ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Αirbus φιλοδοξεί να «απογειωθεί» με το μοντέλο Α350 XWB

Για το μεγαλύτερο μέρος του έτους που σε λίγο παρέρχεται, οι ειδήσεις από την Τουλούζ, έδρα της ευρωπαϊκής αεροναυπηγικής Airbus, ήταν από κακές έως χειρότερες. Ετσι, λοιπόν, ήταν εύλογη η ανακούφιση που επικράτησε όταν ο Λουί Γκαλουά, συνδιευθύνων σύμβουλος της EADS και διευθύνων σύμβουλος της θυγατρικής της, Αirbus, ανακοίνωσε την έναρξη ανάπτυξης ενός νέου αεροσκάφους, του μοντέλου ευρείας ατράκτου Α350 XWB, σε συνέντευξη Τύπου στις 4 Δεκεμβρίου. Ο κ. Γκαλουά επέμεινε ότι το νέο μοντέλο, που θα ανταγωνίζεται το 787 Dreamliner της Boeing και φέρεται να είναι το μεγαλύτερο του κόσμου, διαθέτει την πλέον εξελιγμένη τεχνολογία, τα καλύτερα οικονομικά και τον υψηλότερο βαθμό άνεσης. «Είναι», πρόσθεσε κατά τη συνέντευξη Τύπου, «ένα κρίσιμο όχημα για τη μεταμόρφωση της Airbus», καθώς και η δοκιμαστική εφαρμογή μιας νέας βιομηχανικής προσέγγισης.

Η ανάπτυξη του νέου αεροσκάφους θα κοστίσει περί τα 10 δισ. ευρώ, ποσό που θεωρείται μεγάλο για μια εταιρεία που ξεκινά ένα επίπονο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης, το οποίο ανακοινώθηκε φέτος, όταν έγινε γνωστό ότι οι καθυστερήσεις στην παραγωγή του σούπερ τζάμπο Α380 θα διέβρωναν τα κέρδη της EADS κατά 4,8 δισ. ευρώ. Η εταιρεία επιμένει, βέβαια, ότι θα πληρώσει την αρχική ανάπτυξη του νέου αεροσκάφους με ταμειακές ροές και μείωση του κόστους. Το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών για το Α350 XWB θα απαιτηθεί το 2010 – 2013, όταν προγραμματίζεται η παράδοση των πρώτων αεροσκαφών.

Η πρόσφατη ανακοίνωση έπεται συζητήσεων που διήρκεσαν εβδομάδες ολόκληρες μεταξύ των Γάλλων και των Γερμανών μετόχων της EADS για τον τρόπο χρηματοδότησης της ανάπτυξης του νέου μοντέλου. Πέρα από την αλλόκοτη, «δικέφαλη» διοικητική διάρθρωση, ο δεύτερος μεγάλος «πονοκέφαλος» της εταιρείας είναι το ασθενές δολάριο. Το μεγαλύτερο μέρος του κόστους είναι εκπεφρασμένο σε ευρώ, ενώ οι πωλήσεις είναι εκπεφρασμένες σε δολάρια, κάτι που αφαιρεί από την Airbus 20% σε σύγκριση με τη Boeing. Ετσι, μέρος της ανάπτυξης του Α350 XWB θα ανατεθεί σε υπεργολάβους εκτός Ευρώπης που θα συμμετέχουν στον κίνδυνο.

Η μείωση της απόστασης που χωρίζει την Αirbus από τη Boeing εξαρτάται από αυτήν ακριβώς τη νέα προσέγγιση, η οποία με τη σειρά της θα εξαρτηθεί από την προώθηση και την πορεία του προγράμματος αναδιάρθρωσης. Το πρόγραμμα είναι πιθανό να περιλάβει περικοπές θέσεων εργασίας τόσο στη Γαλλία όσο και στη Γερμανία, καθώς και την πώληση ή το κλείσιμο εργοστασίων, αλλά και πολλές υπεργολαβίες. Ο κ. Γκαλουά θα αποκαλύψει τις σχετικές λεπτομέρειες στις αρχές του ερχόμενου έτους. Παρ’ όλα αυτά, οι μεγάλες αλλαγές σε μια τέτοια «πολιτικοποιημένη» εταιρεία θα είναι ιδιαίτερα δύσκολες, όσο πλησιάζουν οι προεδρικές εκλογές της ερχόμενης άνοιξης στη Γαλλία. Παρά την αρχική αισιοδοξία για την ακτίνα φωτός που προβάλλει στην άκρη του τούνελ, τα δύσκολα δεν έχουν ακόμα έλθει…