ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σχέδια διεθνούς λιμενικής κυριαρχίας από την Cosco

schedia-diethnoys-limenikis-kyriarchias-apo-tin-cosco-2117123

Μια νέα πολύ μεγαλύτερη εταιρεία θα είναι εντός των αμέσως επομένων εβδομάδων η Cosco Pacific που διεκδικεί το 67% της ΟΛΠ Α.Ε., καθώς η συγχώνευση της μητρικής Cosco με την China Shipping Group Company την προικοδοτεί με επιπλέον τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων ανά την υδρόγειο. Ετσι η εν Ελλάδι θυγατρική της ΣΕΠ Α.Ε. αποκτά δυνητικές συνέργειες ικανές να ενισχύσουν περαιτέρω τη θέση του Πειραιά διεθνώς και ακόμα περισσότερο εάν τελικά η Cosco Pacific επικρατήσει όπως αναμένεται στον διαγωνισμό για τον ΟΛΠ – για τον οποίο η αποσφράγιση των προσφορών θα γίνει την ερχόμενη Τρίτη.

Η συγχώνευση των δύο κινεζικών ναυτιλιακών ομίλων, της China Ocean Shipping Group Company (COSCO) με την China Shipping Group Company (CSGC), εγκρίθηκε πριν από λίγες μέρες από το Πεκίνο και αναμένεται να εγκριθεί και από τις έκτακτες γενικές συνελεύσεις των δύο εταιρειών στις αρχές Φεβρουαρίου. Εν τω μεταξύ, προχωρούν και οι επιμέρους ενέργειες της αναδιάρθρωσης του νέου αυτού ναυτιλιακού κολοσσού, μεταξύ των οποίων είναι και η πώληση του στόλου των φορτηγών πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην της Cosco, η οποία θα επικεντρωθεί πλέον στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η China Shipping Container Lines φέρνει δεκάδες τέτοια πλοία στο δυναμικό της Cosco, η οποία μετά και την απορρόφηση της CSGC θα εκτοξευτεί στην 4η θέση διεθνώς, προσπερνώντας τις ανταγωνίστριες Hapag – Lloyd and Evergreen Marine. Μπροστά της θα παραμείνουν οι APM-Maersk, MSC και CMA CGM.

Το νέο ενοποιημένο σχήμα θα έχει υπό τον έλεγχό του όχι μόνον τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο διεθνώς αλλά και έναν από τους 5 μεγαλύτερους στον επιμέρους κλάδο της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σύμφωνα με την Clarksons Research Services και το «TOP 100» της Alphaliner. Ειδικότερα, οι δύο εταιρείες αυτή τη στιγμή διαχειρίζονται 304 ιδιόκτητα και ναυλωμένα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και έχουν υπό παραγγελία άλλα 30. Ελέγχουν από κοινού το 8% της παγκόσμιας αγοράς εμπορευματοκιβωτίων με στόλο δυναμικότητας 1,566 εκατ. TEU. Θα ελέγχει επίσης μεγαλύτερο μερίδιο των δρομολογίων Ασίας-Ευρώπης, που αφορούν άμεσα τον Πειραιά και συγκεκριμένα της τάξης του 12%. Με βάση τις εκτιμήσεις της Barclays η αξία του ενεργητικού του ενοποιημένου σχήματος ανέρχεται στα επίπεδα των 75 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Σύμφωνα με τη State-Owned Asset Supervision and Administration Commission, την αρμόδια κινεζική εποπτική αρχή, ο ενοποιημένος όμιλος θα αποτελεί ουσιαστικά νέα εταιρεία με εξειδικευμένες μονάδες ναυτιλίας, διαχείρισης λιμενικών σταθμών, ναυπηγείων και άλλων δραστηριοτήτων. Η Cosco Pacific θα είναι η μία από τις τέσσερις εισηγμένες θυγατρικές του νέου ναυτιλιακού κολοσσού και θα ειδικεύεται στη διαχείριση λιμενικών σταθμών όπως ο Πειραιάς. Οι άλλες τρεις είναι η China Cosco που θα είναι η ναυτιλιακή που ελέγχει τον στόλο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η China Shipping Development που θα είναι η ναυτιλιακή που ειδικεύεται στα δεξαμενόπλοια και η CSCL που δραστηριοποιείται στην κατασκευή και ενοικίαση εμπορευματοκιβωτίων.

Επικεφαλής του νέου σχήματος αναμένεται να τεθεί πάντως ο σημερινός πρόεδρος της απορροφούμενης China Shipping Group Co, ο Ξου Λιρόνγκ και όχι ο επικεφαλής της Cosco.

Οι εξελίξεις λαμβάνουν χώρα σε μια περίοδο κατά την οποία το Πεκίνο οικοδομεί τον «νέο δρόμο του μεταξιού», δαπανώντας δισεκατομμύρια δολάρια σε υποδομές από την Ασία έως και την κεντρική Ευρώπη όπου η Κίνα θέλει να προωθεί μέσω Πειραιά και του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου τις εκ της Ασίας προερχόμενες εξαγωγές.

Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά το ενημερωτικό της έκτακτης γενικής συνέλευσης της Cosco Pacific που συγκαλείται για να εγκρίνει τη συγχώνευση και τις συναφείς εταιρικές πράξεις «η βιομηχανία των τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων διεθνώς αναμένεται να έχει διαρκή ανάπτυξη όγκων φορτίων. Με την απόκτηση ενός μεγαλύτερου χαρτοφυλακίου λιμενικών περιουσιακών στοιχείων, ο όμιλος ετοιμάζεται να αυξήσει το παγκόσμιο δίκτυο και το μερίδιο αγοράς του και να προωθήσει την ηγετική του θέση στην παγκόσμια βιομηχανία των τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων. Με διευρυμένο χαρτοφυλάκιο τερματικών ο όμιλος περιέρχεται σε άριστη θέση για την επέκταση και τη βελτιστοποίηση του δικτύου τερματικών του στο πλαίσιο της στρατηγικής του «Going Global» και για να πραγματοποιήσει νέες επενδύσεις στο μέλλον, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητάς του». Πολλές από αυτές τις επενδύσεις είναι βέβαια και οι δρομολογούμενες στον Πειραιά.