλιος–Αύγουστος κατά το οποίο ελπίζουν να εισρεύσει «ζεστό» χρήμα στα ταμεία των εταιρειών για να καλυφθούν βασικές λειτουργικές ανάγκες όπως, μισθοδοσία, υποχρεώσεις προς προμηθευτές και τράπεζες κ.ά.

Κύκλοι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) εκτίμησαν ότι το φετινό καλοκαίρι προβλέπεται πτωτικό ως προς την κίνηση των επιβατών και οχημάτων, με αποτέλεσμα οι 60-70 ενδεχομένως «καλές» ημέρες ολόκληρου του θέρους να μην μπορούν να καλύψουν τα έξοδα των 365 ημερών λειτουργίας ενός συμβατικού πλοίου.

Μειωμένες μεταφορές

Ενδεικτικό της τραγικής κατάστασης είναι και το γεγονός ότι οι κρατήσεις προς ελκυστικούς νησιωτικούς προορισμούς για τα επόμενα Σαββατοκύριακα είναι μειωμένες από 20% έως και 70% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο περσινή περίοδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις η επιβατική κίνηση στις βασικές γραμμές του Αιγαίου και ειδικότερα από Πειραιά για Κυκλάδες, Κρήτη, Ικαρία, Σάμο, Μυτιλήνη έχει μειωθεί κατά 25% το διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου του 2012 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Επίσης, σε ό,τι αφορά τα Ι.Χ. η κίνηση έχει μειωθεί κατά 30% περίπου, ενώ στα φορτηγά η πτώση της κίνησης είναι στα επίπεδα του 11%. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στην Αδριατική, όπου η κίνηση εμφανίζεται μειωμένη κατά 26,28% στους επιβάτες, κατά 26,04% στα Ι.Χ., και 17,03% στα φορτηγά.

Ακριβά καύσιμα

Πέραν της μείωσης της κίνησης, αρνητικά επιδρά στα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών και το αυξημένο κόστος καυσίμων, το οποίο παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο 6μηνο του 2012, σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2011, οι τιμές των καυσίμων είναι αυξημένες περίπου κατά 23%.

Να σημειωθεί ότι τα δύο τελευταία έτη, 2010 και 2011, η τιμή των καυσίμων, ανά τόνο, αυξήθηκε από 55% έως και 65% ανάλογα τον τύπο των σκαφών (συμβατικά ταχύπλοα και πλοία τύπου High Speed). Ειδικότερα το 2010 ο τόνος κόστιζε 380 ευρώ, το 2011 ανέβηκε στα 480 ευρώ και το πρώτο 6μηνο του τρέχοντος έτους ο τόνος κοστίζει κατά μέσο όρο, 594 ευρώ!

Το υψηλό κόστος καυσίμων που φθάνει έως και το 65% του ημερήσιου λειτουργικού κόστους ενός πλοίου, επηρέασε και τα συνολικά οικονομικά αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Κατά την τριετία 2009-2011 μόνο οι εισηγμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες είχαν ζημίες που άγγιξαν τα 800 εκατ. ευρώ, ενώ μαζί και με τις υπόλοιπες, μεταξύ αυτών και η Hellenic Sea Way (HSW), εκτιμάται ότι οι ζημίες φθάνουν το 1 δισ. ευρώ.

Το 2009 μόνο οι εισηγμένες εταιρείες, ΑΝΕΚ, Μινωικές Γραμμές, ΝΕΛ και Ομιλος Attica είχαν ζημίες 215 εκατ. ευρώ, το 2010 οι ζημίες διευρύνθηκαν στα 345 εκατ. ευρώ και το 2011 άγγιξαν τα 210 εκατ. ευρώ.

Το «Blue Star Ρatmos»

Παρά τα προβλήματα που υπάρχουν στην ακτοπλοΐα δεν λείπουν και οι αισιόδοξες πινελιές. Ο Ομιλος Attica δρομολόγησε το νεότευκτο σκάφος «Blue Star Patmos» στη γραμμή Πειραιάς–Χίος–Μυτιλήνη. Το πλοίο, ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd, της Νοτίου Κορέας και είναι το δεύτερο από την παραγγελία δύο πλοίων, υψηλών προδιαγραφών, που έγινε από την πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Το σκάφος έχει μήκος 145,50 μέτρα, αναπτύσσει ταχύτητα 26 κόμβων και μπορεί να μεταφέρει 2.000 επιβάτες και 427 αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσεως ή 60 φορτηγά και 145 αυτοκίνητα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή