Γιατί αισιοδοξούν στο ΤΑΙΠΕΔ

Γιατί αισιοδοξούν στο ΤΑΙΠΕΔ

3' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κρίσιμες είναι οι επόμενες ημέρες για την ολοκλήρωση της πώλησης του Αστέρα Βουλιαγμένης, καθώς αναμένεται να κριθεί από το κεντρικό συμβούλιο διοίκησης (ΚΣΔ) το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης του Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ) του Αστέρα Βουλιαγμένης. Το ΚΣΔ, που απαρτίζεται από τους γενικούς γραμματείς των υπουργείων, είναι το αρμόδιο όργανο της κυβέρνησης που προωθεί το ΕΣΧΑΔΑ προς το Συμβούλιο της Επικρατείας, ώστε να πάρει κατόπιν έγκρισης την άγουσα προς την Προεδρία της Δημοκρατίας και να δημιουργηθεί έτσι το απαραίτητο πλαίσιο για την επένδυση. Είναι άρα το σημείο της διαδικασίας στο οποίο μπορούν να προωθηθούν πολιτικές επιλογές και παρεμβάσεις, σημειώνουν όσοι γνωρίζουν πώς λειτουργεί το σύστημα αυτό. Ενδεχόμενες παρατηρήσεις μεγάλου εύρους, όπως αναμένουν ορισμένες πλευρές, εκτιμάται πως θα δοκιμάσουν τη δέσμευση των επενδυτών στην ολοκλήρωση της συναλλαγής ύψους 400 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 300 εκατ. αφορούν την Εθνική Τράπεζα, που είναι η ιδιοκτήτρια του μεγαλύτερου μέρους του συγκροτήματος. Στο ΤΑΙΠΕΔ, πάντως, επικρατεί συγκρατημένη αισιοδοξία ότι το ΚΣΔ θα αποφύγει ακρότητες. Η αισιοδοξία αυτή ενισχύεται, κατά πληροφορίες, μετά τη συνεδρίαση του ΚΣΔ την περασμένη Πέμπτη, οπότε και εξετάσθηκε το ΕΣΧΑΔΑ για την πώληση της έκτασης της Αφάντου στη Ρόδο. Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν πως η συνεδρίαση πήγε καλά, και αναμένεται να ζητηθούν δευτερεύουσας σημασίας αλλαγές και όχι ευρύτερες, όπως η εξαίρεση έκτασης 200 στρεμμάτων λόγω αρχαιολογικών ανησυχιών.

Ανεξάρτητη αρχή με έντονο κρατικό στοιχείο

Ούτε μία, ούτε δύο, αλλά… πέντε, «ζωή να χουν», θα είναι στο εξής οι δομές που θα ασχολούνται με τη λειτουργία του λιμανιού στον Πειραιά, με τη σύσταση νέας ανεξάρτητης αρχής (ΔΑΛΠ) από το υπουργείο Ναυτιλίας. Πάρτε χαρτί και μολύβι και σημειώστε: Πρώτη θα είναι η δομή του παραχωρησιούχου, δηλαδή της Cosco. Δεύτερη θα είναι η εκκολαπτόμενη ΔΑΛΠ. Τρίτη είναι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μαζί με τη Γενική Γραμματεία Λιμένων. Τετάρτη το Λιμενικό Σώμα και το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά. Πέμπτη η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων.

Προσέξτε τώρα: από τις δομές αυτές, οι τέσσερις είναι κρατικές, με ό,τι αυτό σημαίνει για ενδεχόμενες εμπλοκές, αλληλοεπικαλύψεις, γραφειοκρατία και χρονοβόρες διαδικασίες. Στο μεταξύ, το προσχέδιο για την ίδρυση της ΔΑΛΠ μπορεί να χαρακτηρίζεται ασαφές, αλλά κανείς δεν μπορεί να πει το ίδιο για τον αριθμό των ατόμων που θα απασχολήσει. Προβλέπει τη δημιουργία 30 οργανικών θέσεων, αλλά και τη δυνατότητα επέκτασής τους έως και τις 50, όπως και επταμελές συμβούλιο διοίκησης. Προβλέπει, επίσης, δυνατότητα απόσπασης ή μετάταξης ή μεταφοράς προσωπικού από τον ΟΛΠ, ενώ, «ελλείψει κενών οργανικών θέσεων, το μεταφερόμενο προσωπικό τοποθετείται σε προσωποπαγείς θέσεις».

Η στήλη έχει μια απορία: Αν τα μάθει όλα αυτή η Cosco, πώς θα αντιδράσει;

Η γραφειοκρατία ζει και βασιλεύει

Τριάντα έξι μήνες στην Ελλάδα, δύο στην Τουρκία! Τριάντα έξι ολόκληρους μήνες χρειάστηκε επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον χώρο της εξόρυξης για να εξασφαλίσει άδεια εξόρυξης από το ελληνικό Δημόσιο.

Η ίδια εταιρεία χρειάστηκε μόλις δύο μήνες για να εξασφαλίσει την ίδια ακριβώς άδεια για εξόρυξη στην Τουρκία. Οπως εξήγησαν εκπρόσωποι της εταιρείας μιλώντας σε εκδήλωση για την παρουσίαση της συμβολής της εξορυκτικής βιομηχανίας στην εγχώρια οικονομία, η συγκεκριμένη άδεια ήταν από αυτές που χαρακτηρίζονται απλές και εύκολες. Για τις αδειοδοτήσεις πιο σύνθετων έργων βασιλεύουν το άγνωστο και η αβεβαιότητα. Δεν ξέρεις ούτε αν θα πάρεις πότε την άδεια ούτε αν δεν θα την πάρεις. Απλώς παλεύεις με τη γραφειοκρατία του ελληνικού Δημοσίου. Για την ιστορία, η εξορυκτική βιομηχανία συμβάλλει περίπου στο 3,4% του ΑΕΠ, δηλαδή περίπου 6,2 δισ. ευρώ.

Με απίστευτους ρυθμούς και χωρίς καμία αντίδραση από την κυβέρνηση συνεχίζει να αναπτύσσεται στη χώρα μας η αγορά της «σκιώδους» τουριστικής οικονομίας. Πρόκειται για μια αγορά που, όπως καταγγέλλουν οι φορείς του τουρισμού, αναπτύσσεται φοροδιαφεύγοντας, απαλλαγμένη από σειρά υποχρεώσεων που έχουν τα αδειοδοτημένα τουριστικά καταλύματα της χώρας. Το φαινόμενο έχει πάρει διαστάσεις, καθώς, πέραν των μεμονωμένων διαμερισμάτων που ενοικιάζονται σε τουρίστες χωρίς κανόνες ασφαλείας ελλείψει νομοθεσίας, έχουν δημιουργηθεί και εταιρείες με χαρτοφυλάκιο δεκάδων καταλυμάτων χωρίς ειδικό σήμα λειτουργίας που αξιοποιούνται με αυτόν τον τρόπο.

Στα αζήτητα Ευρυζωνικές συνδέσεις έχουμε, αλλά δεν τις χρησιμοποιούμε. Σύμφωνα με τον Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας για το 2015, η Ελλάδα συγκεντρώνει 0,37 βαθμούς (με άριστα το 1), καταλαμβάνοντας την 26η θέση από τις 28, ενώ ο μέσος όρος των χωρών της Ε.Ε. διαμορφώθηκε στο 0,52. Παρά το γεγονός ότι το 99% των ελληνικών νοικοκυριών έχει πρόσβαση σε σταθερές ευρυζωνικές συνδέσεις, το 34% εξ αυτών δεν τις ενεργοποιεί, καθώς δεν έχει προχωρήσει στην ανάλογη συνδρομή. Η περιορισμένη αγοραστική δύναμη των Ελλήνων είναι αυτή που ευθύνεται, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της έρευνας της Ε.Ε., για τη χαμηλή ενεργοποίηση των ευρυζωνικών συνδέσεων. Εμπόδιο αποτελεί και το υψηλό κόστος συνδρομής, το οποίο, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά στοιχεία, ανέρχεται στο 1,9% του μέσου κατά κεφαλήν μεικτού εισοδήματος. Το αντίστοιχο κόστος στην Ε.Ε. ανέρχεται σε 1,3% του κατά κεφαλήν εισοδήματος. Και κάπως έτσι, μένουμε –και εδώ– πίσω…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή