ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακίο Τογιόντα : Η Τοyota βρίσκεται εν μέσω θυέλλης

Δεν αφήνει και πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για το μέλλον του χειμαζόμενου αυτοκινητιστικού κλάδου ο επικεφαλής του ομίλου της Τoyota. Ο Ακίο Τογιόντα, δισέγγονος του εμπνευσμένου δημιουργού της αυτοκινητοβιομηχανίας, χωρίς να μασάει τα λόγια του, εκτιμά ότι οι όποιες βελτιωτικές κινήσεις παρατηρούνται τον τελευταίο καιρό δεν πρέπει να ερμηνευθούν ως πλήρης ανάκαμψη. «Είναι παρά πολύ νωρίς να ισχυριστούμε ότι η αμερικανική αγορά, η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων του κόσμου, βρίσκεται σε τροχιά ανάκαμψης, ενώ για την εγχώρια ιαπωνική αγορά είναι πρόωρη η αισιοδοξία», δήλωσε με αφορμή το φετινό Σαλόνι Αυτοκινήτου στη Φρανκφούρτη. Είναι αλήθεια, πάντως, ότι η εν λόγω διοργάνωση τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή βρίσκει τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε σχετικά καλή κατάσταση, ειδικά εάν ληφθεί υπ’ όψιν το τι συνέβαινε στα τέλη του 2008. Σήμερα, οι πτωχεύσεις των μεγάλων αμερικανικών εταιρειών, της General Motors και της Chrysler, έχουν ολοκληρωθεί, η Chrysler έχει πωληθεί στη Fiat, οι ευρωπαϊκές θυγατρικές της General Motors Opel, Vauxhall και Saab έχουν βρει αγοραστές και η Volkswageέχει εξαγοράσει την Porsche. Στην Ευρώπη, τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, οι πωλήσεις οχημάτων αυξήθηκαν κατά 2,8% και 3% αντίστοιχα, υποβοηθούμενες από τα κρατικά προγράμματα απόσυρσης παλαιότερης τεχνολογίας οχημάτων σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.

Ωστόσο, ο Ακίο Τογιόντα και ο επικεφαλής της Toyota Ευρώπης, Ταντάσι Αρασίμα, προειδοποιούν ότι οι πωλήσεις οχημάτων στη δυτική Ευρώπη ενδεχομένως να μειωθούν κατά 10% το 2010, εάν δεν στηριχθούν από κρατικές πρωτοβουλίες. Επισημαίνουν, ακόμα, ότι υπό το πρίσμα της απόσυρσης οι φετινές πωλήσεις Ι.Χ διεθνώς εμφανίζονται τεχνητά διογκωμένες και ζητούν από τις κυβερνήσεις -μεταξύ αυτών την αμερικανική, τη γερμανική, την ιαπωνική και την κινεζική- να μην διακόψουν απότομα τα μέτρα και να προτιμήσουν μία «ομαλή προσγείωση στην πραγματικότητα». Πάντως, όλα όσα συνέβησαν, έκαναν τον Ακίο Τογιόντα να αναθεωρήσει προς τα κάτω τις προβλέψεις ζημιών της εταιρείας του. Το τρέχον οικονομικό έτος, με λήξη στις 31 Μαρτίου 2010, θα συνιστά το δεύτερο κατά σειρά με ζημίες για την κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία παραμένει η μεγαλύτερη του κόσμου ακόμα και υπό τις παρούσες δυσμενείς συνθήκες. Οι προβλέψεις θέλουν τις ζημίες της να ανέρχονται σε 450 δισ. γιεν, δηλαδή μειωμένες από τις αρχικές εκτιμήσεις των 550 δισ. Το πρώτο εξάμηνο οι πωλήσεις της Toyota μειώθηκαν 34% στη Β. Αμερική, 27% στην Ευρώπη και 23% στην Ιαπωνία. Στην Ευρώπη, πάντως, ο Αύγουστος ήταν ο τρίτος κατά σειρά μήνας ανόδου των πωλήσεων μετά 14 μήνες αδιάλειπτης πτώσης. Προς το παρόν, ενδείξεις ανάκαμψης διαπιστώνονται στην ανατολική Ευρώπη, ενώ για την αμερικανική αγορά ο επικεφαλής της Toyota εκτιμά ότι θα κατορθώσει να επανέλθει στα επίπεδα του 2007 ύστερα από τρία έως και πέντε χρόνια. «Η Τοyota βρίσκεται εν μέσω θυέλλης», υπογράμμισε ο κ. Τογιόντα, χωρίς ίχνος υπερβολής.

Το πρώτο κλείσιμο

Ο Ακίο Τογιόντα είχε από την αρχή δηλώσει ότι το κλείσιμο εργοστασίου θα ήταν «η τελευταία λύση», ώστε να συγκρατηθούν οι δαπάνες και αντ’ αυτής θα στρεφόταν στην προσωρινή διακοπή της παραγωγής. Η απόφαση αυτή τελικώς δεν απετράπη, και αφορά το εργοστάσιο της Toyota σε συνεργασία με την General Motors στο Φρέμοντ της Καλιφόρνιας, το οποίο, σημειωτέον, είναι και το μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες, στο οποίο λειτουργεί συνδικαλιστικό όργανο για τους εργαζομένους. Ιστορικά πρόκειται για την πρώτη τέτοια ενέργεια της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία αντιμετωπίζει τη χειρότερη κάμψη των τελευταίων 30 ετών. Το κλείσιμο του Φρέμοντ, το οποίο είχε ετήσια παραγωγή 420.000 οχημάτων, ισοδυναμεί με την απώλεια 5.000 θέσεων εργασίας και τον δυσμενή αντίκτυπο να επηρεάζει έως και 35.000 ανθρώπους στην Καλιφόρνια.

Στην Ιαπωνία, ο Ακίο Τογιόντα προχωρεί σε προσωρινή αναστολή της παραγωγής σε μία από τις δύο γραμμές παραγωγής στο εργοστάσιο Τακαόκα στην Τογιότα Σίτι από την άνοιξη του 2010 έως το δεύτερο εξάμηνο του 2011. Αυτό συνιστά άλλη μία «πρωτιά» για την Τοyotα, η οποία επιχειρεί να περιορίσει με αυτόν τον τρόπο την πλεονάζουσα παραγωγική της ικανότητα. Στη Γηραιά Ηπειρο, ακόμα οι συνθήκες δεν έχουν μεταβληθεί, αν και τα εργοστάσια της Toyota σε Βρετανία, Γαλλία και Τουρκία ήδη λειτουργούν σε ποσοστό 60%-80% των δυνατοτήτων τους.

Οταν είχε προ μηνών αναλάβει τα ηνία της οικογενειακής επιχείρησης ο Ακίο Τογιόντα, πολλοί χαιρέτισαν το γεγονός ότι η αυτοκινητοβιομηχανία επέστρεψε στις ρίζες της. Ο ίδιος είχε δηλώσει την απογοήτευσή του από τη σοβαρή εξασθένηση, την οποία εμφανίζει η Toyota και ανασκουμπώθηκε για να την κάνει να ορθοποδήσει. Με γρήγορους ρυθμούς αναδιοργάνωσε τη διοίκηση, μετακίνησε το 40% των υψηλόβαθμων στελεχών και περιέκοψε κόστη. Τελικώς, δεν απέφυγε να λάβει και πιο ακραίες αποφάσεις, όπως το οριστικό κλείσιμο εργοστασίου.