ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η επιτυχία της Tesla αιφνιδίασε τους Ευρωπαίους κατασκευαστές

i-epitychia-tis-tesla-aifnidiase-toys-eyropaioys-kataskeyastes-2386239

Οταν ξεκίνησε η παραγωγή του πρώτου ηλεκτρικού μοντέλου της Tesla το 2008, το λεγόμενο Roadster, ο ευρωπαϊκός κλάδος αυτοκινήτου δεν πίστευε πως η εταιρεία θα εξελισσόταν μέσα σε λίγα μόλις χρόνια σε κολοσσό της διεθνούς αυτοκινητοβιομηχανίας. Ακολούθησε το Model S το 2012 και σήμερα το ηλεκτρικό Model 3 μονοπωλεί το ενδιαφέρον, καταγράφοντας τεράστιο αριθμό πωλήσεων παγκοσμίως.

Μέσα σε λίγα μόλις χρόνια η Tesla κατάφερε να χτίσει τις βάσεις της στην Ευρώπη. Η επιτυχία του Μodel 3, μόνο λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του στην Ευρώπη, έχει προβληματίσει τα στελέχη της βιομηχανίας, ιδίως αυτούς που πίστευαν ότι η εταιρεία θα έσβηνε σύντομα από τον χάρτη της αυτοκίνησης. Μεταξύ αυτών βρίσκονται και οι κολοσσοί του κλάδου, όπως η Volkswagen και η Mercedes-Benz, οι οποίες είτε αναπτύσσουν είτε έχουν ήδη κυκλοφορήσει τα δικά τους ηλεκτρικά οχήματα.

Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων «βρίσκονται σε πολύ πιο ώριμη θέση σε σχέση με δύο χρόνια πριν», δηλώνει ο Αξεν Σμιντ, διευθύνων σύμβουλος της Accenture που ασχολείται με θέματα αυτοκινήτου, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα υπάρξει έντονος ανταγωνισμός στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης. Βέβαια, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες δέχθηκαν ισχυρά πλήγματα εξαιτίας της πανδημίας, η οποία οδήγησε σε κλείσιμο των εργοστασίων, σε υποχώρηση της ζήτησης, καθώς και σε ακύρωση μεγάλων εκθέσεων.

Οσο η Tesla αναπτυσσόταν ταχύτατα, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές ανέδειξαν το δικό τους οπλοστάσιο την κατάλληλη στιγμή. Οταν κυκλοφόρησε το Model 3, είχε να ανταγωνιστεί με μια σειρά ηλεκτρικών οχημάτων, τη σειρά i3 της BMW, το Audi A5, το Mercedes-Banz EOC και άλλα. Σύντομα θα βρεθεί απέναντι στο VW ID.3 που θα ταράξει τα νερά της κατηγορίας. Υπάρχει βέβαια και η Porsche Taycan, ένα τετράθυρο ηλεκτροκίνητο σεντάν, που έχει λάβει πολύ καλές κριτικές, αλλά έχει υψηλή τιμή εκκίνησης.

Οι αναλυτές βλέπουν την απόφαση της Tesla να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο έξω από το Βερολίνο ως μια προσπάθεια να παραμείνει μεταξύ των κορυφαίων παικτών και να κερδίσει ένα μεγάλο μερίδιο πωλήσεων στην Ευρώπη. Αξίζει να σημειωθεί πως στην Ευρώπη, όπως και στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Ασία, η Tesla έχει εγκαταστήσει τους δικούς της σταθμούς ταχείας φόρτισης και δεν περιμένει από τις εκάστοτε κυβερνήσεις να προχωρήσουν σε τέτοιες επενδύσεις. Συνεπώς, δίνει ένα επιπλέον κίνητρο αγοράς σε όσους θέλουν να αγοράσουν για πρώτη φορά ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, η θεμελίωση της Tesla στην Ευρώπη θα είναι δύσκολη, καθώς θα συγκρουστεί κατά μέτωπο με τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες θα προσπαθήσουν να ανακόψουν τη ραγδαία ανάπτυξή της.

Αυτή την εβδομάδα, η Tesla προσπέρασε την Toyota και κατέκτησε την κορυφαία θέση από πλευράς κεφαλαιοποίησης μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών, καθώς η χρηματιστηριακή της αξία εκτοξεύθηκε στα 209,47 δισ. δολάρια. Η Tesla κατάφερε να προσπεράσει την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, μολονότι η παραγωγή της είναι σημαντικά μικρότερη. Ενδεικτικά, το πρώτο τρίμηνο του 2020, η Tesla παρήγαγε 103.000 οχήματα, ενώ η Toyota σχεδόν 2,4 εκατομμύρια. Επίσης, η Tesla είχε κατακτήσει τη δεύτερη θέση στην παγκόσμια αγορά μόλις τον Ιανουάριο, προσπερνώντας τη Volkswagen, και αυτή τη στιγμή η χρηματιστηριακή της αξία είναι σχεδόν διπλάσια σε σχέση με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.