ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόντρα για τις κρατικές ενισχύσεις σε αερομεταφορείς στην Ευρώπη

gkat_21_2504_page_1_image_0001
gkat_28_2504_page_1_image_0001

Στον «αέρα» βρίσκεται το μέλλον των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών οι οποίες έχουν εν πολλοίς καθηλώσει τους στόλους τους, ως αποτέλεσμα της σχεδόν καθολικής καραντίνας σε όλη τη Γηραιά Ηπειρο. Οι μετακινήσεις ελαχιστοποιήθηκαν, η ρευστότητά τους μειώνεται και οι προοπτικές να ανακτηθεί στο εγγύς μέλλον το χαμένο έδαφος είναι ισχνές, ενώ ορισμένες κυβερνήσεις σκέπτονται να τις ενισχύσουν οικονομικά. Η γερμανική Lufthansa, η μεγαλύτερη στη Γερμανία και από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη, η οποία σήμερα μετακινεί ελάχιστους επιβάτες σε σύγκριση με τις καλές της εποχές, κινδυνεύει μέσα σε λίγες εβδομάδες να έχει πρόβλημα ρευστότητας. Βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη γερμανική κυβέρνηση, αλλά και με άλλες χώρες όπου διατηρεί θυγατρικές (Αυστρία, Ελβετία και Βέλγιο), προκειμένου να διασφαλίσει οικονομική βοήθεια δισεκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο, οι συνομιλίες καθυστερούν. Ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί η μορφή του προγράμματος διάσωσης της Lufthansa, η οποία επιδιώκει να της επιβληθούν όσο το δυνατόν λιγότεροι όροι για να συμμετάσχει σε αυτό.

Κι ενώ συμβαίνουν αυτά, ο Μάικλ Ο’ Λίρι, ο γνωστός «θερμοκέφαλος», όπως έχει χαρακτηριστεί πολλές φορές, επικεφαλής της αεροπορικής Ryanair, ενημέρωσε την Κομισιόν πως θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη εναντίον της Γαλλίας και άλλων χωρών. Ο λόγος είναι ότι θέλει να τις αποτρέψει από το να «διαθέσουν δημόσιο χρήμα επιλεκτικά στους μη αποδοτικούς αερομεταφορείς τους», όπως επισημαίνει. Επιπλέον, απευθυνόμενος ο κ. Ο’ Λίρι στην Ευρωπαία επίτροπο αρμόδια για τον Ανταγωνισμό, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, υπογράμμισε ότι «η Ευρωπαϊκή Ενωση θα βρεθεί σε πολύ δύσκολη θέση να κάνει στροφή 180 μοιρών όσον αφορά το θέμα της κρατικής ενίσχυσης, εάν η Ryanair κερδίσει την προσφυγή της». Συν τοις άλλοις, αντιδρά έντονα στα μέτρα που προωθούν ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και αφορούν τις αποστάσεις που θα τηρούνται κατά την πραγματοποίηση πτήσεων. Σε συνέντευξή του στους Financial Times, δήλωσε ότι το να μείνουν κενά τα μεσαία καθίσματα, όπως προτείνεται μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, είναι «ηλίθια ιδέα», υπερβολικά αναποτελεσματική και οικονομικά ασύμφορη. Μάλιστα, δεν πρόκειται να επαναφέρει σε λειτουργία τον στόλο της Ryanair εάν επιβάλει τέτοιους κανόνες η κυβέρνηση της Ιρλανδίας. Οπως προσθέτει ο Μάικλ Ο’ Λίρι, «δεν είναι δυνατόν να κερδίζουμε ως αερομεταφορέας με ποσοστό πληρότητας στις θέσεις μας στο 66%».

Στην περίπτωση της Lufthansa, στις καλές εποχές ο γερμανικός αερομεταφορέας μετακινούσε κατά μέσον όρο την ημέρα περίπου 350.000 άτομα και σήμερα περίπου 3.000, ενώ μόνο το 5% των πτήσεων εκτελείται πλέον, όπως αναφέρει η Deutsche Welle. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, που επικαλείται το πρακτορείο Reuters, η εταιρεία ενδέχεται να οριστικοποιήσει την επόμενη εβδομάδα πακέτο κρατικής βοήθειας ύψους έως και 10 δισ. ευρώ. Η εν λόγω κρατική αρωγή θα συνίσταται σε κεφάλαια από το νέο ταμείο οικονομικής σταθεροποίησης της Γερμανίας, καθώς και σε δάνεια με κρατική εγγύηση, ενώ από τις κυβερνήσεις της Αυστρίας, της Ελβετίας και του Βελγίου θα λάβει πιστώσεις. Οπως η ίδια η εταιρεία επισημαίνει, μπορεί μέσα σε μερικές εβδομάδες να μη διαθέτει πλέον το αναγκαίο ρευστό, εξ ου και σήμερα η επιβίωσή της εξαρτάται από τα δημόσια κονδύλια τεσσάρων χωρών. Η κατάσταση έχει επιδεινωθεί λόγω της πανδημίας, που καθήλωσε τα αεροπλάνα και περιόρισε δραματικά τα ταξίδια και τα έσοδα, ενώ οι πιέσεις εντάθηκαν λόγω των τρεχουσών οικονομικών της υποχρεώσεων, της επιστροφής χρημάτων στο επιβατικό κοινό από μη εκτελεσθέντα δρομολόγια και της δραστικής μείωσης της τιμής του πετρελαίου.

Σημειώνεται, τέλος, πως ανάλογες παρεμβάσεις οικονομικής ενίσχυσης των αερομεταφορέων τους έχουν προαναγγείλει η Γαλλία και η Ολλανδία για την Air France-KLM, ενώ εξετάζονται και από την Ιταλία για την Alitalia.