ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συρρικνώνεται ο όμιλος-σύμβολο της γερμανικής βιομηχανικής ισχύος

gkat_32_2005_page_1_image_0001

Σημάδι των καιρών και μόνον ώς ένα βαθμό παρεπόμενο της πανδημίας και του οικονομικού της αντικτύπου, η επικείμενη διάσπαση ενός εμβληματικού ομίλου της Γερμανίας συνυφασμένου με το βιομηχανικό και οικονομικό θαύμα της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής οικονομίας. Πρόκειται για το πάλαι ποτέ σύμβολο της γερμανικής βιομηχανικής ισχύος, τον όμιλο ThyssenKrupp, που θα διασπασθεί, θα αποχωριστεί σημαντικό τμήμα των επιχειρήσεών του και θα περιορίσει δραστικά το μέγεθός του προκειμένου να επιβιώσει.

Υπό το βάρος δυσθεώρητου χρέους ύψους 7 δισ. ευρώ και με μεγάλες υποχρεώσεις προς το συνταξιοδοτικό ταμείο του, ο εμβληματικός γερμανικός όμιλος πήρε την επώδυνη απόφαση να πουλήσει επιχειρήσεις του με άθροισμα κύκλου εργασιών ύψους 6 δισ. ευρώ. Ανάμεσά τους θα είναι η χαλυβουργία του στην Ιταλία και η μονάδα κατασκευών όπως και ο τομέας υποβρυχίων.

Ο όμιλος είναι συνυφασμένος με την ιστορία της Γερμανίας, καθώς οι δυναστείες των Κρουπ και Τίσεν διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στο βιομηχανικό άλμα που σημείωσε η χώρα τον 19ο αιώνα. Υπήρξε η βιομηχανία που παρήγαγε χάλυβα για την κατασκευή του κτιρίου Chrysler στη Νέα Υόρκη αλλά και για την πολεμική μηχανή των ναζί, όπως και για τμήματα του μηχανολογικού εξοπλισμού εργοστασίων που οδήγησαν τη Γερμανία στο βιομηχανικό θαύμα του 20ού αιώνα.

Τον Σεπτέμβριο όμως βρέθηκε εκτός του δείκτη υψηλής κεφαλαιοποίησης DAX του χρηματιστηρίου της Φρανκφούρτης. Τη θέση του πήρε η βιομηχανία κινητήρων αεροσκαφών MTU Aero Engines.

Υφίσταται εδώ και χρόνια πιέσεις από δύο καίριους πιστωτές του, τις επενδυτικές Elliott και Cevian που ζητούσαν επίμονα τη διάσπασή του και τη μείωση του μεγέθους του.

Τώρα οδηγήθηκε αναγκαστικά στις «δύσκολες αποφάσεις που άργησαν πολλά χρόνια», όπως χαρακτηριστικά τόνισε η διευθύνουσα σύμβουλος του ιστορικού ομίλου, Μαρτίνα Μερτζ, και οι οποίες θα μετατρέψουν έναν κολοσσό σε μια εταιρεία με σαφώς μικρότερο μέγεθος και δραστηριότητες. Ο όμιλος, που σημειωτέον κάποτε αποτελείτο από εκατοντάδες ανεξάρτητες εταιρείες, θα περιοριστεί σε πέντε κεντρικές βιομηχανίες: στον τομέα των πρώτων υλών, των εξαρτημάτων, των ανταλλακτικών αυτοκινήτων, των ναυπηγείων και του χάλυβα. Οι υπόλοιπες επιχειρήσεις του που, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας «δεν διαφαίνεται μέλλον γι’ αυτές», θα αποσχισθούν από τους ισολογισμούς της εταιρείας και θα διατεθούν προς πώληση.

Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσής του, το προσωπικό του θα μειωθεί κατά τουλάχιστον 20.000 άτομα, ενώ ο τομέας της χαλυβουργίας θα συγχωνευθεί με κάποια ανταγωνιστική εταιρεία. Τη διαδικασία θα εποπτεύει η Volkmar Dinstuhl, ενώ έχει την έγκριση του ιδρύματος Krupp Foundation, σημαντικότερου μετόχου του ομίλου με ποσοστό 21%. Η μετοχή της Thyssenkrupp από την αρχή του έτους βρισκόταν σε ελεύθερη πτώση και είχε υποχωρήσει κατά 57%. Η είδηση της διάσπασης του ομίλου έδωσε πάντως ώθηση στη μετοχή του που ενισχύθηκε χθες κατά 5,1%, ενώ είχε προηγηθεί εκτίναξή της τη Δευτέρα.

Είχε προηγηθεί το περασμένο έτος ατελέσφορη προσπάθεια συγχώνευσης με την ανταγωνίστρια του ομίλου, Tata. Ο όμιλος επιβεβαιώνει, πάντως, ότι βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με αντικείμενο τη συγχώνευση του χαλυβουργικού τομέα, ενώ αναζητεί εταίρους για τη μονάδα των ναυπηγείων του. Ανακοινώνοντας τις σχετικές αποφάσεις, η κ. Μερτζ τόνισε πως η κρίση της πανδημίας του κορωνοϊού απλώς επέτεινε την ανάγκη για αναδιάρθρωση του τομέα των χαλυβουργείων του ομίλου, καθώς «θα υπάρξει μεγάλο πλεόνασμα παραγωγικής δυνατότητας στην Ευρώπη».

Σημειωτέον ότι ο τομέας χαλυβουργείων της ThyssenKrupp μόνον τους τελευταίους έξι μήνες σημείωσε ζημίες ύψους σχεδόν 500 εκατ. ευρώ. Μέχρι το τέλος του οικονομικού έτους υπολογίζει, άλλωστε, να έχει ολοκληρώσει τη συμφωνία ύψους 17,2 δισ. ευρώ που έχει συνάψει με τους επενδυτικούς ομίλους Advent και Cinvent για τις βιομηχανίες ανελκυστήρων.

Σε ό,τι αφορά την κ. Μερτζ, ανέλαβε το τιμόνι του ομίλου έπειτα από μακρά περίοδο αστάθειας στη διοίκηση της εταιρείας με αλλεπάλληλες αποχωρήσεις και αντικαταστάσεις διευθυνόντων συμβούλων. Στόχευε να ενισχύσει τον όμιλο μετά την πώληση του τομέα των ανελκυστήρων και σκόπευε μάλιστα να εκμεταλλευτεί μέρος του τιμήματος για να ενισχύσει μονάδες του που έχουν αποδυναμωθεί. Μεσολάβησε όμως η πανδημία που επιδείνωσε ραγδαία την κατάσταση και εξώθησε τα πράγματα προς άλλη κατεύθυνση.