ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υβριδικά φορτηγά-τραμ φτιάχνουν Siemens – VW

14gkat_28_page_1_image_0002

Η νέα συνεργασία του μηχανολογικού ομίλου Siemens και της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen ανοίγει τον δρόμο στη μεταφορά εμπορευμάτων με τη χρήση υβριδικών φορτηγών, που θα επαναφορτίζονται εν κινήσει με καλώδια. Τα φορτηγά θα κινούνται σαν τραμ στις βασικές οδικές αρτηρίες της Γερμανίας, δίνοντας τη δυνατότητα στους οδηγούς να επαναφορτίζουν τα οχήματα με καλώδια.

Προς το παρόν υπάρχει μία λωρίδα, μήκους 10 χιλιομέτρων, στον αυτοκινητόδρομο Α5 στα νότια της Φρανκφούρτης, που ξεκίνησε να λειτουργεί μόλις την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με ανακοίνωση του κρατιδίου της Εσσης. Στη λωρίδα αυτή κινείται μόνον ένα φορτηγό της Scania, θυγατρικής της Volkswagen, αλλά αναμένεται να προστεθούν άλλα τέσσερα έως το 2020. Η ταχύτητα κάθε ηλεκτροκίνητου φορτηγού θα φθάνει έως τα 90 χιλιόμετρα την ώρα, αντλώντας ηλεκτρικό ρεύμα για την επαναφόρτιση της μπαταρίας. Εάν η μπαταρία τελειώνει εκεί όπου δεν θα υπάρχει δυνατότητα επαναφόρτισης σε ένα δρομολόγιο, τότε θα τίθεται σε λειτουργία κινητήρας εσωτερικής καύσης.

Ο ανταγωνισμός στην ηλεκτροκίνηση αλλά και την αυτόνομη οδήγηση έχει ενταθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς οι κυβερνήσεις βάζουν υψηλούς στόχους για μεγάλη μείωση των εκπομπών ρύπων. Ως εκ τούτου, εταιρείες στον κλάδο των κατασκευών, των αυτοκινητοβιομηχανιών και της τεχνολογίας έχουν επικεντρωθεί στην ανάπτυξη πιο φιλικών προς το περιβάλλον μέσων μεταφοράς. Η Σουηδία στοχεύει στην ανεξαρτητοποίησή της από τα ορυκτά καύσιμα έως το 2030, κάτι που απαιτεί μείωση της χρήσης τους κατά 70% από τον κλάδο μεταφορών. Η Siemens ξεκίνησε το συγκεκριμένο σχέδιο το 2010, έχοντας ολοκληρώσει πέρυσι τον πρώτο δρόμο με τη δυνατότητα επαναφόρτισης για υβριδικά αυτοκίνητα και φορτηγά στα περίχωρα της Στοκχόλμης. Σήμερα κατασκευάζεται ένας ακόμη δρόμος στην Καλιφόρνια.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες καταβάλλουν προσπάθειες για να μην μείνουν πίσω στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Οπως επισημαίνει το πρακτορείο Reuters, οι Daimler, Jaguar Land Rover και Volkswagen παρουσίασαν μια σειρά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην έκθεση αυτοκινήτου της Νέας Υόρκης, παρά τη χαμηλή ζήτηση που υπάρχει σήμερα. Πέρυσι, τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 2% στις συνολικές πωλήσεις των ΗΠΑ, με την Tesla να καταλαμβάνει πάνω από το ένα τρίτο.

Η Κίνα δρομολογεί, στο μεταξύ, τη δημιουργία οδικών δικτύων με «έξυπνους» αυτοκινητοδρόμους για αυτόνομα αυτοκίνητα, που θα ηλεκτροδοτούνται με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Απώτερος στόχος της κινεζικής κυβέρνησης είναι να αναπτυχθούν οδικά δίκτυα που θα μπορούν να συντονίζονται με τα αυτόνομα οχήματα, είχε δηλώσει πρόσφατα υψηλόβαθμος αξιωματούχος στο υπουργείο Μεταφορών της Κίνας.

Προς το παρόν έχει ξεκινήσει η κατασκευή νέου, «έξυπνου» οδικού δικτύου στον αυτοκινητόδρομο της Χινάν από την κατασκευαστική εταιρεία Qilu Transportation Development Group. Αν αυτό το εγχείρημα ολοκληρωθεί με επιτυχία, μπορεί να σηματοδοτήσει μια νέα εποχή στην παγκόσμια βιομηχανία μεταφορών. Τα ηλιακά πάνελ, που θα είναι ενσωματωμένα σε ένα διαφανές οδόστρωμα, δεν θα έχουν μόνον τη δυνατότητα να ηλεκτροδοτούν τον αυτοκινητόδρομο, αλλά και τα σπίτια γύρω από αυτόν. Προς το παρόν έχουν εγκατασταθεί ηλιακά πάνελ σε τμήμα του αυτοκινητοδρόμου, ενώ στο πρώτο στρώμα του διαφανούς οδοστρώματος έχει προβλεφθεί χώρος για την τοποθέτηση αισθητήρων, που θα παρακολουθούν την κυκλοφορία. Σημειωτέον ότι περίπου 45.000 οχήματα διέρχονται από τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο σε καθημερινή βάση.

Χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις για να δημιουργηθούν οδικά δίκτυα που θα μπορούν να παρέχουν τη δυνατότητα επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων σε εθνική κλίμακα. Αλλά στην παρούσα συγκυρία είναι αρκετές οι χώρες που δέχονται κριτική πως δεν επενδύουν αρκετά για την αναβάθμιση υφιστάμενων υποδομών, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας αλλά και των ΗΠΑ.