ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρόσθετοι όροι από την Κομισιόν στη Lufthansa

Πρόσθετοι όροι από την Κομισιόν στη Lufthansa

Προτού εγκρίνει το πακέτο στήριξης της γερμανικής κυβέρνησης, ύψους 9 δισ. ευρώ, προς τη Lufthansa, η ευρωπαϊκή Eπιτροπή Aνταγωνισμού ζητάει από τον γερμανικό αερομεταφορέα επιπλέον δεσμεύσεις. Προκειμένου να διατηρήσουν τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο της αεροπλοΐας, οι ευρωπαϊκές αρχές ζητούν από τη Lufthansa να εγκαταλείψει τα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης (slots) σε βασικά αεροδρόμια της χώρας, δηλαδή στη Φρανκφούρτη και στο Μόναχο. Επιπλέον, προτείνουν στη γερμανική αεροπορική να μειώσει τον αριθμό των αεροσκαφών της. Ωστόσο, παρά τις επιπλέον προϋποθέσεις που θέτει η ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη λήψη της στήριξης, η Ryanair εξακολουθεί να ισχυρίζεται ότι η Lufthansa θα αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και προειδοποίησε ότι θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη.

Τα δικαιώματα προσγείωσης και απογείωσης αποτελούν πολύτιμο όπλο κάθε αεροπορικής, καθώς προσφέρουν τη δυνατότητα εκτέλεσης πτήσεων σε δημοφιλείς προορισμούς κατά τη διάρκεια τουριστικών περιόδων. Μολονότι αυτή τη στιγμή η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια έχει μειωθεί δραματικά εξαιτίας της πανδημίας, όταν τα ταξίδια επιστρέψουν στην κανονικότητα, τα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης θα μπορούσαν να διευκολύνουν την ανάκαμψη της Lufthansa. Οι ευρωπαϊκές αρχές έχουν ζητήσει και στο παρελθόν την εγκατάλειψη των δικαιωμάτων σε περίπτωση μεγάλων εξαγορών, ώστε να μη δοθεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις συμβαλλόμενες αεροπορικές. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η Γερμανίδα καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ δήλωσε ότι θα παλέψει για τη διατήρηση των δικαιωμάτων, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg.

Για να λάβει την κρατική στήριξη ύψους 9 δισ. ευρώ, η Lufthansa θα πρέπει επίσης να μειώσει τον στόλο της στη Γερμανία, αναφέρουν οι ίδιες πηγές. Υπενθυμίζεται ότι η γερμανική κυβέρνηση θα αποκτήσει αρχικό μερίδιο 20% στην αεροπορική, το οποίο ενδέχεται να ανέλθει στο 25% συν μία μετοχή σε περίπτωση εξαγοράς.

Επιπλέον, θα αποκτήσει το δικαίωμα ορισμού μελών στο εκτελεστικό της συμβούλιο και θα μπορεί να ασκήσει βέτο σε αποφάσεις στρατηγικής σημασίας.

Η συμφωνία θα πρέπει να εγκριθεί από την ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και από τα διοικητικά συμβούλια της Lufthansa. «Οι συζητήσεις με την Κομισιόν εξελίσσονται με μεγάλη ταχύτητα», σχολίασε τη Δευτέρα ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ. «Προς το παρόν, έχουμε καταφέρει να λάβουμε έγκριση από τις Βρυξέλλες για όλα τα πακέτα στήριξης εν μέσω της πανδημίας. Δεν μπορώ να προβλέψω πόσο καιρό θα διαρκέσουν οι διαπραγματεύσεις, αλλά κύριος στόχος μας είναι να επιτύχουμε ένα καλό αποτέλεσμα», τόνισε ο ίδιος. Σύμφωνα με το Bloomberg, οι ευρωπαϊκές αρχές θα μπορέσουν να εγκρίνουν τη συμφωνία μέσα σε μερικές εβδομάδες.

Οσο οι διαπραγματεύσεις της Lufthansa με τη γερμανική κυβέρνηση βρίσκονταν σε εξέλιξη, ανταγωνιστικές εταιρείες του κλάδου με τη Ryanair να πρωτοστατεί διαμαρτύρονταν έντονα. Αφενός, διότι δεν έχουν πρόσβαση σε τόσο μεγάλη στήριξη, αφετέρου, διότι ο γερμανικός αερομεταφορέας ενδέχεται να αποκτήσει δεσπόζουσα θέση στον αεροπορικό κλάδο. Μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας τη Δευτέρα, ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Μάικλ Ο’ Λίρι, δήλωσε ότι το πακέτο στήριξης θα ενισχύσει το μονοπώλιο της Lufthansa στην αγορά αεροπορικών ταξιδιών της Γερμανίας. «Οποτε υπάρχει κρίση, το πρώτο αντανακλαστικό της Lufthansa είναι να βάλει το χέρι στην τσέπη της γερμανικής κυβέρνησης», σχολίασε χαρακτηριστικά ο Ο’ Λίρι. Η αεροπορική χαμηλού κόστους τόνισε ότι το πακέτο ενίσχυσης θα αναστατώσει την αγορά ταξιδιών και ότι η Lufthansa θα μπορεί να προσφέρει εισιτήρια σε χαμηλότερες τιμές. Σε κάθε περίπτωση, ο Ο’ Λίρι έχει υποσχεθεί ότι θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη.

Δεν τα κατάφερε η LATAM

Πτώχευση κήρυξε χθες η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Λατινικής Αμερικής, LATAM, λίγες μόνον ημέρες μετά τη χρεοκοπία της Avianca, η οποία εξυπηρετούσε επίσης την περιοχή. Η LATAM ανακοίνωσε πως, εξαιτίας της πανδημίας και της συνεπαγόμενης μείωσης στη ζήτηση αεροπορικών ταξιδιών, προχωράει σε πλήρη αναδιάρθρωση. Στον ανασχηματισμό του ομίλου θα συμπεριληφθούν και οι θυγατρικές της στη Χιλή, στο Περού, στην Κολομβία, στο Εκουαδόρ και στις ΗΠΑ. Η LATAM σημείωσε, ωστόσο, ότι σκοπεύει να διατηρήσει τις εμπορικές πτήσεις και τις πτήσεις μεταφοράς προϊόντων (cargo) με τους νέους κανόνες υγιεινής. Επίσης, τα κουπόνια (vouchers), οι κρατήσεις εισιτηρίων, καθώς και οι μισθοί των εργαζομένων δεν θα επηρεαστούν, σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας.