ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πλησιάζει το τέλος των παραδοσιακών εμπορικών κέντρων

plisiazei-to-telos-ton-paradosiakon-emporikon-kentron-2354545

Την εικόνα μισοάδειων καταστημάτων αντικρίζουν όσοι Αμερικανοί καταναλωτές επιλέγουν τα μικρότερα και αποκεντρωμένα εμπορικά κέντρα για τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους. Αντιθέτως, πριν από μερικά χρόνια, όταν οι διαδικτυακές αγορές δεν είχαν τόσο μεγάλη απήχηση, το εμπορικό κέντρο αποτελούσε ένα μέρος εκτόνωσης της καταναλωτικής φρενίτιδας, αλλά και ιδανικό μέρος για ψυχαγωγία.

Οι Αμερικανοί φαίνεται πως στα εμπορικά κέντρα αναζητούν πλέον μόνο το δεύτερο σκέλος, τη διασκέδαση. Τρανή απόδειξη είναι ότι όσα εμπορικά κέντρα έχουν επιβιώσει από τη μαζική «μετανάστευση» των καταναλωτών στο Διαδίκτυο, θυμίζουν περισσότερο λούνα παρκ παρά εμπορικά κέντρα. Χαρακτηριστικό είναι ότι πριν από μερικά χρόνια τα καταστήματα ρούχων κάλυπταν έως και το 60% της έκτασης των malls, ενώ πλέον το ποσοστό αυτό κινείται ακόμη και γύρω στο 25%. Η υπόλοιπη έκταση καλύπτεται από εστιατόρια, κινηματογράφους, παιδότοπους. Ορισμένα εμπορικά κέντρα των ΗΠΑ, μάλιστα, διοργανώνουν συναυλίες ή διαθέτουν μίνι γκολφ, γυμναστήρια, ακόμη και σκι εσωτερικού χώρου. Ουσιαστικά, τα εμπορικά κέντρα προσαρμόζονται στις νέες συνθήκες, προσφέροντας οτιδήποτε δεν μπορεί κανείς να βρει στο Διαδίκτυο.

Στον αντίποδα βρίσκονται τα μικρότερα εμπορικά κέντρα, τα οποία λόγω έλλειψης πόρων παραμένουν στο παραδοσιακό μοντέλο. Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις δυσκολεύονται να εκμισθώσουν τους χώρους τους σε φυσικά καταστήματα λιανικής. Η ραγδαία αύξηση των διαδικτυακών αγορών συνέβαλε στο κλείσιμο 9.302 φυσικών καταστημάτων λιανικής το 2019 στις ΗΠΑ, δηλαδή 59% περισσότερων σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών Coresight. Ορισμένα από αυτά ήταν πολυκαταστήματα, τα οποία αποτελούσαν πόλο έλξης των καταναλωτών στα εμπορικά κέντρα, ενώ κάλυπταν τεράστια έκτασή τους. Εως το 2026 αναμένεται πως θα κλείσουν επιπλέον 75.000 καταστήματα, μεταξύ αυτών περισσότερα από 20.000 καταστήματα ρούχων και περίπου 10.000 καταστήματα ηλεκτρονικών, σύμφωνα με εκτίμηση της UBS.

Ορισμένα από τα μικρότερα εμπορικά κέντρα στις ΗΠΑ μετατρέπονται σε αποθήκες, ιατρικά γραφεία, εκκλησίες ή δημόσια πανεπιστήμια, σύμφωνα με το αμερικανικό δίκτυο CNBC. Σχεδόν άθικτα από τις διαδικτυακές αγορές είναι τα καταστήματα με προϊόντα πολυτελείας, τα οποία εξακολουθούν να είναι επικερδή για τα εμπορικά κέντρα, καθώς, εκτός από τους Αμερικανούς καταναλωτές, προσελκύουν και πολλούς τουρίστες. Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά εμπορικά κέντρα, τα εκπτωτικά χωριά δεν επηρεάστηκαν σχεδόν καθόλου από τις διαδικτυακές αγορές. Αντιθέτως, φαίνεται πως επεκτείνονται, ανοίγοντας καινούργια καταστήματα, και έχουν μεγάλη απήχηση στις ΗΠΑ.

Αυτή τη στιγμή, οι διαδικτυακές αγορές αποτελούν το 12% των συνολικών αγορών στις ΗΠΑ, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας συμβούλων A.T. Kearney. Η τελευταία προβλέπει πως έως το 2030 θα αγγίξουν το 32%.