ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γερμανικό προβάδισμα στη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων

germaniko-provadisma-sti-fortisi-ilektrikon-ochimaton-2289058

Μόλις τρία λεπτά απαιτεί η επαναφόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων στον σταθμό που εγκαινίασαν χθες οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες BMW και Porsche. Ο νέος σταθμός φόρτισης τροφοδοτεί σε χρόνο-ρεκόρ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με αρκετή ενέργεια ώστε να διανύσουν 100 χιλιόμετρα. Η ισχύς του φορτιστή είναι 450 κιλοβατώρες και τα δοκιμαστικά οχήματα γέμισαν την μπαταρία τους στο 80% σε δεκαπέντε λεπτά.

Ο μικρός χρόνος επαναφόρτισης καθιστά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πολύ πιο πρακτικά, καθώς είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους οι αγοραστές τα αποφεύγουν. Η BMW ανακοίνωσε χθες πως ο νέος σταθμός επαναφόρτισης είναι συμβατός με τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ωστόσο, ο φορτιστής προσφέρει πολύ μεγαλύτερη ισχύ από όση αντέχουν τα μοντέλα που κυκλοφορούν στην αγορά. Για παράδειγμα, το νέας τεχνολογίας ηλεκτρικό αυτοκίνητο που θα κυκλοφορήσει η BMW σε δύο χρόνια από τώρα, το iX3, έχει μπαταρία που μπορεί να δεχθεί ισχύ μέχρι 150 κιλοβατώρες, το ένα τρίτο αυτού που παρέχει ο νέος σταθμός φόρτισης, ενώ το i3 μπορεί να δεχθεί ισχύ έως 50 κιλοβατώρες. Προκειμένου να αντέξουν τα δοκιμαστικά οχήματα την επιπλέον ενέργεια, χρησιμοποιήθηκε ένα σύστημα ψύξης που διατηρούσε την μπαταρία και τα καλώδια της φόρτισης στη σωστή θερμοκρασία. Για την κατασκευή του σταθμού φόρτισης η BMW και η Porsche συνεργάστηκαν με τη Siemens, η οποία ανέλαβε το μηχανολογικό κομμάτι, και δύο εταιρείες με εξειδίκευση στη φόρτιση. Αναπόφευκτη είναι η σύγκριση με την αμερικανική Tesla, τον βασιλιά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που φαίνεται να χάνει το προβάδισμα στον τομέα των σταθμών φόρτισης. Οι σταθμοί της Tesla, για να φορτίσουν στο ίδιο ποσοστό (80%), χρειάζονται μισή ώρα, τον διπλάσιο χρόνο, ενώ η ισχύς του φορτιστή είναι το ένα τρίτο σε σχέση με το πρωτότυπο της BMW-Porsche.

Ο ανταγωνισμός μεταξύ αυτοκινητοβιομηχανιών και η πίεση εντείνονται, καθώς οι κατασκευαστικές αντιμετωπίζουν προκλήσεις, όπως τους περιορισμούς όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων. Με τη ζήτηση των ηλεκτρικών μοντέλων να αυξάνεται, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, BMW, Volkswagen, Daimler, σχεδιάζουν την κατασκευή σταθμών ταχείας φόρτισης κατά μήκος των μεγάλων ευρωπαϊκών αυτοκινητοδρόμων. Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων υπερέβησαν το 1 εκατ. κατά το 2017, σημειώνοντας αύξηση 60% από το 2015. Επιπλέον, οι σταθμοί επαναφόρτισης φτάνουν τις 600.000 παγκοσμίως, με πάνω από τους μισούς να βρίσκονται στην Κίνα. Βάσει έκθεσης της Aurora Energy Research, αναμένεται ότι 23 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κυκλοφορούν στη Γερμανία –μια από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές αυτοκινήτου– μέχρι το 2040, ενώ αυτή τη στιγμή υπάρχουν μόλις 200.000. Για την επαναφόρτιση στη Γερμανία θα απαιτούνται περίπου τέσσερα εκατ. σταθμοί.

Ανασταλτικός παράγων στην πλήρη ανάπτυξη της αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων είναι το τεράστιο κόστος των αναγκαίων υποδομών, που απαιτούν περίπου 6 τρισ. δολάρια παγκοσμίως, σύμφωνα με εκτίμηση της Goldman Sachs. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί περίπου στο 8% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Προκειμένου να μεταβούμε στην εποχή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου με όσο το δυνατόν μικρότερο κόστος, είναι αναγκαία η επιδότηση και η οικονομική στήριξη των κυβερνήσεων.