ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Ε.Ε. ξεκινάει διαπραγματεύσεις με ΗΠΑ για επίτευξη νέας εμπορικής συμφωνίας

12s2sls

Τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. έδωσαν, επιτέλους, το πράσινο φως στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αρχίσει επίσημες διαπραγματεύσεις με την αμερικανική κυβέρνηση για μια νέα εμπορική συμφωνία που θα αφορά τα βιομηχανικά προϊόντα. Στόχος είναι η απάλειψη των δασμών και η αποτροπή κλιμάκωσης του εμπορικού πολέμου, καθώς ο Ντόναλντ Τραμπ απειλεί συστηματικά με επιβολή δασμών ύψους 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ευρώπη.

Οι πρέσβεις των 28 κρατών-μελών στην Ευρωπαϊκή Ενωση έδωσαν χθες την έγκρισή τους, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, σχεδόν εννέα μήνες μετά την εκεχειρία που είχαν κηρύξει πέρυσι τον Ιούλιο στην Ουάσιγκτον ο επικεφαλής της Κομισιόν Ζαν Κλοντ Γιούνκερ και ο Τραμπ. Η άδεια προς τη Σεσίλια Μάλμστρομ, επίτροπο Εμπορίου της Ε.Ε., δόθηκε μετά την αλλαγή στη διατύπωση που απαιτούσε η Γαλλία σε σχέση με τη συμφωνία των Παρισίων για την αντιστροφή της κλιματικής αλλαγής, από την οποία είχαν αποσυρθεί οι ΗΠΑ μετά την ανάληψη της εξουσίας από τον Τραμπ. Οι υπουργοί της Ε.Ε. θα επικυρώσουν τυπικά την έγκριση στις 15 Απριλίου. Η Μάλμστρομ βιάζεται να αρχίσει διαπραγματεύσεις, ώστε να δείξει στον Τραμπ πως υπάρχει πρόοδος στο θέμα και να αποτρέψει ενδεχόμενη επιβολή δασμών στις ευρωπαϊκές εξαγωγές αυτοκινήτων προς τις ΗΠΑ. Ωστόσο, η έναρξη διαπραγματεύσεων δεν είναι καθόλου βέβαιο πως θα αποτρέψει επιδείνωση των εμπορικών σχέσεων Ε.Ε. – ΗΠΑ, ενώ υπενθυμίζεται πως η Ουάσιγκτον έχει επιβάλλει επιπρόσθετους δασμούς 10% στις εισαγωγές ευρωπαϊκών προϊόντων αλουμινίου και 25% στις εισαγωγές ευρωπαϊκών προϊόντων χάλυβα, με την Ε.Ε. να λαμβάνει μέτρα σε αντίποινα.

Η επιμονή των ΗΠΑ να περιληφθούν στις διαπραγματεύσεις και αγροτικά προϊόντα, κάτι που αρνείται κατηγορηματικά η Ενωση, θα μπορούσε να οδηγήσει στην εξαίρεση των αυτοκινήτων από τις διαπραγματεύσεις. Προ εβδομάδων ο Τραμπ είχε δηλώσει πως εντέλει, αν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες επιθυμούν να αποφύγουν υψηλότερους δασμούς, τότε θα πρέπει να μεταφέρουν μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής τους στις ΗΠΑ. Ενδεικτικό της διάθεσης του Τραμπ είναι το μήνυμα που ανήρτησε την Τετάρτη στο Twitter, όπου αποκάλεσε την Ε.Ε. «στυγνό εμπορικό εταίρο, κάτι που θα αλλάξει». Η επιβολή δασμών 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ευρώπη θα αύξανε την τιμή τους κατά περίπου 11 χιλιάδες δολάρια κατά μέσον όρο και θα τα καθιστούσε μη ανταγωνιστικά. Παράλληλα θα περιόριζε τις γερμανικές εξαγωγές αυτοκινήτων προς τις ΗΠΑ, από τα 40 δισ. ευρώ το 2018 στα 18,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με μελέτη του γερμανικού ινστιτούτου Ifo.

ΗΠΑ – Κίνα

Εν τω μεταξύ, Ηνωμένες Πολιτείες και Κίνα φαίνεται πως έκαναν καθοριστικό βήμα στις μεταξύ τους εμπορικές διαπραγματεύσεις για τερματισμό του εμπορικού πολέμου μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του πλανήτη. Σύμφωνα με δηλώσεις του Αμερικανού υπ. Οικονομικών Στίβεν Μνούτσιν, οι δύο πλευρές συμφώνησαν στη λειτουργία μηχανισμού για την επίβλεψη και την αναγκαστική εφαρμογή των όσων συμφωνηθούν. Αυτό ήταν ακανθώδες πρόβλημα, καθώς οι Αμερικανοί ήθελαν την ύπαρξη ενός μηχανισμού που θα εξασφάλιζε, μέσω επιβολής κυρώσεων, ότι όντως εφαρμόζεται η συμφωνία. Από την κινεζική πλευρά, η ύπαρξη ενός τέτοιου μηχανισμού ήταν εξαιρετικά προβληματική, καθώς θεωρείτο (μάλλον ορθώς) ως μέτρο που περιορίζει την κινεζική κυριαρχία, ενώ θα μπορούσε να θεωρηθεί ακόμη και εξευτελιστικό για τον Κινέζο πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ. Ο Μνούτσιν αρνήθηκε να πει αν θα συνεχίσουν να ισχύουν οι αυξημένοι αμερικανικοί δασμοί σε εισαγωγές προϊόντων 250 δισ. δολ. τον χρόνο από την Κίνα. Οι ΗΠΑ θέλουν να διατηρήσουν τους δασμούς για κάποιο χρονικό διάστημα, ώστε να εξασφαλίσουν την εφαρμογή των συμφωνηθέντων.