ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Telekom Albania: ζημίες, αποχή από δραστηριότητες σταθερής, οι αιτίες πώλησης

telekom-albania-zimies-apochi-apo-drastiriotites-statheris-oi-aities-polisis-2278297

Η ζημιογόνος πορεία της Telekom Albania κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, είναι ο βασικός λόγος που ωθεί τη διοίκηση του ΟΤΕ στην πώληση της εταιρείας. Επίσης, το γεγονός ότι η επιχείρηση δεν έχει δραστηριότητες στη σταθερή τηλεφωνία συνιστά έναν επιπλέον παράγοντα απεμπλοκής από την επένδυση.

Η εταιρεία παρουσιάζει διαρκή μείωση του τζίρου. Από 94 εκατ. ευρώ το 2011 τα έσοδα πέρυσι μειώθηκαν σε 68,1 εκατ. ευρώ. Τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη από 37,6 εκατ. ευρώ το 2011 πέρυσι μειώθηκαν σε 8,8 εκατ. ευρώ. Το χειρότερο είναι ότι πέρυσι η εταιρεία εμφάνισε υπέρογκες ζημίες, ύψους 38 εκατ. ευρώ, αφού σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις η εταιρεία παρουσίασε ζημίες ύψους 5,4 δισ. λεκ. Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, η εταιρεία είχε οργανικές ζημίες τόσο το 2016 όσο και το 2015. Τα υψηλά χρηματοοικονομικά έσοδα ωστόσο κατάφεραν στα προηγούμενα έτη να δημιουργήσουν οριακά κέρδη δεδομένου του μεγάλου ταμείου που διαθέτει η εταιρεία.

Συγκεκριμένα, τα διαθέσιμα της Τelekom Albania στο τέλος της περασμένης χρήσης ξεπέρασαν τα 43 δισ. λεκ (περίπου 347 εκατ. ευρώ). Τα διαθέσιμα αυτά αποτελούν διακρατούμενα κέρδη της επιχείρησης στη διάρκεια της 20ετίας που βρίσκονται στα χέρια του ΟΤΕ. Σημειώνεται ότι στη δεκαετία του 2000 η Τelekom Albania (πρώην Αlbanian Mobile Communications ή AMC) ήταν αναλογικά η πιο κερδοφόρος επιχείρηση του ομίλου ΟΤΕ.

Η κατάσταση αυτή άρχισε να αλλάζει από το 2013, όταν η εταιρεία αντιμετώπισε ισχυρό ανταγωνισμό, ενώ παράλληλα ενέργειες της τοπικής ρυθμιστικής αρχής (AKEP) μείωσαν το κόστος κλήσεων στη γείτονα χώρα.

Ο δεύτερος παράγοντας που ωθεί τον ΟΤΕ σε πώληση της Telekom Albania είναι η απουσία της από την αγορά της σταθερής τηλεφωνίας. Στις δεκαετίες του 1990 και του 2000, η απουσία αυτή θεωρείται πλεονέκτημα. Σήμερα όμως θεωρείται μειονέκτημα. Οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι που δεν προσφέρουν ένα ολοκληρωμένο σετ υπηρεσιών π.χ. σταθερής, κινητής, Ιντερνετ και πλέον τα τελευταία χρόνια τηλεοπτικό περιεχόμενο, δεν μπορούν να ανταγωνιστούν αποτελεσματικά.

Η ίδια λογική κυριάρχησε και στην πώληση από τον ΟΤΕ της CosmoBulgaria, της εταιρεία κινητής τηλεφωνίας που είχε αναπτύξει στη Βουλγαρία. Η εταιρεία πωλήθηκε στις αρχές της δεκαετίας που διανύουμε στη νορβηγική Τelenor αντί του ποσού των 717 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του δανεισμού) ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ.