ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εφθασε στη βορειοανατολική Κίνα φυσικό αέριο από τη Ρωσία

gkat_32_3011_page_1_image_0001

Κατά μήκος της βορειοανατολικής πλευράς της Κίνας, στις επαρχίες που καταναλώνουν άνθρακα, επικρατεί ασυνήθης κινητικότητα. Ελέγχονται τμήματα αγωγών, υπογράφονται συμβόλαια και αποσυνδέονται συστήματα θέρμανσης που λειτουργούν με άνθρακα. Αιτία όλης αυτής της δραστηριότητας είναι ότι την επόμενη εβδομάδα πρόκειται να καταφθάσει στη χώρα φυσικό αέριο από τη Ρωσία για πρώτη φορά, μέσω του αγωγού Power of Siberia.

Ο λόγος για ένα έργο αξίας 400 δισ. δολαρίων, την κατασκευή του οποίου συμφώνησαν Μόσχα και Πεκίνο το 2014. Προβλέπει τη μεταφορά 38 δισ. κυβικών μέτρων ρωσικού φυσικού αερίου ετησίως στην Κίνα επί 30 χρόνια. Θα διανύει εν ολίγοις μια απόσταση 3.000 χιλιομέτρων, από τα κοιτάσματα της Σιβηρίας στην παρακμάζουσα βιομηχανική ζώνη της βορειοανατολικής Κίνας.

Οπως και ο Nord Stream 2, που θα μεταφέρει ρωσικό φυσικό αέριο στη Γερμανία, ο Power of Siberia είναι έργο της Gazprom και το μεγαλύτερο συμβόλαιο που έχει υπογράψει έως τώρα ο ρωσικός ενεργειακός κολοσσός. Η Gazprom έχει ήδη διοχετεύσει φυσικό αέριο από τον Οκτώβριο, αλλά επισήμως ο αγωγός εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου. Στη σχετική τελετή  αναμένεται να εμφανιστούν μαζί ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ και ο Ρώσος ομόλογός του, Βλαντιμίρ Πούτιν.

Επέκταση

Μια άλλη υποδομή μεταφοράς φυσικού αερίου εντός της κινεζικής επικράτειας συνδέεται με τον Power of Siberia. Αναμένονται τα σχετικά έργα για την επέκταση του Power of Siberia που θα τον φτάσει στη Σαγκάη και στο ενεργοβόρο βιομηχανικό κέντρο της Κίνας μέχρι το 2024. Οπως επισημαίνουν αναλυτές του Reuters και του Bloomberg, ο Power of Siberia έχει τη δυνατότητα να μεταμορφώσει το ενεργειακό τοπίο της βορειοανατολικής Κίνας. Θα κλονίσει σίγουρα το μονοπώλιο της κινεζικής China National Petroleum Corp (CNPC), της γνωστής PetroChina, που παρέχει το 70% του φυσικού αερίου της Κίνας και προσπαθεί να ενισχύει τη ζήτηση στις σχετικά αραιοκατοικημένες περιοχές της βορειοανατολικής Κίνας. 

Προπαντός, όμως, ο αγωγός δίνει στην Κίνα τη δυνατότητα να μειώσει τον όγκο του υγροποιημένου αερίου (LNG) που εισάγει ο ασιατικός οικονομικός και βιομηχανικός γίγαντας από τις ΗΠΑ. Το ρωσικό φυσικό αέριο είναι, άλλωστε, φτηνότερο από το αμερικανικό LNG και θα αποτελέσει ζωτικής σημασίας πηγή ενέργειας για την Κίνα, που αδυνατεί να καλύψει τις ανάγκες της με την εγχώρια παραγωγή. Θα μετατρέψει, επίσης, τη Ρωσία στον σημαντικότερο προμηθευτή της Κίνας, επισκιάζοντας το Τουρκμενιστάν και την Αυστραλία.  Δίνει, έτσι, στη Μόσχα τη δυνατότητα να στραφεί στην τεράστια αγορά της Κίνας καθώς μετά την προσάρτηση της Κριμαίας το 2014 διέρχονται κρίση οι σχέσεις της με τους παραδοσιακούς πελάτες της, τις ευρωπαϊκές αγορές.

Η Ρωσία εξάλλου έχει τεράστια αποθέματα φυσικού αερίου στα ανατολικά της σύνορα, τη λεγόμενη ρωσική Απω Ανατολή, που βρίσκονται πολύ πλησιέστερα στην Κίνα παρά στην Ευρώπη. Σύμφωνα, μάλιστα, με επίσημες εκτιμήσεις της Μόσχας, το διμερές εμπόριο θα φτάσει τα 100 δισ. δολάρια φέτος, ενώ μέχρι το 2024 θα έχει διπλασιαστεί στα 200 δισ. δολάρια εν μέρει και εξαιτίας του αγωγού. Σε ό,τι αφορά την τιμή στην οποία πουλάει η Μόσχα το φυσικό της αέριο στην Κίνα, τόσο η PetroChina όσο και η Gazprom έχουν αποφύγει να αναφερθούν σχετικά, καθώς το θέμα είναι ευαίσθητο από εμπορικής απόψεως. Σύμφωνα, πάντως, με αναλυτές προσκείμενους στο Πεκίνο, θα καθορίζεται βάσει της τιμής του πετρελαίου έναντι ενός καλαθιού ανταγωνιστικών καυσίμων. Από ρωσικής πλευράς, άλλωστε, αναφέρεται πως θα μειωθούν οι τιμές αφού, όταν οι δύο χώρες συνήψαν τη συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού, η τιμή του πετρελαίου βρισκόταν στα 100 δολάρια το βαρέλι και έκτοτε έχει διολισθήσει περίπου στα 60 δολάρια το βαρέλι.