ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Η ανάπτυξη της Apivita κυριολεκτικά απογειώθηκε εν μέσω οικονομικής κρίσης»

Η ημέρα στο ολοκαίνουργιο εργοστάσιο της Apivita στο Μαρκόπουλο προαλείφεται έντονη. Δεκαοκτώ εκπρόσωποι ισπανικών θυγατρικών εταιρειών της Apivita πραγματοποιούν επίσκεψη στη μονάδα παραγωγής καλλυντικών. Μόλις περνούν τη μεγάλη σιδερένια πύλη του γνωστού Ελληνα γλύπτη Νίκου Παπουτσίδη, στην οποία είναι χαραγμένες γιγαντιαίες μέλισσες, ανακαλύπτουν στον χώρο υποδοχής την ελιά, «το σύμβολο της ειρήνης, της νίκης και της σοφίας», εξηγεί με υπερηφάνεια η πρόεδρος της εταιρείας, Νίκη Κουτσιανά, την οποία ορισμένοι αποκαλούν «βασίλισσα μέλισσα»… Οχι άδικα. Με παρουσία σε όλα τα φαρμακεία της χώρας, τα φυσικά ολιστικά προϊόντα Apivita κατακτούν με ταχείς ρυθμούς και τη διεθνή αγορά. Μέσα σε ένα χρόνο και, μάλιστα, σε περίοδο έντονης οικονομικής κρίσης, η ομώνυμη εταιρεία από 172 εργαζομένους αριθμεί σήμερα 330.

Προτού οι Ισπανοί μεταβούν στο υπόγειο για να θαυμάσουν τις μηχανές παραγωγής περίπου 300 προϊόντων που φέρουν το σήμα της εταιρείας, στο ισόγειο του γκρι βιοκλιματικού κτιρίου προτάσσουν το χέρι τους για χειραψία 20 χημικοί, φορώντας λευκές ποδιές και ειδικά υποδήματα ώστε να κινούνται εντός των πέντε εργαστηρίων, τα οποία είναι εξοπλισμένα με μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας. Στο τελικό στάδιο της ξενάγησης, οι εκπρόσωποι αντικρίζουν τριάντα κυψέλες, οι οποίες βρίσκονται έξω από το κτίριο και, στη συνέχεια, περιηγούνται στον κήπο, ανάμεσα σε 254 διαφορετικά είδη φυτών. Η λειτουργία της εταιρείας μοιάζει περιέργως με αυτή ενός μελισσιού, και δικαίως μάλιστα, καθώς το μυστικό της Apivita έγκειται στην παραγωγή των μελισσοκομικών προϊόντων όπως πρόπολη, μέλι, βασιλικό πολτό κ.λπ.

Ολα ξεκίνησαν στις αρχές της δεκαετίας του ’70 από τον Νίκο Κουτσιανά, φαρμακοποιό, από οικογένεια μελισσοκόμων, παθιασμένο με τους αρχαίους Ελληνες φιλοσόφους, ειδικά τον Ιπποκράτη, και τη χλωρίδα της ιδιαίτερης πατρίδας του, της Στερεάς Ελλάδας. Αρχικά, διατηρούσε ένα φαρμακείο στο κέντρο της Αθήνας. Η μέρα που άλλαξε τη ζωή του όμως ήταν εκείνη που συνάντησε τη νεαρή εκπαιδευόμενη μαθήτριά του, Νίκη. Μοιράζονται το ίδιο πάθος για την επαγγελματική τους απασχόληση, δηλαδή τη φύση, το μυαλό τους γεννά συνεχώς νέες ιδέες και έτσι, αποφασίζουν να εκμεταλλευτούν τις γνώσεις τους στα καλλυντικά και να δημιουργήσουν καινούργιες εμπειρίες. Μια μέρα, κατά τη διάρκεια συλλογής μελιού από μια κυψέλη, ο Νίκος τραυματίζει το δάχτυλό του. Ευρισκόμενοι στη φύση, εκεί όπου δεν υπήρχε πρόσβαση σε περίθαλψη, τοποθετεί μικρή ποσότητα πρόπολης στην πληγή του, η οποία ως διά μαγείας εξαφανίζεται μέσα σε λίγα λεπτά. «Αυτή η φυτική ρητίνη είναι θαυματουργή» εξηγεί, «χρησιμοποιείται από τις μέλισσες ως μικροβιοκτόνο και αντιμολυσματικό για να καθαρίσουν την κυψέλη. Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο καθαρά, αλλά και σκοτεινά και υγρά μέρη είναι οι κυψέλες!». Αυτό και μόνο αρκούσε για τη Νίκη, η οποία, μετά τον γάμο της με τον Νίκο, αποφάσισε να ιδρύσει μαζί του μια εταιρεία, προκειμένου να δημιουργήσουν κρέμες ομορφιάς με πρόπολη. Και κάπως έτσι, το 1979, γεννιέται η Αpivita.

Με το πέρασμα των χρόνων, η μάρκα της εταιρείας αποκτά αναγνωρισιμότητα. Τα προϊόντα της διανέμονται σε φαρμακεία και πολλά ξενοδοχεία σε όλη τη χώρα και αρχίζουν να εξάγονται με σταθερούς ρυθμούς. Το ζεύγος των φαρμακοποιών επικεντρώνεται στις εξαγωγές: ταξιδεύουν ανά τον κόσμο, τοποθετούν τα προϊόντα τους σε γνωστά εμπορικά κέντρα, όπως το «El Corte Inglès» στην Ισπανία, βρίσκονται σε διαρκή επαφή με τις ξένες αρχές στην Αθήνα και δεν διστάζουν να ιδρύσουν μια θυγατρική Ιαπωνική εταιρεία καλλυντικών με 70 εργαζόμενους. Ως αποτέλεσμα, η παρουσία της Apivita εξαπλώνεται σε δεκατέσσερις χώρες, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, της Ιαπωνίας με 10 καταστήματα, του Χονγκ Κονγκ με 11 καταστήματα, της Σιγκαπούρης, της Ισπανίας σε πάνω από 600 φαρμακεία και με κατάστημα στη Μαδρίτη, στη Ρουμανία, την Ουκρανία, κ.α. Ετσι, η εταιρεία αυξάνει το προσωπικό της μέσα σε έναν μόλις χρόνο από 172 σε 330 εργαζόμενους!

«Πήγαμε κέντρο όταν όλοι έφευγαν»

Από το 2010, τίποτα δεν σταματά το ζεύγος Κουτσιανά. Το πιο εκπληκτικό είναι ότι η ανάπτυξη της Apivita κυριολεκτικά απογειώθηκε εν μέσω κρίσης. «Για εμάς, η κρίση αποτελεί ευκαιρία. Μπορέσαμε να βρούμε ένα υπέροχο τετραώροφο νεοκλασικό κτίριο από την εποχή του Καποδίστρια στο κέντρο της Αθήνας και να πραγματοποιήσουμε μια τεράστια επένδυση, όταν όλοι έφευγαν από εκεί, ώστε να αποκτήσουμε επιτέλους το δικό μας κατάστημα», λέει η Νίκη και συμπληρώνει «με τη μάστιγα της ανεργίας, όλο και περισσότεροι Ελληνες επιστρέφουν στον τόπο καταγωγής τους για να ζήσουν και να καλλιεργήσουν τη γη. Ετσι, σήμερα υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία προμηθευτών πρώτων υλών».