ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι υψηλότερες ζημίες στην ιστορία της Renault

oi-ypsiloteres-zimies-stin-istoria-tis-renault-2390888

Δριμύ είναι το χτύπημα που υπέστησαν από την πανδημία οι αυτοκινητοβιομηχανίες στη Γηραιά Ηπειρο, εμφανίζοντας σοβαρότατες ζημίες και σε κάποιες περιπτώσεις, πρωτοφανείς (Renault). Ορισμένες κατόρθωσαν να συγκρατήσουν τις απώλειές τους, αν και η πορεία για επαναφορά της ζήτησης στα προ κρίσης επίπεδα προαλείφεται μακρά. Oι δυσμενείς εξελίξεις αυτές έχουν ιδιαίτερη σημασία για έναν κλάδο, ο οποίος απασχολεί εκατομμύρια εργαζομένους στα αντίστοιχα εργοστάσια, καθώς και σε πλήθος άλλες εξαρτώμενες δραστηριότητες, που όλες μαζί συναπαρτίζουν το οικοσύστημα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ωστόσο, η πανδημία, τα περιοριστικά μέτρα και η διακοπή λειτουργίας των εργοστασίων σε συνδυασμό με τη δραστική μείωση της ζήτησης  γονάτισε τις εταιρείες. 

Ο μεγαλύτερος όμιλος του κλάδου στην Ευρώπη, ο γερμανικός της Volkswagen, παρουσίασε υψηλές ζημίες της τάξεως των 2,4 δισεκατομμυρίων ευρώ το δεύτερο τρίμηνο (Απριλίου – Ιουνίου), ακριβώς, δηλαδή την περίοδο που ο ιός έβαλε λουκέτο σε εκθέσεις, αντιπροσωπείες αυτοκινήτων και εργοστάσια στις βασικές του αγορές. Εξ ου και μείωσε κατά 25% το μέρισμά του για το 2019 προς τους μετόχους και επενδυτές του, ούτως ώστε να κατορθώσει να εξοικονομήσει περίπου  850 εκατομμύρια ευρώ – βέβαια, αυτό και πάλι σημαίνει πως θα δοθούν μερίσματα περίπου 2,4 δισ. ευρώ, όπως επισημαίνει ο Μάικλ Ντιν, αναλυτής αυτοκινητοβιομηχανίας στο Bloomberg.

Το πρώτο εξάμηνο τρέχοντος οι πωλήσεις του ομίλου της Volkswagen ελαττώθηκαν διεθνώς, ενώ η εταιρεία αναμένει ανάκαμψή τους το δεύτερο ήμισυ του 2020. Τον Απρίλιο η Volkswagen αναθεώρησε επί τα χείρω τις ετήσιες προβλέψεις της, απηχώντας ανάλογες κινήσεις από τις ανταγωνίστριές της. Στην περίπτωση της γαλλικής Renault οι ζημίες της ήταν οι μεγαλύτερες στην ιστορία της, ανερχόμενες στα 7,29 δισ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο τρέχοντος, αν και άλλες εταιρείες του κλάδου αντεπεξήλθαν καλύτερα στην πανδημία – τέτοιες είναι η γερμανική Daimler, η επίσης γαλλικής PSA/ Peugeot – Citroen και η αμερικανική General Motors. Σημειωτέον πως τόσο η Renault όσο και η ιταλοαμερικανική Fiat Chrysler αιτήθηκαν και έλαβαν κρατική βοήθεια, κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

«Το πρώτο εξάμηνο του 2020 ήταν ένα από τα δυσκολότερα στην ιστορία μας λόγω ιού», δήλωσε ο Φρανκ Βίτερ, διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen. Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων η τιμή της μετοχής της εμφάνισε τη μεγαλύτερη πτώση της των τελευταίων επτά εβδομάδων στη Φρανκφούρτη. Η VW έχει λανσάρει μία νέα εκδοχή του Golf και σχεδιάζει την προώθηση του αμιγώς ηλεκτρικού ID.3 τον Σεπτέμβριο, ώστε να συμβαδίσει με την Tesla και να συμμορφωθεί προς τους αυστηρότερους περιβαλλοντικούς κανόνες στην Ε.Ε.

Στην περίπτωση της Renault, οι ζημίες-ρεκόρ κυρίως αποδίδονται στην εταίρο της Nissan, την ιαπωνική εταιρεία, με την οποία συναπαρτίζουν συμμαχία μαζί και με τη Mitsubishi. Επί των 7,29 δισ. ευρώ τα 4,8 δισ. ευρώ αφορούν ζημίες της Nissan, η οποία προβλέπει ακόμα χειρότερες από πριν λειτουργικές ζημίες. Η διοίκηση της Renault βρίσκεται σε επαφές με την αντίστοιχη της Nissan, ώστε να αποτρέψουν μεγαλύτερους κραδασμούς στην ήδη τρωθείσα συμμαχία. Η τιμή της μετοχής της Nissan κατρακύλησε 8,8% χθες και 47% από τις αρχές του χρόνου, ενώ η εταιρεία είχε κατά ένα τρίτο ελαττωμένες πωλήσεις το πρώτο εξάμηνο. Πρόκειται να κάνει 14.600 περικοπές θέσεων εργασίας και να περιορίσει κατά περίπου ένα πέμπτο την παραγωγική της ικανότητα. Αντιθέτως, η επίσης γαλλική PSA, η οποία σχεδιάζει συγχώνευση με τη Fiat, είχε κέρδη το πρώτο εξάμηνο, δείχνοντας ότι αντεπεξήλθε καλύτερα στην κρίση της πανδημίας από όσο ορισμένοι φοβόντουσαν.