ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η BlaBlaCar φέρνει στο προσκήνιο το «οτοστόπ»

gkat_28_1802_page_1_image_0002

Στις δεκαετίες του 1960 και του 1970 το οτοστόπ ταίριαζε πολύ με τη φιλοσοφία των παιδιών των λουλουδιών και της ελεύθερης εξερεύνησης του κόσμου, των ταινιών δρόμου και των ταξιδιάρικων βιβλίων στυλ Κέρουακ. Σήμερα, σε μια πιο πεζή εποχή, το οτοστόπ μετασχηματίζεται σε επιχειρηματική δραστηριότητα, αν και το να μοιράζεσαι μια μακρινή διαδρομή με έναν ξένο δεν παύει να είναι παράξενο και να μην ταιριάζει σε όλους. Η γαλλική BlaBlaCar αποδεικνύει ότι τίποτε δεν είναι ακατόρθωτο, όμως, μιας και η ομώνυμη εφαρμογή φέρνει σε επικοινωνία ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και επιβάτες που πηγαίνουν στην ίδια κατεύθυνση. Αυτού του είδους η συνοδήγηση, λοιπόν, έχει σχεδόν 89 εκατομμύρια συνδρομητές σε 22 χώρες, ενώ ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλός της Νικολά Μπρισόν σχεδιάζει να την εισαγάγει στο χρηματιστήριο και να αναζητήσει επενδυτές.

Σε συνέντευξη που έδωσε ο Μπρισόν στο Bloomberg από τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας του στο Παρίσι, τόνισε ότι κάποια στιγμή στο μέλλον στόχος του είναι το χρηματιστήριο. «Αυτή τη στιγμή είμαστε ικανοποιημένοι που παραμένουμε μια μη εισηγμένη εταιρεία και θα έχουμε αυτό το καθεστώς για ένα-δύο χρόνια. Φτιάχνουμε μια εταιρεία που θέλουμε να έχει δυνατότητες ανάπτυξης και βιωσιμότητας». Εκείνο που βοηθά πολύ την εμφάνιση και την άνθηση τέτοιων εταιρειών είναι η  μεταμόρφωση του τοπίου των μεταφορών στις μεγαλουπόλεις. Οι άνθρωποι ανησυχούν για τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων τους και το πόσο αυτές συμβάλλουν στην όξυνση του φαινομένου του θερμοκηπίου και της κλιματικής αλλαγής, αλλά και την αύξηση του κόστους μεταφοράς. Συν τοις άλλοις, σε διάφορες χώρες οι αντίστοιχες κυβερνήσεις δίνουν κίνητρα για τη συνοδήγηση, η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των ρύπων, εφόσον ένα αμάξι το χρησιμοποιούν αρκετοί άνθρωποι αντί να οδηγήσει ο καθένας το δικό του. Το 2019, όπως ανακοίνωσε στις αρχές Φεβρουαρίου η BlaBlaCar, είχε έσοδα που παρουσίασαν εντυπωσιακή αύξηση κατά 71%, χάρις στο ότι προστέθηκαν 17 εκατομμύρια άτομα στη συνδρομητική βάση της, όπως αναφέρει το Bloomberg. Το δε τέταρτο τρίμηνο του 2019 έκαναν χρήση των υπηρεσιών της περί τα 21 εκατομμύρια επιβάτες σε όλον τον κόσμο, γεγονός που μεταφράζεται σε αύξηση της τάξεως του 38% από το ίδιο διάστημα το 2018.

Είναι πολύ χαρακτηριστική η παρομοίωση που κάνει για την BlaBlaCar ο αναλυτής Γκιγιόμ Κρινέλ της Deloitte: «Η συνοδήγηση είναι σαν την εφαρμογή αναζήτησης ερωτικού συντρόφου Tinder, αλλά για τον κλάδο των μεταφορών. Η νοοτροπία αλλάζει γρήγορα εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής και δραστηριότητες όπως η συνοδήγηση θα κερδίσουν». Βέβαια, μετά την εμπειρία της Uber, που με την εισαγωγή στο χρηματιστήριο η μετοχή της κατρακύλησε, ενδεχομένως το ντεμπούτο της BlaBlaCar να απέχει ένα-δύο χρόνια. Κι αυτό γιατί τέτοιες εταιρείες δεν θέλουν από τα πρώτα στάδια της ανάπτυξής τους να υπόκεινται στις βραχυπρόθεσμες βλέψεις επενδυτών που είναι ουσιαστικά περαστικοί.

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2006, θεωρείται ιστορία επιτυχίας για τα δεδομένα της Γαλλίας και η ίδια ανακοίνωσε πως τα έσοδα του 2018, τα οποία δεν δημοσιοποιήθηκαν, έδειξαν ότι μπορεί να βγάζει κέρδη. Πάντως, πέρυσι είχε ζημίες, έχοντας κάνει επενδύσεις σε Τουρκία, Ρωσία, Ινδία και Βραζιλία. Πέραν τούτου, στη Γαλλία η νέα νομοθεσία μέσω της τοπικής αυτοδιοίκησης δίνει κίνητρα στη συνοδήγηση για μετακινήσεις μεταξύ κατοικίας και εργασίας, όπως αναφέρει το Bloomberg. Τέλος, η BlaBlaCar είναι μια από τις παρεχόμενες υπηρεσίες της εταιρείας για μεγάλες αποστάσεις με Ι.Χ., ενώ υπάρχει και η BlaBlaBus, που προσφέρει υπηρεσίες μεταφοράς με πούλμαν μεταξύ ευρωπαϊκών πόλεων σε συνδυασμό με την εκεί συνοδήγηση, καθώς και η BlaBlaLines, που αφορά τα δρομολόγια από το σπίτι στη δουλειά και αντιστρόφως.