ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι Κινέζοι επενδύουν σε ευρωπαϊκές εταιρείες

oi-kinezoi-ependyoyn-se-eyropaikes-etaireies-2095667

Ακόρεστο φαίνεται πως παραμένει το ενδιαφέρον των κινεζικών επιχειρήσεων για επενδύσεις στην Ευρώπη, μετά το κύμα των 120 εξαγορών που, σύμφωνα με την HSBC, πραγματοποίησαν πέρυσι στη Γηραιά Ηπειρο. Τελευταία που ανακοινώθηκε χθες ήταν η εξαγορά της εταιρείας υπηρεσιών αεροδρομίων Swissport International Ltd έναντι 2,81 δισ. δολαρίων, τα οποία κατέβαλε ως τίμημα ο κινεζικός όμιλος ΗΝΑ Group στην PAI Partners SAS, ώς τώρα ιδιοκτήτρια της Swissport. Παράλληλα ο πολυσχιδής κινεζικός όμιλος Fosun, που έχει εκφράσει ενδιαφέρον για να συμμετάσχει στο 1/3 της αξίας της επένδυσης στο Ελληνικό και κατέχει το 13,85% της Folli Follie, ανακοίνωσε ότι εξαγόρασε έναντι 382 εκατ. δολαρίων το κτίριο στο οποίο στεγάζονταν τα κεντρικά γραφεία της ιταλικής τράπεζας UniCredit SpA στο Μιλάνο.

Ετσι το Palazzo Broggi στο κέντρο της οικονομικής πρωτεύουσας της Ιταλίας είναι το τελευταίο απόκτημα του κινεζικού ομίλου που, αφού προσέθεσε στα περιουσιακά του στοιχεία την Lloyds Chambers στο Λονδίνο τον Οκτώβριο του 2013 και ένα μήνα αργότερα την One Chase Manhattan Plaza της Νέας Υόρκης, στη συνέχεια προχώρησε σε οκτώ επιπλέον επενδύσεις σε ΗΠΑ, Αυστραλία, Χονγκ Κονγκ και Ιαπωνία.

Ανέλαβε, άλλωστε, την ανέγερση πολυτελούς ουρανοξύστη κοντά στο Empire State Building στη Νέα Υόρκη. Εχει, επίσης, εξαγοράσει πολυώροφο κτίριο 47.000 τ.μ. μέσω της Fidelidade Insurance Group, ασφαλιστικού της βραχίονα στην Πορτογαλία και, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ομίλου, προτίθεται να επεκτείνει την παρουσία της στον τομέα των μεσιτικών και της αγοράς ακινήτων της Ευρώπης.

Σε ό,τι αφορά την ΗΝΑ, με την εξαγορά της Swissport, της μεγαλύτερης στον κόσμο εταιρείας υπηρεσιών εδάφους και διαχείρισης φορτίου, η κινεζική εταιρεία αποκτά πρόσβαση σε υπηρεσίες της που απευθύνονται σε 229 εκατ. επιβάτες και διαχειρίζονται περισσότερα από 4,1 εκατ. τόνους φορτίου ετησίως. Με προσωπικό που ανέρχεται παγκοσμίως σε 60.000 άτομα και έσοδα που έφτασαν τα 3 δισ. ελβετικά φράγκα το περασμένο έτος, η Swissport συγκαταλέγεται πλέον σε μια από τις πλέον αναγνωρίσιμες δυτικές εταιρείες που περιέρχεται στον έλεγχο κινεζικών συμφερόντων. Δραστηριοποιείται, άλλωστε, σε περισσότερα από 269 αεροδρόμια σε 48 χώρες. Προσφάτως προσείλκυσε, πάντως, αρνητική δημοσιότητα όταν χιλιάδες επιβάτες διαμαρτυρήθηκαν για μεγάλες καθυστερήσεις στην παραλαβή των αποσκευών τους στο αεροδρόμιο του Γκάτγουικ. Τότε το βρετανικό αεροδρόμιο επέκρινε τη Swissport ότι δεν στάθηκε στο ύψος των προδιαγραφών που περίμενε να τηρεί. Η εξαγορά της δίνει, πάντως, τέλος στις συζητήσεις που γίνονταν στους κόλπους της ΡΑΙ σχετικά με την εισαγωγή της Swissport στο χρηματιστήριο.

Οπως έχει επισημάνει η συμβουλευτική Deloitte, η δραστηριότητα συγχωνεύσεων και κυρίως εξαγορών από πλευράς κινεζικών εταιρειών σε Ευρώπη και ΗΠΑ υπερβαίνει αισθητά εκείνη των ευρωπαϊκών εταιρειών στην Κίνα. Σύμφωνα, πάντα, με στοιχεία της Deloitte, οι επενδύσεις ευρωπαϊκών εταιρειών στη δεύτερη οικονομία του κόσμου δεν υπερέβησαν τις 54 στη διάρκεια του περασμένου έτους. Επιπλέον, καμία επένδυση ευρωπαϊκής εταιρείας ή ιδιωτικού fund στην Κίνα δεν υπερβαίνει το 1,55 δισ. δολάρια ενώ το περασμένο έτος τουλάχιστον πέντε εξαγορές ευρωπαϊκών εταιρειών από κινεζικές ήταν ακριβώς αυτής της κλίμακας.

Σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου, το αυξημένο ενδιαφέρον των κινεζικών επιχειρήσεων για την Ευρώπη δικαιολογείται σε μεγάλο βαθμό από τον κορεσμό της κινεζικής αγοράς και από την πρόσβαση που τους προσφέρουν οι επενδύσεις στην τεχνογνωσία και την τεχνολογία των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Παράλληλα, όμως, η παρουσία τους στη Δύση τις διευκολύνει να μειώσουν το λειτουργικό κόστος και να αυξήσουν τα κέρδη τους.