ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μάχη πολυεθνικών ομίλων για την κινεζική αγορά

01s1trapez

Από τη βιομηχανία του θεάματος μέχρι τις αλυσίδες πολυκαταστημάτων ή καφέ, μεγάλες πολυεθνικές προσπαθούν να διασφαλίσουν όσο μεγαλύτερο μερίδιο μπορούν στην κινεζική αγορά. Το στοίχημά τους είναι η διευρυνόμενη μεσαία τάξη της Κίνας, καθώς σχετική έρευνα της McKinsey καταλήγει στο συμπέρασμα ότι μέσα σε τρία χρόνια θα ανήκουν σε αυτήν 550 εκατ. Κινέζοι, περισσότερο από μιάμιση φορά τον σημερινό πληθυσμό των ΗΠΑ. Αναπτύσσουν, έτσι, θηριώδη ανταγωνισμό τόσο ανάμεσά τους όσο και με τις εγχώριες βιομηχανίες.

Στη βιομηχανία του θεάματος πολλές προσπαθούν να επινοήσουν χαρακτήρες που θα αποτυπωθούν στη μνήμη των παιδιών όσο ο Μίκυ Μάους, άλλες παραδίδουν μαθήματα μαγειρικής και άλλες στρέφονται στους γονείς που θα αγοράσουν τα πάντα για τα παιδιά τους. Η Pearl Studio, που έχει έδρα στη Σαγκάη, δημιουργήθηκε πέρυσι ως κοινοπραξία ανάμεσα στην DreamWorks Animation και την CMC Capital Markets. Παρήγαγε την πρώτη ταινία που εκτυλίσσεται στη σύγχρονη Κίνα και η οποία κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ την περασμένη εβδομάδα. Από σήμερα προβάλλεται και στην Κίνα. Ταυτοχρόνως η Pearl δρομολογεί σειρά από συμμαχίες με την McDonalds, την πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba, την κινεζική αλυσίδα ξενοδοχείων Huazhu και την πλατφόρμα online εκπαίδευσης Xueersi.

Ανάμεσα στις πολυεθνικές επικρατεί αισιοδοξία ως προς τις προοπτικές ανάπτυξής τους στην κινεζική αγορά, παρά την επιβράδυνση που παρουσιάζει ακόμη και η βιομηχανία του κινηματογράφου στην Κίνα και παρά τον εμπορικό πόλεμο. Οι ανακοινώσεις του Πεκίνου καθιστούν σαφές πως η κατανάλωση και ο τομέας της ψυχαγωγίας προσφέρουν πλέον τις σημαντικότερες ευκαιρίες για την κινεζική οικονομία. Παράλληλα, η αμερικανική αλυσίδα λιανικών πωλήσεων Walmart, που έχει παρουσία στην Κίνα εδώ και περισσότερο από 20 χρόνια, αυξάνει τις επενδύσεις της στη χώρα και σχεδιάζει την ανέγερση τουλάχιστον 14 νέων καταστημάτων μέχρι το 2022 σε διάφορες περιοχές της. Τους τελευταίους 12 μήνες έχει δαπανήσει πάνω από 56 εκατ. δολάρια για να αναβαθμίσει τα καταστήματά της στην Κίνα. 

Στο μεταξύ, ο ανταγωνισμός από τις εγχώριες εταιρείες είναι έντονος. Την περασμένη εβδομάδα, η Nike ανακοίνωσε αύξηση πωλήσεων αλλά η αύξηση πωλήσεων της κινεζικής ανταγωνίστριάς της, Huili, υπερβαίνει τόσο της Nike όσο και της Adidas.

Παράλληλα, η εταιρεία καλλυντικών Perfect Diary εισήχθη προ διετίας στην πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου της Alibaba. Η εταιρεία στοχεύει σε όσους γεννήθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και προωθεί τα προϊόντα της χρησιμοποιώντας δημοφιλείς Κινέζους τραγουδιστές.