Ε.Ε.: Οικονομικότερη επιτήρηση των ευρωπαϊκών θαλασσών μέσω της στενότερης συνεργασίας των κρατών-μελών

Ε.Ε.: Οικονομικότερη επιτήρηση των ευρωπαϊκών θαλασσών μέσω της στενότερης συνεργασίας των κρατών-μελών

2' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την εξοικονόμηση του κόστους επιτήρησης των ευρωπαϊκών θαλασσών, μέσω της ανταλλαγής δεδομένων και της στενότερης συνεργασίας μεταξύ των πολιτικών και των στρατιωτικών αρχών παρακολούθησης των θαλασσών, πρότεινε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

H Επιτροπή εκτιμά ότι η εξοικονόμηση του κόστους παρακολούθησης των θαλασσών μπορεί να φτάσει τα 400 εκατ. ευρώ ανά έτος, μέσω της συγκέντρωσης δεδομένων επιτήρησης από πολιτικές και στρατιωτικές αρχές, όπως η ακτοφυλακή, το πολεμικό ναυτικό, οι αρχές παρακολούθησης της θαλάσσιας κυκλοφορίας, του περιβάλλοντος και της ρύπανσης, οι αρχές αλιείας και συνοριακών ελέγχων.

Η ανταλλαγή στοιχείων μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων φορέων θα γίνεται μέσω του συστήματος CISE (Κοινό Περιβάλλον Ανταλλαγής Πληροφοριών για τον θαλάσσιο τομέα), το οποίο αποτελεί έναν από τους θεμέλιους λίθους της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ασφάλεια των Θαλασσών. "Στόχος του CISE είναι να διασφαλίζει ότι όλοι οι φορείς θαλάσσιας επιτήρησης έχουν πλήρη εικόνα των συμβάντων στη θάλασσα. Η ανταλλαγή τέτοιου είδους πληροφοριών έχει καθοριστική σημασία για την αποφυγή αλληλεπικαλύψεων στη συλλογή δεδομένων και τη χρήση περιπολικών πλοίων, αεροσκαφών, ελικοπτέρων ή δορυφόρων στις ίδιες θαλάσσιες περιοχές», ανέφερε η επίτροπος Θαλάσσιας πολιτικής και Αλιείας, Μαρία Δαμανάκη.

Τα κράτη-μέλη είναι υπεύθυνα για τον έλεγχο ακτογραμμών άνω των 90.000 χιλιομέτρων, ενώ υπάρχουν 80 καταγεγραμμένοι φορείς ασφαλείας και περίπου 300 δημόσιες αρχές που δραστηριοποιούνται στον τομέα της θαλάσσιας επιτήρησης. Ωστόσο, οι διάφορες αρχές επιτήρησης στην ΕΕ δεν διαθέτουν επαρκή πρόσβαση σε πληροφορίες άλλων κρατών. Χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αιχμής, το CISE θα συγκεντρώνει τα υφιστάμενα συστήματα και δίκτυα επιτήρησης και θα εξασφαλίζει τη διαλειτουργικότητα των συστημάτων.

Όπως επισήμανε η Μ. Δαμανάκη, οι πληροφορίες που συλλέγονται σήμερα είναι ίδιες σε ποσοστό 40%, ενώ το 40% έως 80% των πληροφοριών δεν κοινοποιείται στους ενδιαφερόμενους χρήστες. «Δεν μπορούμε να δεχτούμε μια τέτοια σπατάλη προσπαθειών και χρημάτων", σχολίασε χαρακτηριστικά η Ελληνίδα Επίτροπος.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, η στενότερη συνεργασία και η ανταλλαγή δεδομένων μπορούν να συμβάλουν στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση θαλάσσιων συμβάντων, όπως ατυχήματα, περιστατικά ρύπανσης, εγκληματικές ενέργειες και απειλές για την ασφάλεια. Ο καλύτερος συντονισμός των επιχειρήσεων θαλάσσιας επιτήρησης στα ύδατα της ΕΕ, τονίζει η Επιτροπή, θα συμβάλλει στη δημιουργία ασφαλέστερου επενδυτικού κλίματος για γαλάζια ανάπτυξη καθώς και στην ευημερία και ασφάλεια των πολιτών της ΕΕ.

Ο θαλάσσιος τομέας είναι ζωτικής σημασίας για την ΕΕ, αρκεί να σημειωθεί ότι το 90% του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ και το 40% του εσωτερικού της εμπορίου πραγματοποιούνται διά θαλάσσης. Στην ΕΕ υπάρχουν περισσότερα από 1.200 εμπορικά λιμάνια, περισσότερα από 8.100 σκάφη με σημαίες κρατών-μελών της ΕΕ, 4.300 εγγεγραμμένες ναυτιλιακές εταιρείες, 764 μεγάλοι λιμένες και πάνω από 3.800 λιμενικές εγκαταστάσεις.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή