ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τα έργα στο «Μακεδονία» βάζουν σε κίνδυνο τη συμφωνία με Fraport

ta-erga-sto-makedonia-vazoyn-se-kindyno-ti-symfonia-me-fraport-2165384

Στην αναστολή των έργων αναβάθμισης του διαδρόμου απο/ προσγειώσεων στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» προσανατολιζόταν από μέρες η κυβέρνηση, όπως υποστήριξε υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Υποδομών στην «Κ», ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης κατά τη θερινή περίοδο. Υπό την πίεση υπογείων διαβουλεύσεων της κοινοπραξίας Fraport/Slentel, που μέσω διαρροών φαίνεται να μην αποκλείει ακόμη και αποχώρησή της από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, η ελληνική κυβέρνηση φαίνεται ότι προσανατολίζεται στην 6μηνη αναστολή των εργασιών που αφορούν στον διάδρομο του «Μακεδονία» ώστε να μην είναι σε εξέλιξη κατά τη διάρκεια της υψηλής θερινής περιόδου. Την ίδια στιγμή η Fraport Greece έχει παραδώσει στην ελληνική κυβέρνηση λίστα κοστολογημένων εκκρεμοτήτων αυξημένης σοβαρότητας, στις οποίες δεν έχει ανταποκριθεί ακόμα επαρκώς το ελληνικό Δημόσιο. Εκκρεμοτήτων που ενδέχεται να επιβαρύνουν με σοβαρό κόστος τους δύο αντισυμβαλλόμενους, εξηγούν πηγές που έχουν γνώση του σχετικού διαβήματος της κοινοπραξίας Fraport/Slentel. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δύο πλευρές (σ.σ.: υπουργείο Υποδομών και κοινοπραξία) είναι σε διαπραγματεύσεις με αντικείμενο τη συγκεκριμένη λίστα. Σε περίπτωση που οι δύο πλευρές καταλήξουν σε κοινά αποδεκτή λύση, το υπουργείο Υποδομών φέρεται –εκ νέου– διατεθειμένο να ανακοινώσει τις επόμενες ημέρες την αναστολή των έργων στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, ώστε να μην υπονομευθεί η αεροπορική κίνηση κατά την ερχόμενη σεζόν. Στο επίκεντρο βρίσκονται και έργα σε άλλα αεροδρόμια, μεταξύ των οποίων και των Χανίων.

Κύκλοι με άριστη γνώση των όσων λαμβάνουν χώρα τις τελευταίες ημέρες γύρω από τη μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση μέχρι στιγμής στην Ελλάδα εξηγούν ότι απειλείται τόσο το χρονοδιάγραμμα της παράδοσης των αεροδρομίων τον Φεβρουάριο όσο και ολόκληρη η συμφωνία.

Παράλληλα, όμως, απειλείται με εμπλοκή και η δεύτερη αξιολόγηση, καθώς οι εκκρεμότητες που πρέπει να λύσει η κυβέρνηση, σε αυτή και άλλες ιδιωτικοποιήσεις, έχουν περιληφθεί στο κείμενο συμφωνίας ως προαπαιτούμενα για την επιτυχή ολοκλήρωσή της ή και ως παραδοτέα-κλειδιά για την αποδέσμευση περαιτέρω κονδυλίων από τους δανειστές.

Ως θρυαλλίδα του εκνευρισμού που φέρεται να έχει ενσκήψει στην Fraport Greece αναφέρονται οι επιστολές ξένων αεροπορικών εταιρειών που ματαιώνουν ή περιορίζουν το πτητικό τους έργο προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» το ερχόμενο καλοκαίρι λόγω πιθανών προβλημάτων που δημιουργεί η προγραμματισμένη εκτέλεση έργων. Επισήμως πάντως και από του βήματος συνεδρίου o διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece Αλεξάντερ Τσίνελ κατεβάζει τους τόνους, δηλώνοντας αισιόδοξος ότι οι διαπραγματεύσεις, που είναι σε εξέλιξη, με την ελληνική κυβέρνηση για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» θα έχουν αίσια έκβαση προς όφελος όλων των εμπλεκόμενων μερών.

Τόνισε πως είναι σημαντικό τα έργα να προχωρήσουν με τρόπο που δεν θα διακυβεύει την απρόσκοπτη λειτουργία του.

Σημειώνεται πως η αναστολή των έργων κρίνεται απαραίτητη, καθώς ο σημερινός διάδρομος όσο και ο νέος, μήκους 3,5 χλμ., που κατασκευάζεται, δεν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του καλοκαιριού ο ένας και μέχρι τα τέλη του 2017 ο άλλος. Οι δύο διάδρομοι διασταυρώνονται, με αποτέλεσμα τα έργα να εκτελεστούν παράλληλα. Ως προσωρινή λύση έχει προκριθεί η αναβάθμιση του υπάρχοντος διαδρόμου τροχοδρόμησης, ο οποίος όμως δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυξημένη κίνηση. Σε περίπτωση που δεν οριστικοποιηθεί η αναβολή των έργων, κινδυνεύουν προορισμοί της Β. Ελλάδας με απώλεια χιλιάδων τουριστών. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Ανδρέα Ανδρεάδη, θα μπορούσε να χαθεί περί το 30% των πτήσεων για το 2017 στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, θα χαθούν και ταμειακές ροές που έχει προϋπολογίσει ο επενδυτής για να στηρίξει το επενδυτικό του πλάνο και τη χρηματοδότηση της εξαγοράς των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Είναι για αυτόν τον λόγο που άριστα πληροφορημένες πηγές μιλούν πλέον ακόμα και για ενδεχόμενη ματαίωση ολόκληρης της ιδιωτικοποίησης. Επισημαίνουν, δε, πως, αν τα έργα δεν ανασταλούν και «η Fraport παραλάβει το συγκεκριμένο αεροδρόμιο, είναι υποχρεωμένη να αναστείλει τη λειτουργία του μέχρι την ολοκλήρωση των έργων του Δημοσίου γιατί δεν θα μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια των πτήσεων». «Ετσι, η Fraport είναι υποχρεωμένη όταν παραλάβει το αεροδρόμιο “Μακεδονία” να το κρατήσει κλειστό όχι μόνο γιατί δεν έχουν τηρηθεί τα συμφωνηθέντα, αλλά κυρίως γιατί δεν θα μπορεί να το λειτουργήσει όπως πρέπει και με ασφάλεια», συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές.

Υπενθυμίζεται πως η κοινοπραξία Fraport AG-Slentel Ltd ανέλαβε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια με προσφορά 1,234 δισ. εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκατ. ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατά έτος 28,6% των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων των αεροδρομίων.

Συνολικά, το ύψος των παραπάνω εσόδων θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ. Πλέον του εφάπαξ και ετήσιου (σταθερού και μεταβλητού) τιμήματος, το Δημόσιο προσδοκά σωρευτικά φορολογικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη της τάξης των 4,6 δισ. ευρώ.