ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δάνειo 6,3 δισ. ευρώ με κρατικές εγγυήσεις ζητεί η Fiat Chrysler

gkat_28_1905_page_1_image_0002

Η ιταλοαμερικανική Fiat Chrysler Αutomobiles βρίσκεται σε συζητήσεις με την ιταλική τράπεζα Intesa Sanpaolo για να εξασφαλίσει με κρατικές εγγυήσεις πίστωση της τάξεως των 6,3 δισ. ευρώ, σύμφωνα με δημοσίευμα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Bloomberg. Είναι, πάντως, παράδοξο μια εταιρεία όπως η ιταλοαμερικανική Fiat Chrysler Αutomobiles, που έχει μεταφέρει τη φορολογική και τη νομική της έδρα από την Ιταλία σε Βρετανία και Ολλανδία, αντιστοίχως, να ζητεί τώρα λόγω της πανδημίας κρατική στήριξη από τη Ρώμη – δηλαδή να ζητεί βοήθεια μέσω των χρημάτων των φορολογουμένων, ενώ μεταφέροντας την έδρα της εκτός Ιταλίας, έχει στερήσει το ιταλικό δημόσιο από έσοδα. Εάν υλοποιηθεί πάντως το σχέδιο αυτό, θα πρόκειται και για τη μεγαλύτερη κρατική οικονομική ενίσχυση σε αυτοκινητοβιομηχανία στη Γηραιά Ηπειρο αυτή την περίοδο της πανδημίας, διασώζοντας χιλιάδες προμηθευτές παράλληλα. Πέραν του εν λόγω ποσού, η Fiat έχει εξασφαλίσει και τραπεζικό δάνειο σχεδόν 10 δισ. ευρώ για να αντεπεξέλθει στην πανδημία συνολικά. 

Ειδικότερα, η μεγαλύτερη τράπεζα της Ιταλίας θα διαθέσει δάνειο τριετούς διάρκειας 6,3 δισ. ευρώ για να συνδράμει τις δραστηριότητες της Fiat Chrysler Automobiles εντός των συνόρων της Ιταλίας, ενώ το 80% του ποσού θα το εγγυηθεί ο κρατικός φορέας ασφάλισης πιστώσεων Sace. Μετά τη γνωστοποίηση των διαπραγματεύσεων η τιμή της μετοχής της Fiat Chrysler Automobiles στο χρηματιστήριο του Μιλάνου παρουσίασε άνοδο της τάξεως του 3,1% στη χθεσινή συνεδρίαση. Επιπλέον, όπως ανέφερε σε σχετική ανακοίνωση η Fiat, το δάνειο θα ενισχύσει περαιτέρω τις σχεδόν 10.000 μικρομεσαίες εταιρείες, που είναι οι προμηθεύτριές της. Πάντως, με δεδομένο ότι έχει μεταφέρει την έδρα της εκτός Ιταλίας, το αίτημα για κρατική στήριξη προκαλεί αντιδράσεις. Ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης στην κυβέρνηση Ματέο Ρέντζι, Αντρέα Ορλάντο, ζητεί να επαναφέρει η Fiat Chrysler τα κεντρικά της γραφεία στην Ιταλία.

Ο κλάδος του αυτοκινήτου αποτελεί έναν από τους βαρύτερα χειμαζόμενους λόγω κορωνοϊού από την Ευρώπη μέχρι τις ΗΠΑ και την Κίνα. Οι πωλήσεις βυθίζονται, τα εργοστάσια είχαν κλείσει το διάστημα της καραντίνας και η λειτουργία τους επανέρχεται σιγά σιγά. Tο πρώτο τρίμηνο του 2020, η Fiat απομύζησε από τα ταμεία της 5,5 δισ. δολάρια. Τόσο εκείνη όσο και η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία της Peugeot Citroen (PSA) ανακοίνωσαν προσφάτως ότι δεν πρόκειται να διαθέσουν τα μερίσματα του 1,1 δισ. ευρώ, όπως προβλεπόταν στη συμφωνία του 2019 για τη συγχώνευσή τους. Από τα τέλη Μαρτίου, οπότε και γενικεύτηκε η καραντίνα διεθνώς, πάμπολλες επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο δανείστηκαν σχεδόν 600 δισ. δολ. για να ενδυναμώσουν τους ισολογισμούς τους. Κανένας κλάδος όμως δεν αποδείχθηκε τόσο επιθετικός όσο η αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία έχει αντλήσει από τις τράπεζες 100 δισ. δολάρια, είτε ζητώντας νέα δάνεια είτε χρησιμοποιώντας υφιστάμενες γραμμές πιστώσεων. Οι αμερικανικές General Motors και Ford Motor δανείστηκαν για να έχουν δισεκατομμύρια δολάρια σε ρευστό, ενώ η γερμανική Daimler εξασφάλισε πιστώσεις 12 δισ. ευρώ. Η δε γαλλική Renault συνήψε συμφωνία για δάνειο 5 δισ. ευρώ με το γαλλικό δημόσιο. Εν κατακλείδι, από το ξέσπασμα της πανδημίας και μέχρι τα μέσα Μαΐου οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν διαθέσει σε δάνεια περισσότερα από 22 δισ. ευρώ σε ποικίλους κλάδους.