ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Κίνα «στοκάρει» φθηνό πετρέλαιο

kina1

Η πτώση της τιμής του αργού κάτω από τα επίπεδα των 30 δολαρίων το βαρέλι αποδείχτηκε μεγάλη πρόκληση για την Κίνα, η οποία δεν την άφησε να περάσει απαρατήρητη. Οι κινεζικοί όμιλοι έσπευσαν να κλείσουν δεξαμενόπλοια για να μεταφέρουν τον Φεβρουάριο αργό Δυτικής Αφρικής, το οποίο θα είναι σε ποσότητα το περισσότερο από κάθε άλλο μήνα, τουλάχιστον από το 2011. Επιπροσθέτως,προχώρησε σε αύξηση των αγορών από τους παραγωγούς στη Βόρεια Θάλασσα και τη Ρωσία. Αξίζει να αναφερθεί ότι πρόκειται για ταξίδια μεταφοράς του «μαύρου χρυσού» χιλιάδες μίλια μακρύτερα από τη Μέση Ανατολή, η οποία ως επί το πλείστον προμηθεύει την Κίνα. «Αυτή η παρατηρούμενη έξαρση της ζήτησης από πλευράς της Κίνας έρχεται σε αντίθεση με τα πρόσφατα μακροοικονομικά στοιχεία για επιβράδυνση, αν και συνάδουν με την εν γένει συμπεριφορά της σε συνθήκες χαμηλής τιμής του εμπορεύματος», επισημαίνει ο Ολίβιε Τζέικομπ, γενικός διευθυντής της Petromatrix. «Οποτεδήποτε υπάρχει δραστική κάμψη στις τιμές, η Κίνα σπεύδει να γεμίσει τις δεξαμενές της».

Από τις αρχές της χρονιάς η τιμή του «μαύρου χρυσού» έχει εξασθενήσει, ενώ οι ενδείξεις υπαγορεύουν πως η κινεζική οικονομία θα ακολουθήσει βραδύτερο βηματισμό. Η ανάπτυξη της Κίνας, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία και το Bloomberg, θα επιβραδυνθεί στο 6,5% το 2016, ρυθμός ο οποίος είναι ο πιο αδύναμος από το 1990. Τα στοιχεία του Δείκτη Διευθυντών Προμηθειών αποτυπώνουν μια πτώση σε χαμηλά επίπεδα τριετίας, ενώ η τιμή του πετρελαίου Brent είχε φθάσει έως και τα 27,10 δολάρια το βαρέλι τον περασμένο μήνα. Η τιμή ήταν και η χαμηλότερη από το 2003, αλλά έκτοτε ανέκαμψε στα 35 δολάρια το βαρέλι.

Βέβαια, υπάρχουν αρκετοί λόγοι, βάσει των οποίων οι κινεζικές παραγγελίες ίσως και να μην αποδειχθούν τόσο δυναμικές για την αγορά πετρελαίου όσο αρχικά μπορεί να φαινόταν. Τα φορτία ενισχύθηκαν χάρις στην εμπορική συμφωνία του Δεκεμβρίου μεταξύ της κυβέρνησης της Ανγκόλας και του κινεζικού ομίλου Sinochem Group. Ο τελευταίος θα φορτώσει οκτώ φορτία εντός του μηνός, τα οποία θα είναι και τα περισσότερα, αφότου ξεκίνησε το Bloomberg να συγκεντρώνει στοιχεία. Η Κίνα θα αυξήσει την αποθηκευτική της δυνατότητα κατά 145 εκατομμύρια βαρέλια φέτος. Τα σχετικά αναφέρει η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας, πράγμα που σημαίνει ότι οι εισαγωγές δεν ισοδυναμούν απαραίτητα με τη ζήτηση.

Οι προμήθειες σε πετρέλαιο αυτού του μηνός συμβαδίζουν με μια ευρύτερη τάση. Η Κίνα εισήγαγε αργό σε όγκο ρεκόρ τον Δεκέμβριο, επειδή τα διυλιστήριά της έπρεπε να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση σε βενζίνη και νάφθα, ένα παράγωγο πετρελαίου με χρήση στην πετροχημική βιομηχανία. «Η Κίνα ανέκαθεν διαδραμάτιζε σημαίνοντα ρόλο ως αγοράστρια του αργού Ανγκόλας και έχει αυξήσει τις αγορές από αυτήν τη δυτικοαφρικανική χώρα μετά τη σύναψη της συμφωνίας του Δεκεμβρίου», παρατηρεί ο Εχσάν Ουλ Χακ, ανώτατος αναλυτής της KBC Energy. «Οι χαμηλότεροι ναύλοι μεταφοράς φορτίου σε συνδυασμό με τη ζωηρότερη ζήτηση από την Κίνα ενόψει του κινεζικού νέου έτους και των εορτασμών του έχουν τονώσει την αγορά της Ανγκόλας». Οι ναύλοι μεταφοράς φορτίου για τα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού από τη Δυτική Αφρική στην Κίνα μειώθηκαν στα 24,44 δολάρια ο μετρικός τόνος την προηγούμενη εβδομάδα, φθάνοντας στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Οκτώβριο του 2015. Η κρατική πετρελαϊκή Unipec αναμένεται να εισαγάγει τα 28 από τα 42 φορτία που προορίζονται για την Κίνα τον Φεβρουάριο. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο όγκο εισαγωγών της εταιρείας σε μηνιαία βάση από πέρυσι τον Ιούνιο. Επιπλέον, η Unipec έχει ναυλώσει δύο δεξαμενόπλοια να μεταφέρουν αργό Ουραλίων στην Κίνα εντός του μηνός. Οι εξαγωγές αργού Δυτικής Αφρικής σε όλες τις χώρες της νοτιοανατολικής Ασίας, συμπεριλαμβανομένων της Ινδίας, της Ταϊβάν και της Ινδονησίας, πρόκειται να αυξηθούν στα 2,14 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Φεβρουάριο, δηλαδή στα υψηλότερα επίπεδα τετραετίας, όταν αντίστοιχα τον Ιανουάριο είχαν ανέλθει στα 1,95 εκατομμύρια βαρέλια.