ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χίθροου: οικονομική ένεση 150 δισ. στερλίνες από τον 3ο διάδρομο

chithrooy-oikonomiki-enesi-150-dis-sterlines-apo-ton-3o-diadromo-2091278

Τρίτος διάδρομος προσγείωσης/απογείωσης θα κατασκευαστεί στο Χίθροου του Λονδίνου, ύστερα από πρόταση της αρμόδιας Επιτροπής, της οποίας προεδρεύει ο διακεκριμένος Βρετανός επιχειρηματίας σερ Χάουαρντ Ντέιβις. To έργο αυτό θα ενισχύσει κατά 150 δισ. στερλίνες (212  δισ. ευρώ) το ΑΕΠ σε ορίζοντα 60ετίας και θα δημιουργήσει 70.000 θέσεις εργασίας, ενώ για την υλοποίησή του θα χρειασθεί να γκρεμισθούν 783 κατοικίες. Το τελικό σχέδιο αφορά την κατασκευή διαδρόμου μήκους 3,5 χιλιομέτρων σε απόσταση 2 μιλίων βόρεια από τους δύο υφιστάμενους διαδρόμους του Χίθροου. Το κόστος ανέρχεται στα 18,6 εκατ. στερλίνες (26,2 εκατ. ευρώ), το οποίο θα έχει και περισσότερα πλεονεκτήματα από το να επεκταθούν οι υπάρχοντες διάδρομοι, όπως έκρινε η Επιτροπή Ντέιβις.

Υπενθυμίζεται ότι το εν λόγω αεροδρόμιο, ένα από τα πιο πολυσύχναστα στον κόσμο, διαχειρίστηκε τη μετακίνηση 70 εκατομμυρίων επιβατών το 2012. Το 30% και πλέον των επιβατών μετεπιβιβάστηκε σε άλλες πτήσεις από το Χίθροου, το οποίο λειτουργεί σήμερα στο 98% των δυνατοτήτων του, πολύ περισσότερο από άλλα μεγάλα αεροδρόμια στη Βρετανία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η ενίσχυση των δυνατοτήτων του με τον νέο διάδρομο θα αρχίσει να γίνεται πραγματικότητα από το 2025 έως το 2029. Πέραν τούτου, η εκτέλεση του έργου θα δημιουργήσει περισσότερες θέσεις εργασίας και υψηλότερα έσοδα από το να επεκτείνονταν οι υπάρχοντες διάδρομοι. Το Χίθροου επιλέγει τον πιο σύντομο δρόμο να διατηρήσει την ανταγωνιστική του θέση εν συγκρίσει με τους άλλους κόμβους στην ηπειρωτική Ευρώπη, όπως το Σαρλ ντε Γκολ στο Παρίσι και το Σίπχολ στο Αμστερνταμ.

Προδιαγραφές

Επίσης, η σχετική έκθεση της Επιτροπής Ντέιβις αναφέρει ότι η επέκταση του αεροδρομίου θα υπόκειται σε πολύ αυστηρούς περιορισμούς, ούτως ώστε να ελαττωθούν όσο το δυνατόν περισσότερο η ηχορρύπανση και οι αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Θα απαγορευθούν οι πτήσεις κατά τη διάρκεια της νύχτας, ενώ η κυβέρνηση της χώρας καλείται να υποβάλει δεσμευτικό αίτημα στο Κοινοβούλιο, ώστε να αποφευχθεί κατασκευή τέταρτου διαδρόμου. Η Επιτροπή, αναφέρει το BBC και το Reuters, συστήνει ακόμα να επιβληθεί φόρος στην πρόκληση θορύβου αερομεταφορών, του οποίου τα έσοδα να χρησιμοποιηθούν για την ηχομόνωση σπιτιών και σχολείων της περιοχής γύρω από το αεροδρόμιο. Παράλληλα, σύσταση γίνεται και για την ανάληψη νομικών δεσμεύσεων σχετικά με την ποιότητα του αέρα. Στο εγχείρημα υπάρχουν και μειονεκτήματα, όπως επισημαίνουν περιβαλλοντικές οργανώσεις. Λόγου χάριν, όπως αναφέρουν οι διοργανωτές της εκστρατείας Airport Watch campaign, το Χίθροου θα καταστεί ο μεγαλύτερος παραγωγός ρύπων στη χώρα, ενώ η ηχορρύπανση θα επιδεινωθεί. Ο αντίλογος σε αυτό έχει να κάνει με το ότι το αεροδρόμιο γειτνιάζει με δύο ιδιαίτερα βεβαρημένους αυτοκινητόδρομους της Βρετανίας, τους Μ25 και Μ4, και τα οχήματα που κινούνται σε αυτούς ρυπαίνουν περισσότερο από τα αεροσκάφη.