ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συνάντηση «γνωριμίας» Toyota – Ford στο Τόκιο

Οι διοικήσεις των Toyota Motor Corp. και Ford Motor Co. μπορεί να αρνήθηκαν πως συζητήθηκε το ενδεχόμενο μιας μεταξύ τους συμμαχίας κατά την τελευταία συνάντησή τους, αλλά οι επενδυτές φαίνεται πως επιδοκίμασαν αυτή την προοπτική. Οι τιμές των μετοχών τους οδηγήθηκαν χθες σε άνοδο της τάξεως του 2,5% και του 1,7%, αντίστοιχα. «Ηταν μια συνάντηση γνωριμίας» δήλωσε ο εκπρόσωπος της Toyota, Τομόμι Ιμάι. Σύμφωνα, όμως, με δημοσίευμα της ημερήσιας οικονομικής εφημερίδας Nihon Keizai Shimbum, ο πρόεδρος της ιαπωνικής Τοyota, Φουτζίο Κο, και ο διευθύνων σύμβουλος της Ford, Αλαν Μουλάλι, συναντήθηκαν την περασμένη εβδομάδα στο Τόκιο για να συζητηθεί σε πρώτο στάδιο το ενδεχόμενο μιας μεταξύ τους συμμαχίας.

Αινιγματικός ο εκπρόσωπος της Ford

Πιο αινιγματικός ήταν ο εκπρόσωπος της Ford, Οσκαρ Σούρις. «Δεν μπορώ να επιβεβαιώσω ούτε να διαψεύσω την είδηση παρά να δηλώσω πως συζητούμε σε συστηματική βάση με παράγοντες του κλάδου» δήλωσε ο ίδιος.

Κατά τις πληροφορίες της Nihon Keizai Shimbum που στηρίζονται σε ανώνυμες πηγές, η Ford εκδήλωσε ενδιαφέρον για τις τεχνολογίες κυψελών καυσίμων και άλλων καινοτομιών της Τοyota, ενώ, επίσης, στοχεύει στη μείωση των δαπανών για τον εξοπλισμό αυτοκινήτων όπως και εκείνου της παραγωγής.

Οι αναλυτές της αγοράς παραμένουν επιφυλακτικοί ως προς τη χάραξη μιας συμφωνίας με τη Ford και την Toyota είτε στο πλαίσιο μιας συμμαχίας είτε υπό τη μορφή κοινών επενδυτικών σχεδίων, εφόσον το προφίλ των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών διαφέρει σε μεγάλο βαθμό. «Δεν νομίζω πως υπάρχουν περιθώρια για τη δημιουργία μιας συμμαχίας» επισήμανε ο Ερικ Μέρκελ, αναλυτής της IRN Inc., προσθέτοντας «το ερώτημα είναι τι θα κέρδιζε η Toyota. Ούτως ή άλλως, τα πηγαίνουν τόσο καλά μόνοι τους». Ηδη προεξοφλείται η ηγεμονία της Toyota σε όρους παγκόσμιας παραγωγής, με τους παρατηρητές του κλάδου να εκτιμούν πως θα ξεπεράσει την αμερικανική General Motors. Ακόμη και στην αμερικανική αγορά αναμένεται να κατακτήσει τη θέση της δεύτερης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας, εκτοπίζοντας τη Ford στην τρίτη θέση. Σημειωτέον ότι οι πωλήσεις της Toyota στις ΗΠΑ ενισχύθηκαν φέτος κατά σχεδόν 13%, ενώ αυτές της Ford υποχώρησαν κατά 8%.

Η στρατηγική της ιαπωνικής εταιρείας

Η εκδοχή της εφημερίδας Nihon Keizai Shimbum για τις τυχόν προθέσεις της Toyota να καταλήξει σε συμφωνία με τη Ford είναι να αποφευχθεί μια σύγκρουση με τον αμερικανικό κλάδο αυτοκινητοβιομηχανιών σε μια εποχή που η παρουσία της επεκτείνεται ραγδαία. «Μέρος της στρατηγικής της Toyota είναι να διεισδύσει δυναμικά στην αμερικανική αγορά. Στόχος αυτής της τελευταίας κίνησης μπορεί να είναι πυροσβεστικός σε μια επικριτική στάση απέναντί της» σχολιάζει ο Κασουχίκο Κοντάμα, στρατηγικός αναλυτής της Toyo Securities. Από την πλευρά τής Ford, o κ. Μουλάλι, που ανέλαβε τα ηνία της αυτοκινητοβιομηχανίας τον Οκτώβριο με στόχο να αποκαταστήσει την κερδοφορία της, έχει αναφερθεί πολλές φορές με λίαν κολακευτικά σχόλια για την επιτυχία της ανταγωνίστριας Toyota.