ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

H Facebook ψάχνει επιπλέον κέρδη σε Instagram, Whatsapp

07s1fk

Η εταιρεία Facebook σχεδιάζει να εισαγάγει μια μέθοδο για αύξηση των εσόδων της, χρησιμοποιώντας διάσημους από τον χώρο του θεάματος και του αθλητισμού, αλλά και άλλους, που απέκτησαν στρατιές ακολούθων στο Ιnstagram και στο Whatsapp για να πωλούν προϊόντα – οι άνθρωποι αυτοί ασκούν τεράστια επιρροή μέσω Διαδικτύου. Πρόκειται αντιστοίχως για ένα κοινωνικό δίκτυο και μία εφαρμογή επικοινωνίας στα έξυπνα κινητά τηλέφωνα, που και τα δύο ανήκουν στην εταιρεία Facebook. Οι προαναφερθέντες θα μπορούν να προτείνουν και να πωλούν προϊόντα στους χρήστες, μιας και η Facebook πιστεύει ότι το μέλλον της κατανάλωσης θα εξαρτάται από όσους δημιουργούν περιεχόμενο. Αυτά αναφέρει σε σχετικό του ρεπορτάζ το BBC,επισημαίνοντας πως πρόκειται για μια παλιά και δοκιμασμένη συνταγή – στο παρελθόν ήταν οι βασιλείς που «εγγυόνταν» για την ποιότητα των προϊόντων, σήμερα αυτόν τον ρόλο παίζουν οι διασημότητες.

Παλαιότερα, συγκεκριμένα, υπήρχαν διακριτικά και σφραγίδες, που πληροφορούσαν τους καταναλωτές πως το τάδε προϊόν καταναλίσκεται από τους βασιλείς και η δείνα εταιρεία είναι προμηθεύτρια της Αυλής. Λόγου χάριν, η σοκολατοποιία Cadbury από τον 19ο αιώνα φιλοτεχνούσε γκραβούρες που απεικόνιζαν τη βασίλισσα Βικτωρία να πίνει σοκολάτα Cabury. Βέβαια, σήμερα λίγοι άνθρωποι θέλουν να ακούν για ένα καλό προϊόν από κάποιον που έχει ένα και μοναδικό προσόν, τη διασημότητά του, και χάρις σε αυτήν το διαφημίζει.

Εκπαιδευμένοι

Κατά τον ανθρωπολόγο Γκραντ Μακράκεν, οι καλύτερες διαφημίσεις από μόνες τους δημιουργούν μια φιλοσοφία και μια προσέγγιση των πραγμάτων. Συνήθως, μάλιστα, σε νεαρή ηλικία έχουμε εκπαιδευθεί επαρκώς στην τηλεοπτική διαφήμιση, διαμορφώνοντας και ανάλογο κριτήριο.

Σημειωτέον πως ο συγγραφέας Μάλκολμ Γκλάντγουελ, σε σχετικό βιβλίο του, προ δεκαετίας διατύπωσε την άποψη ότι χρειάζεται 10 χιλιάδες ώρες να γίνει ένας άνθρωπος ειδήμων σε κάτι – οπότε, όπως παρατηρεί ο κ. Μακράκεν, σε νεαρή ηλικία έχουμε ήδη ειδικευθεί στη διαφημιστική κουλτούρα. Κι εκείνο που μετράει δεν είναι απλά μια διασημότητα να επιλέγει ένα προϊόν, μιας και αυτό ισοδυναμεί σχεδόν με καθαρόαιμη διαφήμιση. Είναι αναγκαία η αυθεντικότητα.

Η Τζόρτζι Κλαρκ, με 226 χιλιάδες ακολούθους στο Instagram, δίνει συμβουλές μόδας και στυλ, προβάλλοντας αγαπημένα προϊόντα. Σπούδασε μόδα, δεν βρήκε συναφή εργασία όμως, και απασχολείται ως φοροτεχνικός σε εταιρείες τεχνολογίας. Ανοιξε, ωστόσο, τον δικό της λογαριασμό στο Instagram για να μη χάσει την επαφή της με το αντικείμενο, και τώρα πλέον ζει από αυτόν. «Κάνω κάτι που θα έκανα κάθε μέρα, εντάσσω ένα προϊόν στον δικό μου τρόπο ζωής και αυτό κινεί το ενδιαφέρον των ακολούθων μου», λέει στο BBC. Ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο με βιντεάκια που έδειχναν πώς φοράς ένα μαύρο τζιν ή πώς συνδυάζεις ένα μάξι φόρεμα. «Δίνω, λοιπόν, ιδέες στους ανθρώπους· είναι ωραίος ο τρόπος αυτός και ανέξοδος».

Αρχικά φορούσε ρούχα που παράγγελνε διαδικτυακά και κατόπιν τα επέστρεφε. Σταδιακά, με την αύξηση των ακολούθων, οι ίδιες οι εταιρείες τής έδιναν δωρεάν είδη και της πλήρωναν τις αναρτήσεις. Ωστόσο, όπως λέει, «πρέπει να είσαι ξεκάθαρη με τους ανθρώπους που σε ακολουθούν – εάν προωθείς τα πάντα στη σελίδα σου, απλά και μόνο για τα χρήματα, γίνεται γρήγορα αντιληπτό». Η ίδια η Τζόρτζι Κλαρκ αφενός δεν προτείνει προϊόντα τα οποία δεν της αρέσουν 100%, αφετέρου όσα προϊόντα αποτελούν καθαρή διαφήμιση, τα προβάλλει με την ανάλογη ένδειξη.

Η συγκεκριμένη διαδικασία με τους ανθρώπους επιρροής στα κοινωνικά δίκτυα έχει ήδη δημιουργήσει μία δισεκατομμυριούχο, την Κάιλι Τζένερ. Με 133 εκατομμύρια ακολούθους στο Instagram, πωλεί καλλυντικά με εμπορικό σήμα το όνομά της.