ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διχάζει η πώληση των Opel και Vauxhall

Το καθιερωμένο σαλόνι αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης μεταβλήθηκε φέτος σε πεδίο προεκλογικής εκστρατείας για την Αγκελα Μέρκελ, η οποία πάντως κλήθηκε να απαντήσει σχετικά με την επιλογή της πώλησης της Opel στην καναδική εταιρεία εξαρτημάτων Magna – μία κίνηση η οποία προκάλεσε κατηγορίες για προστατευτισμό σε διάφορες χώρες. H Γερμανίδα καγκελάριος άνοιξε το σαλόνι αυτοκινήτου στο κοινό, όπου αναγκάστηκε να υπεραμυνθεί των επιλογών της στο θέμα της Opel αλλά και του προγράμματος απόσυρσης αυτοκινήτων. «Εάν δεν είχαμε επέμβει με δάνειο προς τη μητρική εταιρεία General Motors, όταν εκείνη κήρυξε πτώχευση, πολλοί Ευρωπαίοι θα αντιμετώπιζαν σοβαρά προβλήματα», τόνισε η κ. Μέρκελ. «Η συμφωνία είχε αμοιβαία οφέλη».

Οσο κι αν η επιχειρηματική συμφωνία για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία επαινέθηκε και θεωρήθηκε προσωπική επιτυχία της καγκελαρίου, οι επικρίσεις δεν έλειψαν. Της ασκήθηκε κριτική εντός και εκτός Γερμανίας, διότι επηρέασε μια απόφαση η οποία θα έχει επιπτώσεις σε γειτονικές χώρες λίγες ημέρες πριν από τις γερμανικές εκλογές. Στις γειτονικές χώρες, όπου η Οpel διατηρεί εργοστάσια ή έχει εγκαταστάσεις η έτερη θυγατρική της General Motors, Vauxhall, υπάρχει πιθανότητα απώλειας θέσεων εργασίας.

Στην Ισπανία, όπου βρίσκεται ένα από τα εργοστάσια της Opel, ο υπουργός Βιομηχανίας Μιγκέλ Σεμπαστιάν δεν έκρυψε τη δυσαρέσκειά του για την επιλογή της Magna. Επιπλέον, η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σκέπτεται να διερευνήσει τη σχεδιαζόμενη εξαγορά, ώστε να διαπιστώσει εάν συνάδει με τους κοινοτικούς κανόνες περί ανταγωνισμού. Ιδιαίτερα στο Βέλγιο, το μεγάλο εργοστάσιο της Opel στην Αμβέρσα ενδεχομένως να κλείσει. Η χώρα ζήτησε από τους Ευρωπαίους ηγέτες να ασχοληθούν με το θέμα και άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

«Η Ευρώπη δεν πρέπει να αφήσει το Βερολίνο να καταβάλει χρήματα, ώστε να γίνει εξαγωγή των περικοπών θέσεων εργασίας», τονίζουν σε δημοσίευμά τους οι βρετανικοί Financial Times. Σε βρετανικό έδαφος λειτουργούν εργοστάσια και της Opel και της Vauxhall. Η Γερμανίδα καγκελάριος, πάντως, δήλωσε ότι «είναι αποφασισμένη να επιλύσει τα εναπομείναντα προβλήματα της συμφωνίας σε πνεύμα ευρωπαϊκής ισότητας».

Η κυβέρνησή της χορήγησε 1,5 δισ. ευρώ στην GM, ώστε να πωλήσει το 55% της θυγατρικής της Opel στη σύμπραξη Magna – Sberbank. Η Magna σχεδιάζει να περικόψει 10.500 από τις 50.000 θέσεις εργασίας της Opel και της Vauxhall, εκ των οποίων οι 4.000 βρίσκονται στη Γερμανία. Η Γερμανίδα καγκελάριος αναφέρθηκε και στο μέλλον των τεχνολογιών για τα ηλεκτροκίνητα και τα υβριδικά αυτοκίνητα, θέτοντας στόχο την κυκλοφορία ενός εκατ. τέτοιων οχημάτων μέχρι το 2020. «Η ηλεκτροκίνηση και τα υβριδικά οχήματα είναι το παράθυρο στο μέλλον, αλλά θα αφορά την επόμενη γενιά οδηγών», δήλωσε η κ. Μέρκελ.