Βέντελιν Βίντεκινγκ : Καλοπληρωμένος αλλά και αμφιλεγόμενος

Βέντελιν Βίντεκινγκ : Καλοπληρωμένος αλλά και αμφιλεγόμενος

3' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις λαμβάνουν οι έρευνες των εισαγγελικών αρχών για το ενδεχόμενο σοβαρών παρατυπιών κατά την απόκτηση μετοχών της Volkswage(VW) από την Porsche, ενώ εξετάζονται και πρώην υψηλόβαθμα διοικητικά στελέχη της τελευταίας. Στο στόχαστρο των αρχών βρέθηκε και ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Βέντελιν Βίντεκινγκ, μαζί με τον πρώην γενικό οικονομικό διευθυντή Χόλγκερ Χέρτερ. Μάλιστα, οι εισαγγελείς της Φρανκφούρτης ζήτησαν και την αρωγή της ρυθμιστικής αρχής του χρηματοπιστωτικού κλάδου της Γερμανίας στην όλη διαδικασία, η οποία ξεκίνησε από τη Στουτγκάρδη, την έδρα της Porsche, στις αρχές Αυγούστου. Αφορμή στάθηκαν δημοσιεύματα από την άνοιξη και μετά, καθώς και προσφυγές δικηγόρων, οι οποίες αφορούσαν καταγγελίες για χειραγώγηση αγοράς και παραβιάσεις διατάξεων για αποκάλυψη πληροφοριών σχετικά με χρεόγραφα και τίτλους. Οι εν λόγω συναλλαγές διεξήχθησαν το διάστημα συσσώρευσης μετοχών της Volkswageαπό την Porsche καθ’ υπόδειξη του Βέντελιν Βίντεκινγκ, ο οποίος επιδίωκε τον έλεγχο της Volkswagen. Τελικώς, τα πράγματα εξελίχθηκαν αντίστροφα, με την Porsche να σύρεται σε συγχώνευση με την VW έως το 2011.

Οπως επισημαίνουν αναλυτές, είναι πολύ δύσκολο αυτή τη στιγμή να προβλέψει κανείς την έκβαση της υπόθεσης. Η Porsche διατείνεται ότι δεν φέρει ευθύνη και ότι συνεργάζεται με τις αρχές. Πάντως, δεν έχουν κατονομασθεί ύποπτοι μέχρι τώρα.

Αυλαία μετά 16 χρόνια

Στα τέλη Ιουλίου, ο Βέντελιν Βίντεκινγκ, ο καλύτερα αμειβόμενος μάνατζερ της Γερμανίας, αποχώρησε από το πηδάλιο της Porsche, κλείνοντας έναν κύκλο δεκαέξι ετών και διευκολύνοντας ταυτόχρονα την ένωσή της με την Volkswagen. Μαζί του απομακρύνθηκε από τα καθήκοντα του γενικού οικονομικού διευθυντή και ο Χόλγκερ Χέρτερ. Και οι δύο έλαβαν γενναιόδωρες αποζημιώσεις. Ο πρώτος πήρε 50 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων ήδη δήλωσε ότι θα διαθέσει το ήμισυ σε φιλανθρωπικές δραστηριότητες, και ο δεύτερος 12,5 εκατ. ευρώ.

Ο 56χρονος Βίντεκινγκ είχε αντιταχθεί στην πώληση της Porsche στην Volkswagen, δύο σημαντικές γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες με ιστορικούς δεσμούς. Αντ’ αυτού προτίμησε να επιβαρύνει την εταιρεία του με χρέος 10 δισ. ευρώ, στην προσπάθειά του να ελέγξει εκείνος την Volkswagen, αγοράζοντας το 50%, καθώς και το δικαίωμα να αποκτήσει ποσοστό 20% επιπλέον – σημειωτέον ότι η VW κατασκευάζει την εβδομάδα όσα αυτοκίνητα παράγει η Porsche σε ένα χρόνο. Αντιμέτωπος με τέτοιο χρέος, ο Βέντελιν Βίντεκινγκ αναγκάστηκε να στραφεί για βοήθεια στις ιδιοκτήτριες οικογένειες της Porsche, τους Πίεχ και Πόρσε. Παράλληλα, προσέγγισε τα επενδυτικά κεφάλαια του Κατάρ.

Η δυσαρέσκεια ήταν έντονη μεταξύ των πανίσχυρων οικογενειών, της τοπικής κυβέρνησης της κάτω Σαξωνίας, όπου εδρεύει η VW, αλλά και του Φέρντινατ Πίεχ ειδικότερα. Ο κ. Πίεχ διατελεί πρόεδρος του Δ.Σ. της Volkswageκαι θεωρείται ιθύνων νους της συγχώνευσης των δύο γερμανικών εταιρειών. «Οι χειρισμοί Βίντεκινγκ δίχασαν τις οικογένειες και προξένησαν σοβαρές εντάσεις στις εργασιακές σχέσεις της Porsche με την Volkswa- gen», παρατηρεί ο Στέφαν Μπράτσελ, του Κέντρου του Ερευνητικού Ινστιτούτου Αυτοκινήτου.

Υποπτες κινήσεις

Είναι ενδιαφέροντα τα σχόλια για τις κινήσεις Βίντεκινγκ και Χέρτερ, οι οποίες ενδεχομένως να ήταν και παράνομες. «Οι Βίντεκινγκ και Χέρτερ λειτούργησαν περισσότερο ως διαχειριστές επενδυτικών κεφαλαίων αντιστάθμισης κινδύνου, παρά ως διοικητικά στελέχη αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ ο κ. Βίντεκινγκ πήρε απολαβές ανάλογες με διαχειριστή επενδυτικών κεφαλαίων», επισημαίνει ο Στέφαν Μίλερ, της επενδυτικής τράπεζας FIB, Frankfurter Investment Βank.

Κάποιοι άλλοι θεωρούν ότι ο κ. Βίντεκινγκ ήταν άριστος μηχανικός, αλλά αδέξιος πολιτικός, και τελικά κυριάρχησαν άλλα παντοδύναμα εγώ. Το συμβόλαιο, πάντως, του αποχωρήσαντος Βίντεκινγκ προέβλεπε ότι οι απολαβές του θα ανέρχονται στο 0,9% των προ φόρων κερδών της εταιρείας του. Το δωδεκάμηνο Αυγούστου 2007 – Ιουλίου 2008, με μεικτά κέρδη της Porsche ύψους 8,57 δισ. ευρώ, έλαβε 77 εκατ. ευρώ, και ήταν ο καλύτερα αμειβόμενος διευθύνων σύμβουλος των 30 εταιρειών που συναπαρτίζουν το δείκτη DAX του χρηματιστηρίου της Φρανκφούρτης. Σε αυτόν συμπεριλαμβάνεται η VW, αλλά όχι η Ρorsche.

Με αρκετά εύσημα για την προσπάθεια που κατέβαλε για την αναζωογόνηση της Porsche σε δύσκολες στιγμές για τον κλάδο, ο κ. Βίντεκινγκ έχει αναγνωριστεί ως ένας από τους ασκούντες μεγάλη επιρροή διεθνώς. Το 2009 και προ των τελευταίων εξελίξεων είχε βρεθεί στη 2η θέση της «The Power List» από το εξειδικευμένο αμερικανικό περιοδικό Motor Trend, ενώ το 2005 εμφανιζόταν στην έκτη θέση των ισχυρών της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή