Τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης για τους ναύλους στο ξηρό φορτίο

Τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης για τους ναύλους στο ξηρό φορτίο

3' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Γερά θεμέλια δείχνει να έχει αυτή τη φορά η ανάκαμψη των ναυλαγορών ξηρού φορτίου με τις αξίες των πλοίων και τα ημερήσια έσοδά τους να κινούνται σημαντικά υψηλότερα από τα προ έτους επίπεδα. Μαζί επιστρέφει και η διάθεση των επενδυτικών κεφαλαίων για ναυτιλιακές μετοχές. To ράλι τιμών των ποντοπόρων πλοίων, από τις αρχές του έτους, είναι εντυπωσιακό, με τα κέρδη στα φορτηγά να ξεπερνούν το 25%. Σε σχέση με τα ιστορικά χαμηλά των αρχών του 2016 οι αξίες έχουν ανατιμηθεί κατά 40%. Είναι ενδεικτικό πως ο δείκτης-βαρόμετρο στο ξηρό φορτίο, ο Baltic Dry Index (BDI), κινήθηκε αυτή την εβδομάδα πέριξ των 1.280 μονάδων, εμφανίζοντας άνοδο της τάξης του 33% από την αρχή του έτους και 215% από πέρυσι τον Μάρτιο. Εχει δε τετραπλασιαστεί από το ιστορικό χαμηλό όλων των εποχών, στις 290 μονάδες, όπου είχε διολισθήσει στις 10 Φεβρουαρίου του 2016.

Καταλύτης για την άνοδο δεν είναι μόνο η ταχύτερη της αναμενόμενης αύξηση της ζήτησης για πρώτες ύλες, καθώς η παγκόσμια οικονομία ανακάμπτει, αλλά και ο περιορισμός της προσφοράς διαθέσιμης μεταφορικής δυναμικότητας. Πολλά φορτηγά πλοία έχουν οδηγηθεί στα διαλυτήρια κατά την τελευταία τριετία και πλήθος παραγγελιών για νεότευκτα έχει ακυρωθεί ή μετακυλισθεί για το μέλλον.

Η ισορροπία

Ετσι, πρώτη χρονιά έπειτα από πολλά χρόνια, διαφαίνεται η πιθανότητα ισορροπίας μεταξύ ζήτησης και προσφοράς. «Γνωρίζουμε πως φέτος δεν θα πέσουν στο νερό πολλά βαπόρια και το 2018 θα είναι ακόμα λιγότερα» εξηγεί στην «Κ» πλοιοκτήτης, προσθέτοντας πως ακόμα και εάν ανοίξει η όρεξη για παραγγελίες αυτές δεν θα ολοκληρωθούν πριν από δύο ή τρία χρόνια. «Αλλά ακόμα και έτσι η δυναμικότητα των ναυπηγείων είναι σχετικά περιορισμένη μετά τα λουκέτα σε πολλές κινεζικές γιάρδες, ενώ, όσες μπορούν να χτίσουν καράβια, αποφεύγουν να ρίξουν σημαντικά τις τιμές των νεότευκτων, αφού πλέον τα περιθώρια κέρδους τους είναι ισχνά», συμπληρώνει. Η αισιοδοξία αυτή είναι εμφανής στις περισσότερες συζητήσεις των ανθρώπων της φορτηγού ναυτιλίας, πρώτη φορά έπειτα από πολύ πολύ καιρό.

Clarksons, Deutsche Bank και Credit Suisse είναι μεταξύ των οίκων που βλέπουν συνέχιση της ανάκαμψης της ναυλαγοράς και περαιτέρω υπεραξίες για τις τιμές των πλοίων. Σε αυτό το κλίμα πληθαίνουν και οι εταιρείες που εξετάζουν την προσφυγή στις χρηματιστηριακές αγορά με στόχο την άντληση κεφαλαίων μέσω της πώλησης μετοχών τους ακόμα και με αρχικές δημόσιες εγγραφές για τις μη εισηγμένες. Υπάρχουν μετοχές ναυτιλιακών που στο 12μηνο εμφανίζουν άνοδο της τάξης του 2.000% και αν οι υπολογισμοί της Deutsche Bank είναι ακριβείς, κάθε 10% αύξηση των τιμών των πλοίων μεταφράζεται σε αύξηση της καθαρής αξίας των ιδίων κεφαλαίων των ναυτιλιακών της τάξης του 30%.

Πόσο υψηλότερα μπoρούν να κινηθούν οι αξίες των φορτηγών μετά την κατά 25% άνοδό τους φέτος και κατά 40% από τα χαμηλά τους; Τουλάχιστον άλλο 25%, υπονοεί από την πλευρά της η Credit Suisse. Τόσο απέχουν ακόμα οι τιμές από τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο των αξιών.

Οι ναύλοι

Οι τιμές υποστηρίζονται, ασφαλώς, από τους ναύλους. Τα ημερήσια έσοδα των μεγάλων φορτηγών, τύπου capesize, κινήθηκαν την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου κοντά στα 21.000 δολάρια, ενώ για τα panamax κοντά στα 11.000 δολάρια. Και ακόμα πιο σημαντικό είναι το γεγονός πως αυξάνεται η ζήτηση από τους ναυλωτές για ναυλοσύμφωνα στις τρέχουσες ή και υψηλότερες τιμές, καθώς επιδιώκουν να κλειδώσουν τονάζ πριν τα κόστη αυξηθούν.

Πολλοί πάντως προειδοποιούν ότι είναι ακόμα νωρίς να μιλήσει κανείς για καλά εδραιωμένη ανάκαμψη των φορτηγών και θυμίζουν ότι ο κλάδος είναι διαβόητος για τη μεταβλητότητά του και ιδιαίτερα ευάλωτος ακόμα και στη μικρότερη μεταβολή της παγκόσμιας οικονομίας. Αυτό όμως ισχύει και ανάστροφα: κάθε θετική έκπληξη από τη βιομηχανική παραγωγή της Κίνας ή των ΗΠΑ ή, όπως προσφάτως, της Ευρώπης μπορεί να δώσει σημαντικότατη ώθηση στις θαλάσσιες μεταφορές.

Η ανάκαμψη των ναύλων στα φορτηγά δεν αποτελεί μεμονωμένη εξέλιξη στη ναυτιλία. Τις τελευταίες εβδομάδες σημειώνεται σημαντική άνοδος και στα ημερήσια έσοδα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ο μεγάλος αριθμός πλοίων που αποσύρθηκε μέσω διαλύσεων από την αγορά και η βελτιωμένη εικόνα του διεθνούς εμπορίου έχουν οδηγήσει ακόμα και σε διπλασιασμό τους ναύλους των μεγάλων μεγεθών. Τα Panamax έχουν δει τα ημερήσια έσοδά τους να ανεβαίνουν μέσα σε λίγες εβδομάδες από τα επίπεδα των 4.500 δολαρίων κοντά στα 8.000 δολάρια, ενώ τα μεγαλύτερα μεγέθη πλοίων, της τάξης των 9.000 teu, έχουν ανεβεί από 7-8 χιλιάδες δολάρια την ημέρα ακόμα και σε 16 χιλιάδες δολάρια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή