ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το e-book κλονίζει τους εκδοτικούς οίκους

Ο διευθύνων σύμβουλος της δεύτερης μεγαλύτερης σε πωλήσεις εκδοτικής εταιρείας στον κόσμο Hachette Livre Αρνό Νουρ εξαπέλυσε μέσω της εφημερίδας Financial Times επίθεση εναντίον των πωλητών ψηφιακών βιβλίων (e-readers). Στο στόχαστρο έβαλε κυρίως τις εταιρείες Αmazon και Google, διότι οδηγούν τις τιμές των βιβλίων προς τα κάτω, «καταστρέφοντας» τα κέρδη των εκδοτικών οίκων. Συγκεκριμένα, τόνισε ότι οι εκδότες είναι «πολύ αρνητικοί» απέναντι στην τρόπο που καθορίζει τις τιμές η Amazon, η οποία δίχως να συμβουλευθεί τους εκδοτικούς ομίλους χρεώνει τα μπεστ σέλερ 9,99 δολάρια, γεγονός που αυτομάτως κοστολογεί τα υπόλοιπα βιβλία μεταξύ μηδέν και 9,99 δολαρίων. «Μία μέρα θα έρθει η Amazon και θα πει στους εκδότες: «μειώνουμε τις τιμές που πληρώνουμε». Αν κάτι τέτοιο συμβεί, μετά τις αμοιβές των συγγραφέων, δεν θα έχει μείνει τίποτα για τους εκδότες», συμπληρώνει λακωνικά ο διευθύνων σύμβουλος της Hachette, ενώ κάλεσε τον εκδοτικό κλάδο να συγχωνευθεί εάν θέλει να ανταγωνιστεί επί ίσοις όροις τους «γίγαντες» λιανικής πώλησης ψηφιακών βιβλίων Amazon και Google. Οι εκτιμήσεις σχετικά με τον επικείμενο «θάνατο» των εφημερίδων, την ενημέρωση μέσω Διαδικτύου και το ενδεχόμενο ανέγερσης «συνδρομητικών τοίχων» από τις εφημερίδες με σκοπό την επιβίωση κυκλοφορούν εδώ και καιρό στη βιομηχανία των ΜΜΕ, ωστόσο οι απόψεις περί του θέματος διίστανται. Τα ηλεκτρονικά βιβλία επεκτείνουν πλέον τη συζήτηση και στους εκδοτικούς οίκους. Ανταγωνιστικοί του Hachette οίκοι έχουν επίσης εκφράσει την ανησυχία τους για τις τιμές της Amazon, που προσφάτως κυκλοφόρησε το νέο e-reader της με την ονομασία Kindle. Ωστόσο, υπάρχουν και πολλοί που επισημαίνουν ότι το ελάχιστο κόστος διανομής των ηλεκτρονικών βιβλίων σημαίνει ότι υπάρχει η δυνατότητα για μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους, ακόμη κι αν οι τιμές τους είναι χαμηλότερες απ’ ό, τι των έντυπων βιβλίων. Οι εντυπωσιακά υψηλές πωλήσεις ψηφιακών βιβλίων αναγκάζουν τις εταιρείες λιανικών πωλήσεων βιβλίων να εξετάζουν την επέκτασή τους το συντομότερο δυνατόν στον ψηφιακό τομέα. Χαρακτηριστικά, η εταιρεία Barnes & Noble προσφάτως προχώρησε στην αγορά του λιανικού πωλητή ψηφιακών βιβλίων Fictionwise, ενώ κυκλοφόρησε ψηφιακά βιβλία για τα iPhone και Blackberry. Από την πλευρά του, εταιρείες του κλάδου των ΜΜΕ εξετάζουν ηλεκτρονικά συστήματα πληρωμών για διαφορετικές μεταξύ τους συνδρομές, με στόχο να αντλήσουν νέα έσοδα από το Διαδίκτυο, να αυξήσουν τις τιμές των ψηφιακών διαφημίσεων και να αντισταθμίσουν την τιμή της εκτύπωσης.