ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παραγγελίες 5,2 τρισ. δολ. αναμένουν την επόμενη 20ετία Boeing και Airbus

paraggelies-5-2-tris-dol-anamenoyn-tin-epomeni-20etia-boeing-kai-airbus-2034502

Με έντονα αισιόδοξο τόνο η Boeing προέβλεψε πως μέσα στα επόμενα είκοσι χρόνια, δηλαδή έως το 2033, ο κόσμος θα χρειάζεται 36.770 νέα αεροσκάφη τζετ αξίας συνολικά 5,2 τρισ. δολαρίων. Οπως επισημαίνουν αναλυτές, πρόκειται για τη δυναμικότερη ετήσια εκτίμηση της αμερικανικής αεροναυπηγικής εταιρείας από το 2011. Συγκριτικά δε με την ανάλογη εκτίμηση του 2013, η φετινή είναι υψηλότερη σε ποσοστό 4,2%. Η Boeing προβλέπει, ακόμα, ότι θα υπερκεράσει την κύρια ανταγωνίστριά της, την ευρωπαϊκή Airbus, στις παραγγελίες για αεροσκάφη ευρείας ατράκτου (δύο διαδρόμων). Πάντως, η Airbus αναμένεται να ανακοινώσει τα σχέδιά της για τη ναυπήγηση νέου τζετ ευρείας ατράκτου στη διεθνή έκθεση του Φάνμπορο την προσεχή εβδομάδα. Τα αεροσκάφη αυτά θα κατασκευάζονται και θα παραδίδονται τα επόμενα είκοσι χρόνια και ο αριθμός τους θα φθάσει τα 620 έναντι των 760, που προέβλεψε πέρυσι η Boeing.

Χωρίς περιστροφές, ο Ράντι Τίνσεθ, αντιπρόεδρος Μάρκετινγκ της Boeing, δήλωσε: «Εάν η Airbus δεν ασχοληθεί σοβαρά με τη στρατηγική που αφορά τα προϊόντα της, τότε θα καταλήξει να έχει μερίδιο 30%-35% της διεθνούς αγοράς στις παραδόσεις της επόμενης γενιάς αεροσκαφών δύο διαδρόμων». Πάντως, τα τζετ 787 και 777Χ της Boeing ήδη αντιστοιχούν στο 65% όλων των παραγγελιών, ενώ το υπόλοιπο 35% το καλύπτει η Airbus με τα Α350. Κατά τον Ράντι Τίνσεθ, το χάσμα θα τείνει διευρυνόμενο, εκτός εάν η ευρωπαϊκή αεροναυπηγική κατασκευάσει ένα νέο ανταγωνιστικό τζετ. Σημειωτέον πως τα αεροσκάφη παραδίδονται χρόνια αργότερα από τότε που δίδεται η παραγγελία, οπότε οι τελικοί αριθμοί ενδεχομένως να αλλάξουν, εάν αλλάξει τα σχέδιά της η αεροναυπηγική.

Αμφιβολίες

Πάντως, από την πλευρά της η Airbus διερωτάται για την ακρίβεια των αριθμών της Boeing, ισχυριζόμενη ότι τα τελευταία χρόνια εκείνη εξασφαλίζει τις περισσότερες παραγγελίες αεροσκαφών ευρείας ατράκτου (δύο διαδρόμων). Η ευρωπαϊκή αεροναυπηγική σχεδιάζει να ασχοληθεί με την ανάπτυξη ενός ευρείας ατράκτου τζετ και πιθανολογείται πως θα κοινοποιήσει τις προθέσεις της στη διεθνή έκθεση του Φάνμπορο στη Βρετανία την επόμενη εβδομάδα. Θα έχει το όνομα Α330neo και θα συνιστά μια ανανεωμένη εκδοχή του Α330 με τους δύο διαδρόμους. Οι κινητήρες του θα κατασκευάζονται από τη Rolls Royce Holdings και θα εξασφαλίζουν μεγαλύτερη αυτάρκεια καυσίμων.

Πέραν τούτου, η διοίκηση της εταιρείας βρίσκεται σε συνομιλίες με την ινδική αεροπορική εταιρεία IndiGo, η οποία ενδιαφέρεται να παραγγείλει 200 αεροσκάφη Α320 ενός διαδρόμου και αξίας 20,6 δισ. δολαρίων. Η IndiGo είχε επαφές και με την Boeing, σύμφωνα με έγκυρες πηγές, αλλά προτιμά να διατηρήσει τη σχέση την οποία έχει ήδη οικοδομήσει με την Airbus. Μέχρι στιγμής η ευρωπαϊκή αεροναυπηγική εταιρεία έχει λάβει 515 παραγγελίες και υπολείπεται της Boeing, η οποία έχει 553 παραγγελίες. Κατά την Boeing, πάντως, και την ετήσια εκτίμησή της, τα αεροσκάφη βραχείας ατράκτου (ενός διαδρόμου), όπως το μοντέλο της 737 και το Α320 της Airbus, θα εξασφαλίσουν τις περισσότερες παραγγελίες. Κι αυτό αποδεικνύει την εντεινόμενη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια στη Νοτιοανατολική Ασία, καθώς και την ανάπτυξη του κλάδου των αερομεταφορέων φθηνών ναύλων εκεί. Τέλος, η Boeing προέβλεψε ότι το 40% των βραχείας ατράκτου αεροσκαφών έως το 2033 θα διοχετευθεί στις φθηνές αεροπορικές, εκ των οποίων οι περισσότερες στην Κίνα.