Μονίμως απροετοίμαστες οι αεροπορικές

Μονίμως απροετοίμαστες οι αεροπορικές

2' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η πανδημία του κορωνοϊού δεν αποτελεί το μόνο γεγονός που κατάφερε να γονατίσει τις αεροπορικές εταιρείες. Αντιθέτως, ολόκληρος ο κλάδος της αεροναυπηγικής έχει βρεθεί επανειλημμένως σε δύσκολη θέση, όπως την περίοδο μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου ή μετά την έκρηξη του ηφαιστείου στην Ισλανδία το 2010.

Πρόκειται για δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα εξαιρετικά δύσκολων περιόδων, αλλά και μια ισχυρή υπενθύμιση στον ευρύτερο κλάδο ότι μπορεί να αποδειχθεί ευάλωτος όταν ανακύπτουν απρόβλεπτοι παράγοντες.

Παρ’ όλα αυτά, όπως επισημαίνει το MarketWatch, οι αεροπορικές εταιρείες, αλλά και επιχειρήσεις άλλων κλάδων, δεν έχουν φροντίσει να συγκεντρώσουν το απαραίτητο ύψος αποθεματικών προκειμένου να μπορούν να αντεπεξέλθουν στο επόμενο απροσδόκητο «χτύπημα». Αντιθέτως, οι αεροπορικές εταιρείες και σε μικρότερο βαθμό και ο κολοσσός της παραγωγής αεροσκαφών, η Boeing, επιλέγουν σε καιρούς άνθησης να προβαίνουν σε επαναγορά ιδίων μετοχών, ώστε να αυξάνουν τα έσοδά τους ανά μετοχή σε κάθε τρίμηνο.

Τώρα, λίγο καιρό μετά το ξέσπασμα του κορωνοϊού, μεγάλες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ, καθώς και η Boeing, η οποία είναι η μεγαλύτερη εξαγωγική δύναμη της χώρας, έσπευσαν να ζητήσουν κρατική ενίσχυση από την αμερικανική κυβέρνηση. Οι διαπραγματεύσεις έχουν ξεκινήσει από την προηγούμενη εβδομάδα και όσον αφορά τις αεροπορικές προσβλέπουν σε υποστήριξη 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Boeing από την άλλη πλευρά, την οποία σύμφωνα με τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ «οφείλουμε να προστατεύσουμε», προσπαθεί να εξασφαλίσει τουλάχιστον 60 δισεκατομμύρια δολάρια για την πληρωμή των προμηθευτών και για την επιβίωσή της. Εκτός από το οικονομικό πλήγμα του κορωνοϊού, ο αμερικανικός κολοσσός της αεροναυπηγικής αντιμετωπίζει παράλληλα την κρίση των αεροσκαφών 737 MAX, τα οποία καθήλωσε τον Μάρτιο του 2019 μετά δύο πολύνεκρα αεροπορικά δυστυχήματα.

Οπως σημειώνεται σε σχετικό δημοσίευμα του MarketWatch, οι περισσότεροι επενδυτές ξέρουν ότι η ρευστότητα είναι πιο σημαντική από τα έσοδα για μία εταιρεία. Τα χρήματα δηλαδή που περισσεύουν μετά την καταβολή των προγραμματισμένων δαπανών και χρησιμοποιούνται για τα μερίσματα των μετόχων, για την επαναγορά μετοχών, για τη διεύρυνση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, καθώς και για νέες επενδύσεις

Επιχειρήσεις που κρατούν για ώρα ανάγκης ένα υψηλό ποσό χρημάτων, όπως η αμερικανική Berkshire Hathaway, έχουν δεχθεί δριμεία κριτική. Ωστόσο, η ίδια εταιρεία έχει αποδείξει ότι τα επιπλέον χρήματα αξιοποιούνται σε περιόδους πτώσης των χρηματιστηρίων, όταν δηλαδή μπορεί να αγοράσει μετοχές άλλων εταιρειών σε χαμηλές τιμές ή να προβεί σε κερδοφόρες συμφωνίες. Μέχρι το τέλος του 2019, η Berkshire Hathaway είχε 125 δισεκατομμύρια δολάρια σε μετρητά και σε άλλες μορφές, ώστε να μπορεί να τα έχει διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή.

Κανείς δεν θα μπορούσε να είχε προβλέψει το ξέσπασμα του ιού, ωστόσο ορισμένες εταιρείες επιβαρύνθηκαν πολύ περισσότερο από άλλες. Για παράδειγμα, η Apple δέχθηκε ισχυρό πλήγμα όχι μόνον επειδή έκλεισαν πολλά από τα καταστήματά της, αλλά επίσης επειδή τα iPhones κατασκευάζονται στα εργοστάσια της εταιρείας Foxconn στην Κίνα και υποχρεώθηκαν να κλείσουν για αρκετές εβδομάδες.

Παρ’ όλα αυτά, η Apple, η οποία έχει επίσης δεχθεί δριμεία κριτική για την υπερβολική συγκέντρωση μετρητών, θα μπορέσει να χρησιμοποιήσει τα πάνω από 100 δισεκατομμύρια δολάρια που έχει στην άκρη ώστε να αντισταθμίσει την απότομη πτώση των πωλήσεων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή