Ο πρώτος αυτοκινητόδρομος με έξυπνο σύστημα φωτισμού στην Ελλάδα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ο-πρώτος-αυτοκινητόδρομος-με-έξυπνο-σ-562797469

Ο πρώτος αυτοκινητόδρομος με έξυπνο σύστημα φωτισμού στην Ελλάδα

Ένα βήμα πιο κοντά στο στόχο της VINCI Highways να μηδενίσει το CO2 έως το 2050

Η Ολυμπία Οδός γίνεται ο πρώτος αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα που εφαρμόζει ένα έξυπνο σύστημα οδικού φωτισμού που προσαρμόζει αυτόματα την ένταση στο επίπεδο κυκλοφορίας και την ποιότητα των συνθηκών οδήγησης.

Ένα πρωτοποριακό έξυπνο σύστημα προσαρμογής φωτισμού που θέτει την τεχνητή νοημοσύνη και τη μηχανική μάθηση στην υπηρεσία της οδικής ασφάλειας εφαρμόζει η Ολυμπία οδός στον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα. Το σύστημα Adaptive Lighting, που σχεδίασε και λειτουργεί πιλοτικά στον κόμβο της Αρχαίας Κορίνθου, επεξεργάζεται κάθε στιγμή δεδομένα από πολλές πηγές, αξιοποιώντας τις δυνατότητες και της τεχνητής νοημοσύνης και της μηχανικής μάθησης, ώστε να προσδιορίσει το ιδανικό επίπεδο φωτισμού στον αυτοκινητόδρομο και ένα βήμα πιο κοντά στο στόχο της VINCI Highways να μηδενίσει το CO2 έως το 2050.

Ο πρώτος αυτοκινητόδρομος με έξυπνο σύστημα φωτισμού στην Ελλάδα-1

Το σύστημα συλλέγει δεδομένα από πολλές πηγές, σε πραγματικό χρόνο (καιρικές συνθήκες από τους μετεωρολογικούς σταθμούς, κυκλοφορία και οδικά συμβάντα από τις κάμερες του αυτοκινητόδρομου), τα επεξεργάζεται και καθορίζει το βέλτιστο επίπεδο φωτισμού. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι παρακολουθώντας συνεχώς την κυκλοφορία των οχημάτων σε κάθε κόμβο το σύστημα έχει τη δυνατότητα να υπολογίζει τη συνολική κίνηση στον αυτοκινητόδρομο και να κάνει προβλέψεις για την επόμενη ώρα. Όταν η κίνηση μειώνεται και η πρόγνωση της κίνησης παραμένει χαμηλή, το σύστημα θα μειώνει σταδιακά τον φωτισμό. Με τον ίδιο τρόπο λειτουργεί και με βάση τις καταγραφές που λαμβάνει από τους μετεωρολογικούς και τις κάμερες κυκλοφορίας, αυξάνοντας ή μειώνοντας τον φωτισμό σε περίπτωση αλλαγής των συνθηκών οδήγησης, π.χ. αύξηση φωτισμού σε συνθήκες αυξημένης κυκλοφορίας, ατυχήματος ή κακοκαιρίας, ώστε να εντοπίζονται εύκολα και γρήγορα οι πιθανοί κίνδυνοι, αυξάνοντας κατά συνέπεια την οδηγική ασφάλεια στον αυτοκινητόδρομο.

Η Ολυμπία Οδός αποδεικνύει για μία ακόμη φορά ότι η καινοτομία είναι στο DNA της, μετατρέποντας έναν αυτοκινητόδρομο, σε ένα έργο φιλικό προς το περιβάλλον. Πρόκειται για ένα νέο βήμα στον ευρύτερο σχεδιασμό του αυτοκινητόδρομου για αύξηση της περιβαλλοντικής απόδοσης και την επίτευξη του στόχου των «Μηδενικών εκπομπών» έως το 2030. Άλλωστε, είναι στρατηγική της εταιρείας η υλοποίηση περιβαλλοντικά βιώσιμων οδικών υποδομών μέσω και της αξιοποίησης τεχνολογιών αιχμής, με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και τη διατήρηση της ποιότητας ζωής των χρηστών, των κατοίκων και της πανίδας των περιοχών που διατρέχει ο αυτοκινητόδρομος.

Το πρώτο βήμα έγινε το 2017, όταν ξεκίνησε πιλοτικά η αντικατάσταση των συμβατικών λαμπτήρων με υψηλής απόδοσης φωτιστικά LED και επεκτάθηκε σταδιακά, μέχρι το τέλος του 2018, σε συνολικά 17 σήραγγες στην Κακιά Σκάλα και την Περιμετρική Πατρών. Αυτή η μετάβαση σε λαμπτήρες LED είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της ετήσιας κατανάλωσης ενέργειας από τον φωτισμό εντός των σηράγγων έως και 75%, την εξοικονόμηση περίπου 4.000 τόνων ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα ανά έτος και τη βελτιστοποίηση της ποιότητας φωτισμού και της ασφάλειας των οδηγών. Στο πλαίσιο αυτό, η Ολυμπία Οδός, που διακρίθηκε το 2019 στα Energy Mastering Awards για το πρόγραμμα LED, προχώρησε στην εφαρμογή του σε όλα τα ανοικτά τμήματα του αυτοκινητόδρομου και τις σήραγγες της Κορίνθου- Πατρών.

Ο συνδυασμός των λαμπτήρων LED και της πλήρους εγκατάστασης του προσαρμοζόμενου συστήματος φωτισμού αναμένεται να επιφέρει μέση συνολική μείωση της ετήσιας κατανάλωσης ενέργειας στον ανοιχτό δρόμο κατά τη διάρκεια της νύχτας έως και 70%. Επίσης με το σύστημα Adaptive Lighting, υπολογίζεται εξοικονόμηση περισσότερο από 3.245 τόνους CO2 ετησίως. Επιπλέον, με την πλήρη εφαρμογή και ολοκλήρωση του συστήματος θα εξασφαλίζεται μεγαλύτερη ασφάλεια στους οδηγούς, καθώς τα δεδομένα που συλλέγονται δεν αφορούν μόνον το σύστημα φωτισμού, αλλά και τα υφιστάμενα συστήματα του αυτοκινητοδρόμου.

Το Adaptive Lighting σχεδιάστηκε σε συνεργασία με τις εταιρείες Extrabit, Ex Machina (EXM), Invision AI, και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή