Αναταράξεις στις αεροπορικές εξαιτίας της επιδημίας

Αναταράξεις στις αεροπορικές εξαιτίας της επιδημίας

3' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πολύ προτού φανεί η κλίμακα του αντικτύπου που θα έχει στην παγκόσμια οικονομία, η επιδημία του κορωνοϊού προκαλεί ήδη τεκτονικούς κραδασμούς στις αεροπορικές εταιρείες, με τις πρώτες εκτιμήσεις της ΙΑΤΑ να μιλούν για πτώση εσόδων της παγκόσμιας βιομηχανίας αερομεταφορών πάνω από 113 δισ. δολάρια μόνο μέσα στο 2020. Αιτία είναι, βεβαίως, η άλλοτε επιβεβλημένη και άλλοτε ηθελημένη μείωση των μετακινήσεων και ταξιδιών προπαντός από και προς την Κίνα και στο εσωτερικό της, αλλά και γενικότερα στον υπόλοιπο κόσμο, και η συνεπακόλουθη ελεύθερη πτώση της ζήτησης.

Αδειες άνευ αποδοχών

Ετσι, μετά τη Lufthansa, που καθήλωσε το 1/5 του στόλου της στο έδαφος λόγω μειωμένης ζήτησης, και την Emirates, που επέβαλε στο προσωπικό της να πάρει άδεια άνευ αποδοχών, χθες κατέρρευσε η μεγαλύτερη τοπική αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη, η Flybe, παίρνοντας μαζί περισσότερες από 2.000 θέσεις εργασίας.

Στην περίπτωσή της η νέα επιδημία δεν ήταν παρά η χαριστική βολή για την εταιρεία που εκτελούσε σχεδόν το 40% των εσωτερικών πτήσεων στη Βρετανία.

Η εταιρεία λογιστών και συμβούλων Ernst & Young, που είχε αναλάβει τη διαχείριση του προβληματικού αερομεταφορέα, επικαλέστηκε τη νέα επιδημία ως τον παράγοντα που τις τελευταίες εβδομάδες «ενέτεινε τις πιέσεις» στη βιομηχανία ταξιδιών. Επιδείνωσε, έτσι, τα οικονομικά της Flybe, που ήδη δυσκολευόταν να αντιμετωπίσει το υψηλό κόστος των καυσίμων. Την ίδια στιγμή, αεροσκάφος των Turkish Airlines απογειώθηκε από τη Σιγκαπούρη και επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη εντελώς άδειο καθώς είχε βρεθεί θετικός στον κορωνοϊό επιβάτης της προηγούμενης πτήσης.

Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, από τα 113 δισ. δολάρια που θα χάσει ο κλάδος σε περίπτωση εκτεταμένης επιδημίας ανά τον κόσμο, τα 57,3 δισ. δολάρια θα αφαιρεθούν από τα έσοδα των αερομεταφορέων της Κίνας και της ευρύτερης περιοχής Ασίας – Ειρηνικού. Το πλήγμα θα είναι, όμως, εξίσου ισχυρό και για την Ευρώπη, οι αερομεταφορείς της οποίας θα χάσουν 43,9 δισ. δολάρια, ενώ σε ό,τι αφορά τις ΗΠΑ και τον Καναδά, οι αερομεταφορείς τους θα χάσουν αθροιστικά 21,1 δισ. δολάρια.

Σημειωτέον ότι ακόμη και στο λιγότερο απαισιόδοξο σενάριο της ΙΑΤΑ στο οποίο η επιδημία παραμένει περιορισμένη, η παγκόσμια βιομηχανία αερομεταφορών θα χάσει 63 δισ. δολάρια και θα καταγράψει πτώση της επιβατικής κίνησης κατά 11%.

μείωση παραγωγής

Και στο μεταξύ, η ευρωπαϊκή αεροναυπηγική βιομηχανία Airbus SE εξετάζει την προοπτική να μειώσει την παραγωγή του τζετ A330neo, αφού η αεροπορική εταιρεία που παραγγέλνει τον μεγαλύτερο αριθμό αεροσκαφών αυτού του μοντέλου την ενημέρωσε πως έχει πληγεί από τη μείωση των ταξιδιών και αναγκάζεται να αναβάλει τις παραγγελίες της.

Πρόκειται για τη μαλαισιανή Air Asia X, που αντιπροσωπεύει περίπου το 25% των παραγγελιών για το εν λόγω μοντέλο. Αναλυτές της Jefferies International επισημαίνουν πως έχουν πληγεί όλα τα προγράμματα αγοράς αεροσκαφών από την επιδημία.

Σε ό,τι αφορά, όμως, ειδικότερα το Α330, το πρόβλημα θα είναι σοβαρότερο σύμφωνα με την επενδυτική τράπεζα, καθώς τα 30 σημαντικότερα και αριθμητικά περισσότερα δρομολόγιά του συνδέουν διαφορετικές πόλεις και χώρες της Ασίας, ενώ οκτώ από τα δέκα πιο δημοφιλή αφορούν περιοχές στις οποίες έχουν καταγραφεί πολλά κρούσματα.

Συρρίκνωση κερδοφορίας

Ο κλάδος των αερομεταφορών ήταν ο πρώτος που δέχθηκε καίριο πλήγμα από την επιδημία του κορωνοϊού. Την περασμένη εβδομάδα η British Airways προειδοποίησε πως η αβεβαιότητα που έχει καλλιεργήσει η επιδημία την εμπόδισε να εκφράσει οποιαδήποτε εκτίμηση για την κερδοφορία της μέσα στο 2020. Η ραγδαία πτώση της ζήτησης για επιβατικές πτήσεις οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην απόφαση μεγάλων εταιρειών και πολυεθνικών όπως οι ΒΡ, BMW, Orange και Estee Lauder να αναβάλουν προσωρινά τις μετακινήσεις του προσωπικού τους προς χώρες και περιοχές στις οποίες έχουν καταγραφεί πολλά κρούσματα του κορωνοϊού. Εχουν, άλλωστε, θέσει σε καραντίνα όσους υπαλλήλους τους επιστρέφουν από εκείνες τις περιοχές. Κάποιες άλλες όπως για παράδειγμα η Nestle, που έχει 352.000 υπαλλήλους, και η L’Oreal που έχει 86.000 υπαλλήλους έχουν ακυρώσει πλήρως κάθε αεροπορικό ταξίδι τουλάχιστον για ένα μήνα. Το ίδιο έχει αποφασίσει, άλλωστε, και η ΕΚΤ, που ενώ δεν έχει ακόμη ανακοινώσει μέτρα στήριξης της οικονομίας της Ευρωζώνης, έχει αναβάλει όσες μετακινήσεις δεν θεωρούνται απολύτως απαραίτητες.

Για τους ίδιους λόγους έχουν, άλλωστε, σημειώσει μεγάλη πτώση οι μετοχές των αεοροπορικών εταιρειών. Η νορβηγική εταιρεία Air Shuttle έχει ήδη χάσει το 50% της χρηματιστηριακής της αξίας μέσα σε λίγες ημέρες. Την περασμένη εβδομάδα, η EasyJet ανακοίνωσε ότι «παγώνει» τις προσλήψεις και περιορίζει τις επενδύσεις προκειμένου να περιφρουρήσει την κερδοφορία της. Ανάλογα μέτρα έχουν, άλλωστε, ανακοινώσει η ολλανδική KLM όπως και η γερμανική Fraport.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή