ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενα βήμα πριν από την πτώχευση οι προβληματικές αεροπορικές Delta Airlines και Northwest

Ντιτροιτ. Δυσοίωνο διαγράφεται το μέλλον για δύο από τις μεγαλύτερες και περισσότερο προβληματικές αεροπορικές εταιρείες των Ηνωμένων Πολιτειών, τη Delta Airlines και τη Northwest, οι οποίες φαίνεται ότι θα κηρύξουν πτώχευση.

Εάν, όντως, οδηγηθούν εκεί, το οποίο θα αποφάσιζαν αργά χθες το βράδυ, το αποτέλεσμα θα είναι οι τέσσερις από τους επτά μεγάλους αμερικανικούς αερομεταφορείς να λειτουργούν υπό καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές.

Συνυπολογίζοντας και αρκετές άλλες μικρότερες αεροπορικές εταιρείες, το ήμισυ των θέσεων στις πτήσεις εντός Ηνωμένων Πολιτειών, προσφέρονται από χρεοκοπημένες εταιρείες, όπως εκτιμά η Standard & Poor’s. Στο ίδιο καθεστώς τελούν οι United US και Αirways.

Αμφότερες οι Northwest και Delta Arilines έχουν δεχθεί σοβαρότατο πλήγμα από τον ανηλεή ανταγωνισμό στον κλάδο και τη διαρκή αύξηση στις τιμές των καυσίμων. Εν τω μεταξύ την Τρίτη και εν μέσω φημολογιών αλλά και δημοσιευμάτων στον Τύπο περί πτωχεύσεως, η τιμή της μετοχής της Northwest σημείωσε πρωτοφανή πτώση περισσότερο από 50%, φθάνοντας σε ιστορικά επίπεδα ναδίρ.

Προστασία έναντι πιστωτών

Ειδικότερα, σε άρθρο της η εφημερίδα «The New York Times» έφερε τις δύο αεροπορικές εταιρείες να έχουν σχεδόν πλήρως προετοιμαστεί για να ζητήσουν προστασία έναντι των πιστωτών τους. Εν τω μεταξύ η Νοrthwest είχε δηλώσει την Τρίτη ότι δεν ήταν σε θέση να καταβάλει πληρωμές 23 εκατομμυρίων δολαρίων για εκμίσθωση εξοπλισμού με λήξη της σχετικής προθεσμίας στις 10, 11 και 12 Σεπτεμβρίου. Επίσης, θα πρέπει να καταβάλει σήμερα στο συνταξιοδοτικό της ταμείο 65 εκατομμύρια δολάρια. Πάντως, αξίζει να αναφερθεί ότι η διαδικασία της πτώχευσης δεν θα έχει άμεσο αντίκτυπο στα δρομολόγια και τις πτήσεις των δύο αερομεταφορέων, ενώ θα εξακολουθούν να ισχύουν και τα προγράμματα των επιβατών, που χρησιμοποιούν συχνά τις υπηρεσίες τους.

Εν τούτοις, οι καταναλωτές ενδέχεται να διαπιστώσουν περικοπές των υπηρεσιών αυτών σε ορισμένες πόλεις, εφόσον οι εταιρείες θα δίδουν πλέον έμφαση σε κερδοφόρους προορισμούς.

Δεδομένης, μάλιστα, της προηγούμενης εμπειρίας από τις άλλες χρεοκοπημένες εταιρείες του κλάδου στις ΗΠΑ, το προσωπικό στη Delta και τη Northwest θα πρέπει να περιμένει δραστικές περικοπές στις θέσεις εργασίας, μειώσεις μισθών και επιδομάτων και το ότι δεν θα υφίστανται πλέον προγράμματα συνταξιοδότησής τους.

Δυνατότητα αναδιοργάνωσης

Από τις δύο εταιρείες η Delta είχε πλησιάσει περισσότερο προς την απόφαση της πτώχευσης, ενώ η Northwest πίστευε ότι θα εξασφαλίσει πίστωση χρόνου με την εξοικονόμηση 1,4 δισ. δολαρίων από περικοπές. Ωστόσο, η άνοδος των τιμών των καυσίμων λόγω του τυφώνα «Κατρίνα» την εξανάγκασε να κινηθεί γρηγορότερα. Αλλωστε και προ του τυφώνα οι αεροπορικές πλήρωναν τα καύσιμα 50% περισσότερο από ότι το 2004.

Βέβαια, η διαδικασία της πτώχευσης θα παράσχει τη δυνατότητα και στους δύο αερομεταφορείς να αναδιοργανώσουν τις δραστηριότητές τους· ωστόσο, δεν πρόκειται να εξαλείψει τον κίνδυνο, που συνιστούν γι’ αυτούς οι εταιρείες χαμηλών ναύλων στις ΗΠΑ, όπως η Southwest και η JetBlue. Αυτές οι δύο μεταφέρουν το ένα τρίτο των επιβατών, που μετακινούνται εντός Ηνωμένων Πολιτειών. Εχουν δε τα περιθώρια να εκδίδουν φθηνότερα εισιτήρια, εφόσον έχουν πολύ λιγότερες δαπάνες από τις μεγαλύτερες ανταγωνίστριές τους, ενώ διεκπεραιώνουν περισσότερες πτήσεις ημερησίως.