Η ατμομηχανή δείχνει σημάδια κούρασης

Η ατμομηχανή δείχνει σημάδια κούρασης

2' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Ευρώπη φαίνεται να έχει εναποθέσει τις ελπίδες της στη Γερμανία, την ατμομηχανή που θα συνεχίσει ακάθεκτη την πορεία της, την ίδια ώρα που μεγάλα τμήματα της Ευρωζώνης έχουν επιστρέψει σε ύφεση. Για όσο θα συνεχίζει την ανάπτυξή της η μεγαλύτερη οικονομία της νομισματικής ένωσης, το επιχείρημα είναι ότι θα είναι σε θέση να τραβάει τους υπολοίπους σταδιακά από την ύφεση. Ωστόσο, τα τελευταία στοιχεία έδειξαν ότι η Γερμανία αναπτύχθηκε μόλις κατά 0,3% στο ΄β τρίμηνο. Μέχρι το τέλος του περασμένου έτους, η γερμανική ανάπτυξη παρουσίαζε σημάδια επιτάχυνσης. Ωστόσο, στη συνέχεια έκαναν την εμφάνισή τους οι πρώτες προειδοποιητικές ενδείξεις. Ο δείκτης επιχειρηματικού κλίματος του Ifo ακολουθεί καθοδική πορεία από τον Αύγουστο του 2011, φθάνοντας τον Ιούλιο στο χαμηλότερο σημείο της τριετίας. Ανάλογη πορεία διαγράφει και ο δείκτης μεταποίησης της Markit. Στον αντίποδα, οι εξαγωγές εξακολουθούν να είναι ισχυρές. Οι γερμανικές εταιρείες απολαμβάνουν την ισχυρή ζήτηση από τις αναπτυσσόμενες αγορές της Ασίας, της κεντρικής Ευρώπης και της Αμερικής, που έχει παραπάνω από αναπληρώσει για την εξασθένηση της ζήτησης από την Ευρωζώνη. Σε αυτό έχει συμβάλει και η εξασθένηση του ευρώ. Αντίστοιχα, το εμπορικό πλεόνασμα της Γερμανίας διαμορφώνεται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, σχεδόν στα 100 δισ. ευρώ.

Αυτό όμως που δείχνει να ανησυχεί περισσότερο τους οικονομολόγους είναι η πτώση των επενδύσεων κεφαλαίου. Σε περίπτωση που οι εταιρείες δεν είναι πρόθυμες να επενδύσουν στην ενίσχυση της παραγωγικής τους ικανότητας, τότε οποιεσδήποτε ελπίδες για μια ανάκαμψη που θα βασιστεί στην εγχώρια οικονομία θα διαψευστούν. Πάντως, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας δεν φαίνεται να πανικοβάλλονται προς το παρόν. Η BMW επεκτείνεται στην Κίνα, τη βόρεια Αμερική και τη Βρετανία, η Daimler άνοιξε τον Ιούνιο εργοστάσιο στην Ινδία και η Volkswagen σχεδιάζει επενδύσεις ύψους 60 δισ. ευρώ μέχρι το 2016. Ωστόσο, παρά τις πωλήσεις ρεκόρ σε παγκόσμιο επίπεδο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν ανοσία στις εξελίξεις όσον αφορά τη ζήτηση αυτοκινήτων στην Ευρώπη, η οποία υποχώρησε κατά 6% στο πρώτο μισό του έτους. Οσο ελκυστική και να είναι η ζήτηση από το υπόλοιπο του κόσμου, η Ε.Ε. εξακολουθεί να αγοράζει το 40% των γερμανικών εξαγωγών. Οι ελπίδες λοιπόν ότι ο Γερμανός καταναλωτής θα βρει κάποιον τρόπο προκειμένου να μειώσει την εξάρτηση της Γερμανίας από τις εξαγωγές της φαίνονται να είναι λανθασμένες. Είναι δύσκολο για τη Γερμανία να αναπτυχθεί κάτω από δυσμενείς συνθήκες, αναφέρει ο οικονομολόγος της Deutsche Bank Στέφαν Σνάιντερ. H τελευταία φορά που είχε καταφέρει κάτι τέτοιο ήταν κατά την ενοποίηση της χώρας τη δεκαετία του ’90, όταν τα φορολογικά κίνητρα είχαν προωθήσει τις επενδύσεις στην Ανατολική Γερμανία. Παρόμοια κίνητρα για την ενθάρρυνση των επενδύσεων προς τις περιφερειακές χώρες της Ε.Ε. θα μπορούσαν να βοηθήσουν σημαντικά την κατάσταση. Διαφορετικά, η ατμομηχανή είναι αρκετά πιθανό να επιβραδυνθεί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή