ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Λευκή βίβλος» για την κατασκευή δύο νέων αεροδιαδρόμων στη Βρετανία

Εάν λάβουμε υπ’ όψιν ότι σήμερα οι ταξιδιώτες έχουν τη δυνατότητα να ταξιδεύσουν αεροπορικώς με ένα εισιτήριο που κοστίζει όσο ένα πλήρες γεύμα, δεν θα μείνουμε έκπληκτοι για το ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια αυξάνεται αισθητά. H μετακίνηση αεροπορικώς πενταπλασιάστηκε την τελευταία τριακονταετία, ενώ πρόκειται να τριπλασιαστεί καί την προσεχή τριακονταετία. Για να ικανοποιηθεί η ζήτηση αυτή, η βρετανική κυβέρνηση αποφάσισε να εγκρίνει την κατασκευή δύο νέων αεροδιαδρόμων για τα δρομολόγια προς νότον και προς ανατολάς. O πρώτος αεροδιάδρομος θα κατασκευαστεί στο αεροδρόμιο Στάνσετ μέχρι το 2012 καί ο δεύτερος στο αεροδρόμιο του Χίθροου, μέχρι το 2020. Το σχέδιο γνωστοποιήθηκε με μία «λευκή βίβλο» στις 16 Δεκεμβρίου.

Η βρετανική κυβέρνηση αποφάσισε να διευρύνει το αεροδρόμιο Στάνσετ, πρώτον, λόγω των περιβαλλοντικών προβλημάτων που παρατηρούνται στο αεροδρόμιο του Χίθροου. Λαμβανομένου υπ’ όψιν ότι τα προβλήματα αυτά μπορεί να ξεπεραστούν, το αεροδρόμιο του Χίθροου πρόκειται να διευρυνθεί περαιτέρω και μάλιστα μαζικώς. Εξάλλου, την περίοδο αυτή διεξάγονται συζητήσεις και για τη δημιουργία έκτου αεροδρομίου. Παράλληλα, το υπουργικό συμβούλιο αποφάσισε τη σύμπτυξη περισσότερης ικανότητας από τους δύο υπάρχοντες αεροδιαδρόμους του Χίθροου, επιτρέποντας ταυτόχρονα τις απογειώσεις και τις προσγειώσεις σε αυτούς. Πριν από τρία χρόνια, ο Ρόι Βάντερμιρ, ο διορισθείς από την κυβέρνηση επιθεωρητής του τερματικού σταθμού Τέρμιναλ 5, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ένας τρίτος αεροδιάδρομος θα έχει «τόσο σοβαρές καί ευρείες επιπτώσεις… ώστε να είναι εξ ολοκλήρου μη αποδεκτός». Δεν προκαλεί λοιπόν έκπληξη το ότι η βρετανική αεροπορική εταιρεία British Airways, καθώς και άλλες αεροπορικές εταιρείες, δέχθηκε τις πρόσφατες ειδήσεις με ικανοποίηση.

Κάποιος αρμόδιος ονόματι Ντάρλινγκ έχει υιοθετήσει «μια ισορροπημένη προσέγγιση», σύμφωνα με την οποία η αεροπορική βιομηχανία θα κατορθώσει να ανταποκριθεί στις δαπάνες της σε ό,τι αφορά την προστασία του περιβάλλοντος. H «λευκή βίβλος», όμως, δεν καταπιάνεται με το πρόβλημα των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την απεριόριστη αεροπορική κίνηση. Τα τέλη αεροδρομίου που καταβάλλουν οι ταξιδιώτες στη Βρετανία αποφέρουν 850 εκατομμύρια στερλίνες ετησίως, σχεδόν το ήμισυ των δαπανών για τις ζημίες που προκαλούν στο περιβάλλον οι εκλύσεις καυσαερίων από τα αεροσκάφη, σύμφωνα με κυβερνητικούς υπολογισμούς.

Μια προγενέστερη «λευκή βίβλος» πρότεινε την αύξηση των τελών αεροδρομίου, αλλά η «βίβλος» αυτή απερρίφθη και δεν έγινε δεκτή. Στόχος της ήταν η αποθάρρυνση των ταξιδιωτών να μετακινούνται με αεροπλάνο. H δημοσιευθείσα «λευκή βίβλος» αποκλείει το σύστημα τελών αεροδρομίου ως το μοναδικό εργαλείο, αλλά ούτε και προσφέρει κάποια εναλλακτική λύση. Το Ινστιτούτο Στρατηγικής Δημοσίων Ερευνών, ένα think tank αριστεράς αποκλίσεως, προτείνει ότι εάν η αεροπορική βιομηχανία ήταν υποχρεωμένη να καταβάλει ΦΠΑ στα καύσιμα και στην τιμή των αεροπορικών ναύλων, θα έπρεπε να καταβάλει επιπροσθέτως 9 δισεκατομμύρια στερλίνες. Σχεδόν 50 στερλίνες στην τιμή του εισιτηρίου.

Εκείνο που θα πρέπει να μνημονεύσουμε, επίσης, είναι το γεγονός ότι η βρετανική κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να καταπολεμήσει το φαινόμενο του θερμοκηπίου.