Τα υψηλά επίπεδα στην αγορά ξηρού φορτίου θα διατηρηθούν

Τα υψηλά επίπεδα στην αγορά ξηρού φορτίου θα διατηρηθούν

2' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αρκετοί αναλυτές είναι πλέον πεπεισμένοι ότι τα υψηλά επίπεδα της ναυλαγοράς στα ξηρού φορτίου πλοία θα διατηρηθούν, πρώτον διότι αρκετά ναυπηγεία δεν θα είναι τελικά ικανά να ανταποκριθούν στις αναληφθείσες συμβατικές υποχρεώσεις τους (GREENFIELD YARDS – χωρίς παραδόσεις ναυπηγεία), ενώ ένας άλλος εξίσου σημαντικός λόγος είναι και αυτός της έλλειψης (η σημαντική καθυστέρηση παράδοσης) των διαφόρων μηχανικών εξαρτημάτων, με αποτέλεσμα τη σημαντική αναστάτωση στις παραδόσεις.

Καθοριστικό ρόλο στη ροή των παραγγελιών έχει και η πρόσφατη κρίση της χρηματοπιστωτικής αγοράς. Με δεδομένο μάλιστα ότι η αγορά θα διατηρηθεί υψηλά, ακόμη και αυτή η κρίση αναμένεται να επηρεάσει θετικά τη συνολική εικόνα, αποτρέπωoντας την είσοδο τρίτων στο «παιχνίδι» της ναυτιλίας.

Πώς όμως θα μπορούσαμε να προσδιορίσουμε την ποιότητα των ναυπηγείων; Είναι βέβαιο ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες γνωρίζουν τα «καλά ναυπηγεία», λόγω των προηγουμένων παραδόσεων πλοίων τους με αναφορές στους τομείς ποιότητας χάλυβα, συγκόλλησης ελασμάτων, βαφής και άλλων κατασκευαστικών λεπτομερειών.

Ισως όμως θα ήταν προτιμότερο να τα διαχωρίσουμε από τεχνικής και εν συνεχεία οικονομικής πλευράς. Τεχνικής, λόγω επιτυχημένων κατασκευαστικών σχεδίων αποδοτικότερων στην εμπορική τους εκμετάλλευση ή οικονομικών, λόγω της ποιότητας των παρεχομένων από τα ναυπηγεία τραπεζικών εγγυήσεων (Bank Guarantees).

Μήπως όμως θα πρέπει να αναφερθούμε και στην οικονομική ευρωστία και στην κατ’ επέκταση βιωσιμότητα των ναυπηγείων, αν και προτιμότερο θα ήταν μια γενικότερη αναφορά στα ναυπηγεία, τα οποία έχουν παραδώσει πλοία έως το έτος 2007 και σε αυτά τα οποία αναμένεται να παραδώσουν σε μεταγενέστερη χρονική περίοδο. (Τα αποκαλούμενα GREENFIELD ΥΑRDS).

Οι νέες επενδύσεις

Ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι οι νέες επενδύσεις για κατασκευές ναυπηγείων πραγματοποιήθηκαν κυρίως σε Κίνα και Κορέα με τους Ιάπωνες να αποδεικνύονται ιδιαίτερα επιφυλακτικοί, αποφεύγοντας σημαντικές επεκτάσεις. Σήμερα, δεν γνωρίζουμε εάν θα πρέπει να επιδοκιμάσουμε το «ξέσπασμα» του επιχειρηματικού πνεύματος της Κίνας ή τον συντηρητισμό της Ιαπωνίας.

Αξίζει ιδιαίτερης μνείας ότι αρκετά από τα αποκαλούμενα GREENFIELD ναυπηγεία απολαμβάνουν ιδιαίτερης εκτίμησης στην αγορά, ενώ θα θέλαμε να διευκρινήσουμε ότι οι αναφερόμενες στον πίνακα παραγγελίες αφορούν αποκλειστικά τα κράτη Κίνας / Κορέας / Ιαπωνίας.

Σχετικά μάλιστα με το αναμενόμενο ποσοστό των παραγγελιών προβλέπεται 22% ή 48 εκατ. τόνοι πλοίων ξηρού φορτίου να προέλθουν από τα GREENFIELD ναυπηγεία, με την πλειονότητα των παραδόσεων να αναμένεται το 2009.

Πoιο όμως είναι εκείνο το ποσοστό το οποίο η αγορά αναμένει να μην παραδοθεί; Αναλυτές ομιλούν για ένα σύνολο ύψους 19 εκατ. τ. dwt, σημαντικό ποσοστό εκ πρώτης όψεως, ίσως όχι όμως τόσο ικανό για να διαφοροποιήσει σημαντικά το σύνολο του στόλου όταν 13 εκατ. τ. dwt αναμένονται ήδη να προστεθούν, προερχόμενοι από κάθε είδους μετατροπές.

Οι καθυστερήσεις παράδοσης επίσης έχουν σχέση με την αγορά, αλλά ως γνωστό και εξαρτώνται από αυτή. Στην υψηλή αγορά οι πιέσεις για αμεσότερες παραδόσεις είναι αναμενόμενες, όπως και αντίθετα, στη χαμηλή αγορά οι πλοιοκτήτες εξασκούν πιέσεις για παραδόσεις σε αργότερους χρόνους, ευελπιστώντας σε διόρθωση της αγοράς.

Καταλήγοντας, ένα είναι βέβαιο. Οι αναμενόμενες παραδόσεις του 2010 προβλέπεται να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην πορεία, με καθυστερήσεις ή και ακυρώσεις συμβολαίων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή