ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το ενδεχόμενο συνεργασίας τους συζητούν Fiat Chrysler, Renault

27gkat_26_page_1_image_0002

Εχοντας αναζητήσει εταίρο επί χρόνια, η αυτοκινητοβιομηχανία Fiat Chrysler (FCA) διαπραγματεύεται τώρα με τη γαλλική Renault, με την οποία ενδέχεται να συσπειρώσει τις δυνάμεις της, ώστε να αντιμετωπίσουν από κοινού τα διαρθρωτικά προβλήματα του κλάδου. Σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στις δύο αυτοκινητοβιομηχανίες, η διαπραγμάτευση βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο και μια ευτυχής κατάληξη θα μπορούσε να προσφέρει διέξοδο από τις αδυναμίες των δύο εταιρειών.

Οπως επισημαίνει το Reuters, αν κανείς επισκεφθεί τη μονάδα παραγωγής της Fiat στο Μιραφιόρι του Τορίνου, αντιλαμβάνεται για ποιο λόγο έχουν έως τώρα καταλήξει σε αδιέξοδο οι προσπάθειες της αυτοκινητοβιομηχανίας να αποκτήσει εταίρο. Γίνεται, άλλωστε, σαφές πως οποιαδήποτε συμμαχία απαιτήσει να κλείσουν μονάδες παραγωγής θα προσκρούσει σε αντιρρήσεις του πολιτικού κόσμου αλλά και των εργατικών συνδικάτων της Ιταλίας. Οπως και οι περισσότερες μονάδες της Fiat Chrysler στην Ευρώπη, το εργοστάσιο στο Μιραφιόρι παράγει λιγότερο από το 50% του δυναμικού του. Και όπως δήλωσαν στο Reuters εκπρόσωποι των εργατικών συνδικάτων, από τον Ιανουάριο το προσωπικό απασχολείται επτά ημέρες τον μήνα κατά μέσον όρο. Αιτία ήταν οι απογοητευτικές πωλήσεις του μοντέλου Maserati Levante.

Πρόκειται για το πολυτελές μοντέλο, το μοναδικό που παράγεται στη μονάδα του Μιραφιόρι. Η Fiat Chrysler, που σχηματίστηκε στη διάρκεια της παγκόσμιας κρίσης τη διετία 2008-2009 και συνδύασε τον πάλαι ποτέ εθνικό πρωταθλητή της Ιταλίας με την εμβληματική βιομηχανία του Ντιτρόιτ, προσέβλεπε στο Maserati Levante για την αναγέννηση της μονάδας στο Μιραφιόρι και την επιστροφή των χιλιάδων εργατών που βρίσκονται σε αναγκαστική και μακροχρόνια άδεια άνευ αποδοχών. Ωστόσο, τρία χρόνια μετά την εμφάνιση του επίμαχου μοντέλου, οι εργάτες της βιομηχανίας αναφέρουν ότι μεσολαβούν μεγάλα χρονικά διαστήματα μέχρις ότου τους καλέσουν για μία ημέρα εργασίας. Σπάνια συμπληρώνουν, έτσι, τον μηνιαίο μισθό τους των 1.100 ευρώ και αναγκάζονται να αναβάλουν ανάγκες των οικογενειών τους, ενώ δεν μπορούν να αποπληρώσουν τα στεγαστικά δάνειά τους.

Οσον αφορά την προοπτική συμμαχίας ανάμεσα στη Fiat Chrysler και τη Renault, αναλυτές εκτιμούν πως θα μπορούσε να ωφελήσει και τις δύο αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Fiat Chrysler έχει κερδοφόρες μονάδες παραγωγής στη Βόρεια Αμερική, όπου παράγει τα φορτηγά RAM και το φημισμένο μοντέλο Jeep, αλλά εμφανίζει ζημίες στην Ευρώπη. Αναμένεται, άλλωστε, να αντιμετωπίσει μεγάλες δυσκολίες για να προσαρμοστεί στους κοινοτικούς κανόνες για τη μείωση των εκπομπών καυσαερίων. Στον αντίποδα βρίσκεται η Renault, που είναι πρωτοπόρος στην παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων και στη μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων. Εχει, άλλωστε, ισχυρή παρουσία στις αναδυόμενες αγορές, αλλά δεν δραστηριοποιείται στην αμερικανική αγορά. Εν ολίγοις, μια συμμαχία ανάμεσα στη Fiat Chrysler και τη Renault θα διευκόλυνε την πρώτη να προσαρμοστεί στους νέους κανόνες για τη μείωση των εκπομπών καυσαερίων και τη δεύτερη να αποκτήσει παρουσία στις ΗΠΑ.

Σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times επισημαίνει παράλληλα πως σε περίπτωση σύναψης συμφωνίας, η Fiat Chrysler θα πρέπει να προσχωρήσει στη συμμαχία που έχει συνάψει η Renault με τις Nissan και Mitsubishi. Σημειωτέον ότι η Renault είναι το ισχυρό σκέλος στην τριμερή αυτή συμμαχία και επιδιώκει να τη διασφαλίσει και να την ενισχύσει μετά τη σύλληψη του επί χρόνια επικεφαλής της, Κάρλος Γκοσν.