ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στη Σμύρνη, νέα μονάδα της VW με διευκολύνσεις από Ερντογάν

gkat_28_2507_page_1_image_0001

Κοντά στη Σμύρνη θα κατασκευαστεί η νέα μονάδα της Volkswagen (VW). Κι αυτό ύστερα από πολλά γενναιόδωρα ανταλλάγματα, τα οποία υποσχέθηκε ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, όπως αναφέρει σε σχετικό της δημοσίευμα η Deutsche Welle. Η ιστορία έχει ως εξής: εδώ και καιρό Τουρκία, Βουλγαρία και Σαουδική Αραβία διεκδικούν την κατασκευή ενός νέου μεγάλου εργοστασίου της VW στο έδαφός τους. Η ειδησεογραφική ιστοσελίδα του Πρώτου Προγράμματος της γερμανικής τηλεόρασης ARD σημειώνει, επικαλούμενη κυβερνητικούς κύκλους στο Βερολίνο, ότι νικήτρια της διελκυστίνδας αναδεικνύεται η Τουρκία.

Το μόνο που εκκρεμεί ακόμα είναι το αίτημα της VW για μείωση του ΦΠΑ, ο οποίος βαρύνει την αγορά νέων αυτοκινήτων και ο οποίος στην περίπτωση του μοντέλου Passat ανέρχεται μέχρι και στο 40% της συνολικής αξίας του. Η νέα μονάδα της Volkswagen θα κατασκευαστεί, όπως όλα δείχνουν, στη Μανίσα (Μαγνησία), δηλαδή περίπου 40 χιλιόμετρα βορειοανατολικά της Σμύρνης. Πρόκειται για επένδυση πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, η οποία θα δημιουργήσει αντιστοίχως αρκετές χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας τόσο στην κατασκευή και στη λειτουργία του εργοστασίου όσο και στο δίκτυο προμηθευτών, αντιπροσώπων και συνεργαζόμενων συνεργείων.

Παρά το χαμηλότερο εργατικό κόστος στη Βουλγαρία, η πλάστιγγα έγειρε προς την πλευρά της Τουρκίας με κύριο επιχείρημα υπέρ της Μανίσας την πρόσβαση στην τουρκική αγορά. Η Volkswagen υπολογίζει πως θα εξασφαλίσει 40.000 πωλήσεις Passat τον χρόνο μόνο στην Τουρκία. Ενα μεγάλο μέρος από αυτά τα οχήματα αναμένεται να απορροφήσει το τουρκικό δημόσιο, μιας και η λιμουζίνα Passat είναι ιδιαίτερα δημοφιλής σε υψηλόβαθμους δημοσίους υπαλλήλους. Εκτός από το Passat η νέα μονάδα θα κατασκευάζει μοντέλα των θυγατρικών της Volkswagen, Skoda και  Seat. Πληροφορίες λομπίστα, ο οποίος εργάζεται για λογαριασμό της Αγκυρας στη Γερμανία, θέλουν τον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να προτίθεται κατ’ εξαίρεση να δώσει στην VW για όλες τις μεταξύ τους συμφωνίες ένα είδος «εγγύησης εκ μέρους του τουρκικού δημοσίου». Ο λομπίστας ισχυρίζεται, μάλιστα, ότι η τουρκική κυβέρνηση έδωσε στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία όλα τα ανταλλάγματα που ζήτησε, ακόμα και εκείνο της έγγραφης δέσμευσης του τουρκικού δημοσίου.

Αξίζει, πάντως, να επισημανθεί πως η απόφαση για την επιλογή της Μανίσας ελήφθη, ανεξαρτήτως των αντιρρήσεων, που διατύπωσε το συμβούλιο εργαζομένων της Volkswagen, οι οποίοι αμφιβάλλουν για το εάν γίνονται σεβαστά τα δικαιώματα των συναδέλφων τους σε ένα εργοστάσιο στην Τουρκία.

Οπως όμως σημειώνει η ιστοσελίδα tagesschau.de, η Volkswagen διαθέτει εργοστάσια και σε πολλές άλλες χώρες στον κόσμο, όπου τα ανθρώπινα δικαιώματα και η Δικαιοσύνη λειτουργούν διαφορετικά από ό,τι στη Γερμανία. Πάντως, τόσο το Βερολίνο όσο και ο σοσιαλδημοκράτης πρωθυπουργός της Κάτω Σαξονίας Στέφαν Βάιλ δεν διατυπώνουν, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, αντιρρήσεις στην επιλογή της Τουρκίας. Η Κάτω Σαξονία αποτελεί την έδρα της Volkswagen στη Γερμανία. Η υπογραφή των συμβολαίων για την κατασκευή της μονάδας στην Τουρκία τοποθετείται χρονικά περί τα τέλη Σεπτεμβρίου ή αρχές Οκτωβρίου, αναφέρει η DW. Θα είναι η στιγμή που στο προεδρικό μέγαρο στην Αγκυρα θα ανοίξουν οι σαμπάνιες. Οχι επειδή δημιουργήθηκαν μερικές χιλιάδες θέσεις εργασίας, αλλά γιατί δείχνουν να επιστρέφουν οι μεγάλες γερμανικές επενδύσεις στην Τουρκία, οι οποίες είχαν «παγώσει» τα τελευταία χρόνια λόγω των εντάσεων στις γερμανοτουρκικές σχέσεις.