ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι να τις κάνεις τις μετοχές εάν έχεις μία κλασική Ferrari…

ti-na-tis-kaneis-tis-metoches-ean-echeis-mia-klasiki-ferrari-amp-8230-2094952

Η Fiat Chrysler αποφάσισε την Πέμπτη να εισάγει τη Ferrari στο Χρηματιστήριο της Wall Street, ωστόσο η θρυλική ιταλική μάρκα μπορεί να δυσκολευτεί να προσελκύσει επενδυτές, εξαιτίας του ανταγωνισμού που προέρχεται από το εσωτερικό της. Η αγορά ενός εκ των πολυτελών αυτοκινήτων που έχει παράξει κατά καιρούς η Ferrari, όπως μια Testarossa της δεκαετίας του 1980, έχει αποφέρει αποδόσεις τόσο υψηλές, ώστε πολύ δύσκολα θα καταφέρει να τις πλησιάσει η μετοχή της εταιρείας. Η αξία των κλασικών Ferrari έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 700% από το 2006, σύμφωνα με στοιχεία του δείκτη τιμών Ferrari της Hagerty, ο οποίος περιλαμβάνει τις τιμές για τα 13 πιο περιζήτητα μοντέλα της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας από τις δεκαετίες του 1950 μέχρι και του 1970, όπως η Ferrari 250.

Ακόμη και μοντέλα από τη δεκαετία του 1980, όπως η Testarossa, έχουν καταφέρει να διπλασιάσουν την αξία τους στη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών μόνο, εξηγεί στο Bloomberg ο κ. Ρομπ Τζόνσον, διευθύνων σύμβουλος της Kirtlington.

«Οι τιμές μπορεί να μη συνεχίσουν να αυξάνονται για πάντα, ωστόσο δεν πρόκειται να καταρρεύσουν ποτέ, διότι μιλάμε για απτά περιουσιακά στοιχεία». Ασφαλώς και η μετοχή της Ferrari θα είναι δύσκολο να πετύχει παρόμοιες αποδόσεις.

Την Πέμπτη η μητρική εταιρεία της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η Fiat Chrysler, αποφάσισε να καταθέσει αίτηση για είσοδο της Ferrari στο χρηματιστήριο, με σκοπό την πώληση ποσοστού 10% της εταιρείας. Ο διαχωρισμός της Ferrari από τη Fiat Chrysler αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2016. Η Fiat Chrysler τοποθετεί την αξία της Ferrari στα 10 δισ. ευρώ, και ο κ. Σέρτζιο Μαρκιόνε, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τμήμα των κεφαλαίων που θα αντλήσει από το χρηματιστήριο ώστε να μειώσει τα χρέη της Fiat, και τα υπόλοιπα για να χρηματοδοτήσει την παγκόσμια εξάπλωση των Jeep, Alfa Romeo και Maserati.

Πρωταθλήτρια αποδόσεων στα πολυτελή είδη

Ο διευθύνων σύμβουλος της Fiat Chrysler, κ. Μαρκιόνε, επιδιώκει η Ferrari να παραμείνει αποκλειστικά στην αγορά των υπερπολυτελών αυτοκινήτων. Ο λόγος γι’ αυτή την επιμονή του κ. Μαρκιόνε είναι ότι η τιμή των μετοχών εταιρειών που κατασκευάζουν πολυτελή προϊόντα, όπως η Prada και η Hermès, είναι 20 φορές υψηλότερη από τα ετήσια κέρδη των εταιρειών αυτών.

Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και εταιρείες όπως η Prada και η Hermès δεν καταφέρνουν να πλησιάσουν τις αποδόσεις που προσφέρει μια κλασική Ferrari. Σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, o δείκτης ευρωπαϊκών εταιρειών μόδας, στον οποίον περιλαμβάνονται μάρκες όπως η Louis Vuitton και η Hermès, έχει διπλασιαστεί από το 2006, ενώ η μετοχή της Prada έχει υποχωρήσει κατά 16% σε σχέση με την τιμή με την οποία εισήλθε στο χρηματιστήριο το 2011.

«Τα αυτοκίνητα είναι υπέροχα και είναι χαρά να τα έχει κανείς», λέει ο κ. Τζόνσον. «Το γεγονός ότι αυξάνεται η αξία τους είναι υπέροχο». Παρ’ όλα αυτά οι προηγούμενες αποδόσεις δεν αποτελούν εγγύηση για μελλοντικές, και ήδη υπάρχουν στοιχεία κορεσμού στην αγορά κλασικών αυτοκινήτων, η οποία ανέρχεται στα περίπου 90 δισ. ευρώ.

«Πριν από δύο χρόνια οι άνθρωποι που αγόραζαν αυτά τα αυτοκίνητα ήταν ενθουσιώδεις λάτρεις τους», εξηγεί ο κ. Τζόνσον. «Σήμερα έχει αλλάξει η δυναμική και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στην αγορά έχουν μπει περισσότεροι άνθρωποι που ενδιαφέρονται για την επένδυση», προσθέτει. Το πρόβλημα είναι ότι, εάν μειωθεί το ύψος των αποδόσεων, υπάρχει η πιθανότητα να πληγεί σοβαρά η ζήτηση για κλασικά αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να αρχίσει να μειώνεται και η τιμή τους. Ο δείκτης Hagerty των Ferrari έχει ενισχυθεί μόλις κατά 1% στους τελευταίους τέσσερις μήνες, ενώ το 2013-2014 ο αντίστοιχος ρυθμός ανάπτυξης ήταν 15%-20%.