ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο ΠΟΕ θεωρεί παράνομη την επιδότηση της Airbus από κυβερνήσεις της Ε.Ε.

Μια σημαντική έκβαση στην υπόθεση της Airbus και της οικονομικής της ενίσχυσης από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αναμένεται σήμερα από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) – έκβαση, η οποία μπορεί και να ερμηνευθεί ως νίκη της ανταγωνίστριας Boeing, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες της Wall Street Journal θα κρίνει τις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις προς την εταιρεία παράνομες. Η υπόθεση ταλανίζει την Ευρωπαϊκή Ενωση και τις ΗΠΑ, προξενώντας εντάσεις στις διμερείς σχέσεις. Σύμφωνα με πηγές της αμερικανικής εφημερίδας, ο διεθνής οργανισμός αναμένεται να εκδώσει προκαταρκτική απόφαση, σύμφωνα με την οποία οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, που συμμετέχουν στην Airbus την επιδοτούν παρανόμως. Ουσιαστικά θα πρόκειται για την πρώτη σημαντική απόφαση στην εν λόγω υπόθεση.

Μία τέτοια εξέλιξη, η οποία αφορά και το πλαίσιο δραστηριότητας των δύο κορυφαίων αεροναυπηγικών Airbus και Boeing, θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον κλάδο. Πάντως, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η Financial Times, από το 2004, όταν η αμερικανική κυβέρνηση είχε για πρώτη φορά προσφύγει στον ΠΟΕ εκ μέρους της Boeing, έχουν αλλάξει πολλά σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο. Με όσα έχουν παρεμβληθεί μετά την παγκόσμια κρίση, ίσως να έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό η αντιμετώπιση των κρατικών επιδοτήσεων. Συγκεκριμένα, οι μαζικές παρεμβάσεις σωτηρίας στις ΗΠΑ και την Ευρώπη για να στηριχθούν τράπεζες, αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς και άλλες εταιρείες έφθασαν σε εκατοντάδες δισ. δολάρια, προκαλώντας σε αρκετές περιπτώσεις την οργή των φορολογουμένων. Πάντως, η επιδότηση της Airbus -ή και της Boeing από το αμερικανικό Πεντάγωνο- ωχριούν μπροστά στα γενναιόδωρα πακέτα προς τις τράπεζες. Εναντίον της Boeing και της φερόμενης παράνομης επιδότησής της έχει κινηθεί και η Ε.Ε., ενώ και αυτή η υπόθεση εξετάζεται από τον ΠΟΕ. Το συγκεκριμένο πόρισμα, ωστόσο, αναμένεται να εκδοθεί μετά από αρκετούς ακόμη μήνες. Είναι αλήθεια ότι ο κλάδος της αεροναυπηγικής θεωρείται ζωτικής σημασίας, ώστε να δικαιούται ώς ένα βαθμό την κρατική βοήθεια. Η αεροναυπηγική συνιστά μία πολύ μεγάλη επένδυση, η οποία αργεί να αποδώσει και ταυτόχρονα απασχολεί πάρα πολλούς υψηλά καταρτισμένους ανθρώπους. Παρά ταύτα, κι ενώ δεν ήταν δυνατόν να μαθευτούν λεπτομέρειες από την απόφαση του ΠΟΕ, θεωρείται απίθανο σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα να μεταβληθούν άρδην οι πολιτικές για επιδοτήσεις, ή να αποφασίσει η Ουάσιγκτον να προβεί σε αντίποινα προς τις Βρυξέλλες.

Νομικοί εμπειρογνώμονες προειδοποιούν ότι μάλλον το 1.000 σελίδων κείμενο θα περιέχει αρκετά αμφίσημες διατυπώσεις, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στην Ε.Ε. να προσφύγει εναντίον κάποιων δυσμενών για εκείνη ευρημάτων. Σε κάθε περίπτωση, η υπόθεση αναμένεται να χρονοτριβήσει και θα απαιτηθούν αρκετά χρόνια, έως ότου εκδικασθούν οι εφέσεις. Οι ΗΠΑ θα πρέπει να ακολουθήσουν την πορεία αυτή, εάν σκέπτονται αντίμετρα. Πιο πιθανό, ωστόσο, είναι να βασιστούν στην προκαταρκτική απόφαση του ΠΟΕ ώστε να οργανώσουν εκστρατεία εναντίον των τρεχόντων σχεδίων των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων να διαθέσουν στην EADS, τη μητρική της Airbus, σχεδόν 3 δισ. ευρώ για το νέο μοντέλο της, το Α350, το οποίο προσδοκά ότι θα ανταγωνισθεί το 787 Dreamliner της Boeing. Τα κεφάλαια αναμένεται να δοθούν με ευνοϊκούς όρους, αντίστοιχους με όσους οι ΗΠΑ έχουν παραπέμψει στον ΠΟΕ.