ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το φθηνό πετρέλαιο οδηγεί τη Μ. Βρετανία σε αύξηση της φορολογίας των καυσίμων

to-fthino-petrelaio-odigei-ti-m-vretania-se-ayxisi-tis-forologias-ton-kaysimon-2118885

Μία ιδιαίτερα προσοδοφόρο πηγή εσόδων για τα δημόσια ταμεία της Μεγάλης Βρετανίας μπορεί να αποδειχθεί η αυξημένη φορολογία στα καύσιμα, που είναι πλέον εφικτή λόγω της χαμηλής τιμής του πετρελαίου.

Ο υπουργός Οικονομικών της χώρας, Τζορτζ Οσμπορν, ενδεχομένως υπό τις συνθήκες αυτές να αποδειχθεί πραγματικά τυχερός, εάν κατορθώσει να εκπληρώσει την υπόσχεσή του για πλεόνασμα του προϋπολογισμού ύψους 10,1 δισ. στερλινών έως το 2020. Εν τω μεταξύ, εάν αποδειχθεί το πετρέλαιο η σωτηρία του και αυξήσει τους φόρους για τους οδηγούς δικύκλων και τετράτροχων, αυτό θα συμβεί πρώτη φορά σε πέντε χρόνια στη Μεγάλη Βρετανία.

Ισως το μέτρο αυτό να του αποδώσει τα αναμενόμενα έσοδα, τα οποία είναι απολύτως αναγκαία, δεδομένου ότι η οικονομία επιβραδύνεται και υπάρχει πιθανότητα το κόστος δανεισμού να αυξηθεί. Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters, τον Ιανουάριο του 2011 ήταν και η τελευταία φορά κατά την οποία η βρετανική κυβέρνηση είχε αυξήσει τη φορολογία στα καύσιμα. Εκτοτε η τιμή του πετρελαίου τύπου Brent, το οποίο τελεί υπό διαπραγμάτευση στην αγορά εμπορευμάτων του Λονδίνου, είχε απώλειες 71% στην αξία του. Επίσης, το υπουργείο Οικονομικών τα τελευταία πέντε χρόνια απέφυγε προσεκτικά να αγγίξει την τσέπη των 30 εκατομμυρίων οδηγών της Μεγάλης Βρετανίας με βαρύτερη φορολογία. Αντ’ αυτής προτίμησε να καταργήσει παλαιότερο μοντέλο, στο πλαίσιο του οποίου είχε το περιθώριο να αυξάνει τη φορολογία σε πετρέλαιο και βενζίνη σε υψηλότερο ποσοστό από ό,τι ο δείκτης τιμών καταναλωτή. Κάνοντας μία αναδρομή στο 2011, θα μπορούσε κανείς να διαπιστώσει ότι ο προβληματισμός τότε ήταν πως οι υψηλές τιμές του πετρελαίου στα 115 δολάρια το βαρέλι είχαν ήδη δυσμενή αντίκτυπο στην οικονομία.

Ωστόσο, εκείνη ακριβώς την περίοδο, μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση, η βρετανική οικονομία χρειαζόταν στήριξη. Σήμερα, ο Τζορτζ Οσμπορν ενδεχομένως να πρέπει να αυξήσει τα έσοδα του κράτους για να εκπληρώσει τους στόχους του. Σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου των πετρελαιοειδών, υπάρχει περιθώριο να γίνει άντληση εσόδων από τα καύσιμα. Στη Μεγάλη Βρετανία σήμερα το πετρέλαιο είναι 14% φθηνότερο από τη μέση τιμή δεκαετίας, στις 120,4 πένες το λίτρο. Εάν υποθέσει κανείς πως οι τιμές του πετρελαίου θα διατηρηθούν στα σημερινά επίπεδά τους σε βάθος διετίας, τότε ο κ.Οσμπορν θα είχε τη δυνατότητα να αυξήσει τη φορολογία έως και κατά 10 πένες το λίτρο. Εάν συνέβαινε κάτι τέτοιο, ο συνδυασμός της φορολογίας καυσίμων με τον ΦΠΑ απλώς θα διαμόρφωνε την τιμή πετρελαίου ξανά στο μέσο επίπεδο δεκαετίας. Ακόμα και να έφθανε σε αυτό το ύψος, καθόλου δεν θα προσέγγιζε τις 148 πένες το λίτρο του 2012. Η τιμή αυτή θεωρείται ιστορικό ρεκόρ.

Εάν, τώρα, τα 30 εκατομμύρια οδηγοί στη Μεγάλη Βρετανία καταναλώνουν σχεδόν 40 δισ. λίτρα καυσίμων σε ετήσια βάση, τότε το υπουργείο Οικονομικών θα μπορέσει να συγκεντρώσει 4 δισ. στερλίνες επιπλέον σε ετήσια βάση και να κλείσει «τρύπες» στους προϋπολογισμούς των προσεχών ετών. Βέβαια, μία αυξημένη φορολογία στη βενζίνη και το ντίζελ ίσως ενέχει πολιτικούς κινδύνους για τον Τζορτζ Οσμπορν, πιθανό διάδοχο του Ντέιβιντ Κάμερον. Πάντως, με το μέτρο αυτό δεν θα αναγκαστεί να επιβάλει νέα λιτότητα, η οποία δυσαρεστεί τους ψηφοφόρους ενόψει των εκλογών του 2020.