ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το κόστος της κρίσης στην Ουκρανία

to-kostos-tis-krisis-stin-oykrania-2012124

Αρχίζουν ήδη να διαφαίνονται οι οικονομικές επιπτώσεις της πολιτικής κρίσης στην Ουκρανία, καθώς η άνοδος των τιμών του πετρελαίου, που αυτή επιφέρει, εκτιμάται πως θα πλήξει τα κέρδη διαφόρων κλάδων. Ανάμεσά τους ο κλάδος των αερομεταφορών, που σύμφωνα με τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) αναμένεται να καταγράψει μείωση κερδών κατά 5% ή κατά ένα δισ. δολάρια σε σύγκριση με την αμέσως προηγούμενη πρόβλεψη. Κατά τις εκτιμήσεις της ΙΑΤΑ, οι αερομεταφορείς θα παρουσιάσουν συνολικά άθροισμα κερδών 18,7 δισ. δολαρίων, ενώ η πρόβλεψη του Δεκεμβρίου μιλούσε για κέρδη ύψους 19,7 δισ. δολαρίων. Σε ό,τι αφορά τα έσοδα του κλάδου, θα φθάσουν κατά προσέγγιση τα 745 δισ. δολάρια, υπερβαίνοντας κατά δύο δισ. δολάρια την προηγούμενη πρόβλεψη. Οπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΙΑΤΑ, Τόνι Τάιλερ, η συνολική εικόνα είναι θετική και αντανακλά την αναδιάρθρωση που έχει μεσολαβήσει στον κλάδο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ενωσης, το κόστος του αργού θα αυξηθεί στα 108 δολάρια το βαρέλι, αυξάνοντας έτσι τα έξοδα της βιομηχανίας αερομεταφορών κατά τρία δισ. δολάρια. Εκτιμά, πάντως, ότι μια τυχόν ανάκαμψη της οικονομίας δίνει άμεσα ώθηση στη ζήτηση, ώστε αναπληρώνει σε μεγάλο βαθμό τον αντίκτυπο που επιφέρει η γεωπολιτική αστάθεια στις τιμές του πετρελαίου. Σημειωτέον ότι η κηροζίνη αντιπροσωπεύει περίπου το 30% των εξόδων μιας αεροπορικής εταιρείας.

Η δήλωση του κ. Τάιλερ για την αναδιάρθρωση του κλάδου αφορά τις συγχωνεύσεις που έχουν λάβει χώρα στη βιομηχανία αερομεταφορών και οι οποίες διευκολύνουν την αύξηση της κερδοφορίας των εταιρειών. Σε ό,τι αφορά την κατανομή των κερδών, εκτιμάται ότι οι αερομεταφορείς της Βόρειας Αμερικής θα έχουν τη μεγαλύτερη συνεισφορά στα κέρδη του κλάδου, η οποία θα ανέρχεται σε 8,6 δισ. δολάρια το τρέχον έτος, υπερβαίνοντας κατά 300 εκατ. δολάρια τις προηγούμενες προβλέψεις. Καταλυτική στην αύξηση κερδών θα είναι η δημιουργία του ομίλου American Airlines Group από τη συγχώνευση των AMR Corp και USA Airways Group. Της εν λόγω συμφωνίας, που δημιούργησε τον μεγαλύτερο αερομεταφορέα του κόσμου, είχε προηγηθεί η εξαγορά της Delta Airlines Inc. από τη Northwest Airlines Corp. και η συγχώνευση της UAL Corp με την Continental Airlines Inc.

Οι εκτιμήσεις της ΙΑΤΑ για τους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς δεν είναι εξίσου αισιόδοξες, καθώς μιλούν για καθαρά έσοδα 3,1 δισ. δολάρια, δηλαδή μειωμένα κατά 100 εκατ. δολάρια σε σύγκριση με τις προηγούμενες εκτιμήσεις.